در ساعت‌های اوج ترافیک، کرایه تاکسی تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند

نحوه اعتراض به گرانی کرایه تاکسی
احتمالا می‌دانید بیشترین جدال رانندگان تاکسی با شهروندان بر سر اخذ کرایه است. با توجه به اینکه هر مسیر نرخ مصوب و مشخصی دارد، انتظار می‌رود هر راننده تاکسی براساس همان نرخ از مسافر کرایه دریافت کند. بدیهی است اگر راننده‌ای بیشتر از نرخ مصوب کرایه بگیرد، مسافر حق شکایت دارد و شکایت از تاکسیران برای مسافر محفوظ است. در این زمینه معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی می‌گوید هرگونه افزایش قیمت تا قبل از ابلاغیه نرخ‌های جدید، تخلف است. وحید سرلک افزود: «در این راستا، اقدام‌هایی مانند گشت‌های خودرویی با اولویت پایانه‌های سطح شهر، پیگیری پیام‌های ثبت‌شده توسط شهروندان در سامانه 1888 و همچنین طرح جدید کنترل‌های نامحسوس میدانی، صورت می‌گیرد. طبق دستور مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در سال 1401 هوشمندسازی، نظارت و کنترل سیستمی بر عملکرد تاکسیرانان، پرداخت الکترونیکی کرایه‌ها و … در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار دارد.» وی همچنین اشاره کرد تاکسی‌ها باید 3 مسافر و ون‌ها باید 7 مسافر را سوار کنند. او از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف ازسوی رانندگان، با سامانه 1888 تماس بگیرند.
معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی در انتها افزود: «بعد از ثبت تخلف، رسیدگی لازم انجام می‌شود و گزارش مربوطه از طریق پیامک تلفن همراه به اطلاع فرد شکایت‌کننده، می‌رسد. باتوجه به نوع، تعداد تکرار و اثر تخلف در جامعه، طبق ضوابط با تاکسیران متخلف برخورد می‌شود. البته حداقل مجازات تذکر و تعهد کتبی است. حتی شاید تا تغییر نوع کاربری تاکسی و حتی ابطال پروانه فعالیت و اخراج از ناوگان تاکسیرانی نیز نسبت‌به راننده تاکسی متخلف اعمال شود.»



منبع در ساعات اوج ترافیک، فعالیت برای رانندگان تاکسی جذابیتی ندارد
رئیس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه در ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی، قیمت مسافربرهای اینترنتی به شدت افزایش می‌یابد؛ به گونه‌ای که دیگر برای راننده تاکسی، فعالیت در خطوط جذابیت چندانی ندارد، گفت: «به‌عنوان‌مثال کرایه تاکسی میدان ونک تا صادقیه حدود ۱۲۰۰۰تومان است و اگر یک راننده سه یا چهار نفر را سوار کند، نهایتا درآمدش از این سفر ۳۶۰۰۰ یا ۴۸۰۰۰ تومان می‌شود. ولی همان موقع تاکسی اینترنتی، از ونک تا محدوده صادقیه را در اوج ترافیک با حدود۱۰۰.۰۰۰ تومان پوشش می‌دهد. درواقع نرخ دوبرابری در ساعات پیک در بازار عرضه و تقاضا به وجود می‌آید» علی‌پور با تاکید بر اینکه فعالیت تاکسی‌ها در ساعات اوج برای رانندگان به علت گرفتار شدن در ترافیک جذابیتی ندارد، افزود: «به‌منظور جذاب کردن سفر برای رانندگان و مسافران، تحقیقات و بررسی‌های زیادی انجام شد که درنهایت به گزینه شناورکردن کرایه در زمان ترافیک، رسیدیم. درحال‌حاضر بخشی از شهروندان در ساعات ترافیک حاضرند مبلغ بیشتری پرداخت کرده و از طریق مسافربرهای اینترنتی، آژانس‌ها و سایر سرویس‌های دربستی سفر خود را انجام دهند، چراکه ممکن است در ساعت اوج ترافیک، به دلیل سرعت پایین در شبکه معابر تهران و گیرکردن تاکسی‌ها در ترافیک، پایانه‌ها و خطوط خالی از تاکسی فعال بوده و باید زمان زیادی را به انتظار بایستند.»

انتظار داریم استقبال مردم از این طرح زیاد باشد
رئیس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی شهر تهران، جزییات شناور شدن کرایه تاکسی را تشریح کرد. امیرعلی‌پور در این باره گفت: «شناورسازی کرایه تاکسی، امکانی است که در مصوبه سال ۱۴۰۱، شورای اسلامی شهر تهران آمده و ابلاغ شده است که براساس آن، می‌توان تا ۳۰ درصد در ساعات اوج ترافیک، کرایه تاکسی را افزایش داد.» رئیس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزود: «در واقع فلسفه این افزایش نرخ، این است که رانندگان تاکسی غیرشیفت را ترغیب کنیم تا در ساعات اوج در خطوط تاکسیرانی فعالیت کنند و همزمان با افزایش زمان سفر درون‌شهری در ساعات ترافیک، با توزیع مناسب‌تر و افزایش تعداد تاکسی‌ها، کمبود خودرو را جبران کنیم.» امیرعلی‌پور ادامه داد: «ترافیکی که در ساعات اوج در شبکه معابر تهران وجود دارد و ارزشی که مردم برای زمان سفر خود در نظر می‌گیرند، سبب می‌شود بخشی از افراد راضی به انجام سفر درون‌شهری به صورت دربستی و اینترنتی و با قیمتی بالاتر شوند. به همین دلیل با مجوز شورای شهر و بعد از بررسی‌های مختلف، مساله شناور کردن نرخ کرایه تاکسی را در دستور کار خود قرار دادیم.» رئیس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی شهر تهران افزود: «به دلیل اعتماد شهروندان به ناوگان تاکسی و همچنین ارزان‌تر بودن قیمت شناور تاکسی‌ها درمقایسه با مسافربرهای اینترنتی، انتظار داریم استقبال مردم از این طرح زیاد باشد.»

به گزارش «اخبار خودرو»،چندی قبل مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد کرایه تاکسی‌های تهران شناور می‌شوند. بر اساس گفته‌های وی، این طرح سبب می‌شود کرایه تاکسی‌ها در تهران در زمان اوج ترافیک، تا سقف 30 درصد افزایش یابد. طرح یادشده ابتدا به صورت آزمایشی در فرودگاه مهرآباد اجرا می‌شود و نرخ زمان اوج سفر با زمان عادی متفاوت است. با کمک پرداخت الکترونیک، زمان اوج ترافیک مشخص شده و قیمت افزایش می‌یابد. مهدی اسماعیلی‌بیگی در این باره افزود: «اگر این طرح نتایج خوبی داشته باشد، به تاکسی‌های خطی نیز توسعه می‌یابد.» حال زمان کوتاهی از اجرای این طرح در فرودگاه مهرآباد گذشته و خبرها حاکی از آن است که طرح شناور شدن کرایه‌ها، شامل تاکسی‌های خطی در شهر تهران نیز می‌شود. در ادامه به بررسی جزییات بیشتری این موضوع می‌پردازیم.