داخلی‌سازی سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل ایران‌خودرو

بهره‌مندی از توان دانش‌بنیان‌ها در توسعه ایران‌خودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در این مراسم، با بیان این‌که شرکت تام بازوی اصلی مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش ایران‌خودرو به شمار می‌رود و اتصال‌دهنده مجموعه‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان با این خودروساز است، گفت: «شرکت تام چند کار اصلی ازجمله تامین و ساخت تجهیرات، اتوماسیون و برخی اقدامات در داخل و خارج از گروه صنعتی ایران‌خودرو را انجام می‌دهد.» مهدی خطیبی با اشاره به همکاری شرکت تام و مرکز تحقیقات ایران‌خودرو تصریح کرد: «با قرارداد به امضا رسیده، علاوه بر این‌که شاهد افزایش کیفیت و کارآیی محصولات ازجمله خودرو ری‌را خواهیم بود، استفاده بیشتری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهی صورت می‌گیرد و به تدریج، استفاده از ظرفیت‌های سایر شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی صنعتی کشور ازجمله وزارت دفاع و صنایع دفاع و شرکت صاشیراز را نهادینه خواهیم کرد. البته پس از آغاز اتصال‌پذیری محصولات با خودرو ری‌را در سه‌ماهه ابتدایی سال آینده، سایر محصولات نیز از این امکان برخوردار خواهند شد.»
طراحی سامانه تله‌ماتیک توسط کارشناسان تام
مدیرعامل شرکت تام نیز در این مراسم گفت: «سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل برخلاف تمامی سامانه‌های با کاربرد مشابه که در بازارهای داخلی وجود دارند، برای اولین‌بار در ایران‌خودرو براساس سیستم عامل لینوکس (AGL) داخلی‌سازی و تولید شده و دانش‌فنی و مالکیت معنوی آن تحت نظر گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار دارد که از این حیث هرگونه وابستگی به شرکت‌های خارجی از بین رفته است.» کیوان وزیری با اشاره به نصب این سامانه روی خودرو ری‌را در سال آینده اظهار کرد: «بدین‌منظور در مرحله اول قرارداد تولید ۲۰هزار نمونه از این سامانه با شرکت صاشیراز منعقد شده است البته امکان افزایش تیراژ تا ۱۵۰هزار عدد در سال را که شامل ۲۰درصد محصولات ایران‌خودرو می‌شود نیز وجود دارد.» وی تاکید کرد: «برای این‌که سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل در ایران بتواند پروژه‌ای موفق باشد، نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تامین اینترنت مناسب در سراسر کشور و وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد بستر اجرای ارتباط نظیر به نظیر خودرو هستیم. چراکه در غیر این صورت تولید انبوه این سیستم صرفا هدررفت هزینه خواهد بود و مردم به دلیل عملکرد غلط این سیستم‌ها خودروساز را مقصر می‌دانند.» مدیرعامل شرکت تام افزود: «ماژول کانکتدکار خودروهای وارداتی در ایران قابل‌استفاده نبوده و شرکت تام ایران‌خودرو این قابلیت را دارد که ماژول مناسب برای نصب روی خودروهای وارداتی را که به سامانه خودرو متصل مجهز هستند، تولید کند. چراکه نمونه‌های وارداتی برای کار در ایران نیازمند یک‌سری تغییرات هستند.»

به گزارش «اخبار خودرو»،در راستای تحقق اهداف گروه صنعتی ایران‌خودرو در تولید خودروهای متصل و هوشمندسازی صنعت خودرو، شرکت دانش‌بنیان تام ایران‌خودرو برای نخستین‌بار، بعد از طراحی و نمونه‌سازی سامانه الکترونیکی خودروهای متصل، قرارداد صنعتی‌سازی آن را برای ساخت و تولید به امضا رساند. این محصول برخلاف تمامی قطعات با کاربردهای مشابه که در بازارهای داخلی وجود دارند، برای نخستین‌بار در ایران‌خودرو براساس سیستم عامل لینوکس AGL داخلی‌سازی و تولید شده است و دانش فنی و مالکیت معنوی آن تحت نظر گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار دارد. از این حیث هرگونه وابستگی به شرکت‌های خارجی از بین رفته است و در کنار آن با توجه به سیاست‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو برای حضور در بازار جهانی، شرکت تام برنامه دریافت استانداردهای جهانی این محصول را دارد.

کاهش ارزبری ناشی از طراحی و تولید این سامانه
وزیری درخصوص میزان کاهش ارزبری ناشی از طراحی و تولید این سامانه در ایران اظهار کرد: «به‌طور کلی هر برد تولیدشده در ایران۳۰ تا ۳۵درصد کاهش ارزبری در مقیاس نمونه‌سازی و حدود ۵۰درصد کاهش نسبت به تولید انبوه خواهد داشت، به عبارت دیگر باتوجه به طراحی و تولید بُرد سامانه تله‌ماتیک خودروهای متصل در ایران، به ازای تولید هر برد از خروج ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل می‌آید.» وی افزود: «بعد از نصب این سامانه تله‌ماتیک روی خودرو ری‌را، سراغ نصب این سامانه در خودرو تارا و دنا همچنین TF21 و سپس تمامی محصولات ایران‌خودرو خواهیم رفت. چراکه نگاه ایران‌خودرو، صادرات‌محور بوده و برای حضور در بازارهای صادراتی محصولات ایران‌خودرو نیاز به بهره‌گیری از سامانه خودروهای متصل را دارند.» مدیرعامل تام تصریح کرد: «سامانه تله‌ماتیک قابلیت ارتباط بین دو خودرو یا V2V را دارد که موجب نظم ترافیک، جلوگیری از تصادف و کاهش سانحه می‌شود. این سامانه مبتنی‌بر شبکه 4G است، به عبارت دیگر اگر خودرویی تصادف کرد، اطلاعات آن به خودرو دیگری که از سامانه متصل بهره می‌برد مخابره می‌شود تا متوجه خطر پیش رو شود همچنین امکان درخواست امداد، تماس با پلیس و ردیابی خودرو سرقت‌شده نیز توسط این سامانه وجود دارد.» وی حاشیه امنیت اطلاعات این سامانه را با توجه به مستقل بوده آن، بسیار بالا عنوان کرد و گفت: «سرورهای مربوط به شبکه و اطلاعاتی که ثبت می‌شود در اختیار گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار می‌گیرد، نه در اختیار یک شرکت خارجی.»



منبع

اجرای پروژه در سه مرحله
به دلیل بالا بودن سطح تکنولوژی این محصول، این پروژه در سه مرحله مختلف تعریف شد که ماژول تله‌ماتیک در مرحله اول این پروژه، خدماتی ازجمله تماس اضطراری جهت برقراری ارتباط با مراکز خدماتی هنگام وقوع حادثه یا شرایط بحرانی، ارائه خدمات فنی و تعمیرگاهی هنگام بروز نقص فنی غیرمنتظره در خودرو، ردیابی و کنترل خودرو سرقتی، مخابره اطلاعات خودرو جهت عیب‌یابی و ارائه خدمات تعمیرگاهی از راه دور و ارتباط خودرو با گوشی‌های هوشمند را فراهم می‌کند. در مراحل دوم و سوم نیز قابلیت‌هایی همچون مانیتور سرعت و موقعیت خودروهای شرکتی و فرزندان خانواده‌ها، برقراری ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، اتصال با وای‌فای در داخل خودرو جهت ارتباط اینترنتی لپ‌تاپ و موبایل، ارتباط خودرو به خودرو نظیر اخطار تصادف و هشدار نقطه کور و… به سیستم اضافه خواهد شد.