خیز بلند زامیاد در کاربری‌سازی تجاری‌های سبک

برای تحویل خودروهای کاربری زامیاد چه مدت زمانی در نظر گرفته شده است؟
در زمینه کاربری‌سازی هدف‌گذاری ما این بوده که بتوانیم خودرو موردنیاز مشتری را نسبت به سایر کاربری‌سازان سریع‌تر تحویل دهیم. اگر مشتریان خودرو را تحویل گرفته و بعد برای کاربری‌سازی آن اقدام کنند، حداقل به بازه زمانی یک ماهه نیاز دارند. البته برخی مشتریان حاضرند هزینه بیشتری متحمل شوند، اما خودرو کاربری‌شده را زودتر تحویل بگیرند. زامیاد هم به این سمت حرکت کرده است.
به همین دلیل برخی خودروها مانند یخچال‌دار، مسقف و کمپرسی را که کاربری روتینی پیدا کرده‌اند، در تولید روتین خود قرار دادیم تا جنبه سفارشی‌سازی نداشته باشند. به‌زودی شاهد خواهیم بود در پارکینگ زامیاد خودروهای کاربری‌سازی به‌صورت آماده در دسترس و آماده ‌باشند. در این صورت متقاضیان این خودروها تنها به زمانی برای صدور سند و فاکتور و… نیاز خواهند داشت و برای تولید و تجهیز خودرو معطل نخواهند شد.

محصولات کاربری‌شده زامیاد روی کدام یک از خودروها تجهیز و چه ویژگی‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است؟
در این دوره، دو مدل خودرو آتش‌نشانی را عرضه کردیم؛ یک مدل روی محصولات جدید کارون تجهیز شده است و به عنوان خودرو پیشرو یا امدادونجات شناخته می‌شود. محصول دیگر نیز براساس نیاز روتین آتش‌نشانی‌ها درحال تولید است. خودرو دیگری که در این دوره از نمایشگاه شهری ازسوی زامیاد معرفی شد، خودرو کمپرسی است. این خودرو از جک مناسبی بهره می‌برد که ظرفیت تا ۵تن را پوشش می‌دهد. این در حالی است که به طور معمول ظرفیت اسمی این خودرو ۲ تن است. بنابراین می‌توان گفت ضریب اطمینان بالایی برای جک‌های این خودرو در نظر گرفته شده، همچنین ورقی که برای لگن این خودرو استفاده می‌شود از ضخامت و کیفیت خوبی برخوردار است. طراحی این خودرو مطلوب بوده و توانسته استانداردهای لازم را هم برای عرضه به بازار کشور پاس کند.

زامیاد با معرفی محصولات کاربری خود در این دوره از نمایشگاه چه هدفی را دنبال کرد؟
بسیاری از خودروهای موجود در بازار توسط برخی شرکت‌ها به‌صورت غیراستاندارد تجهیز می‌شوند. هدف ما از حضور در این دوره نمایشگاه این بود که متقاضیان این گروه از خودروها با ظرفیت شرکت زامیاد در این بخش هم آشنا شوند و مشاهده کنند این توانایی در شرکت زامیاد وجود دارد. همچنین در کنار این هدف به طور قطع رضایت مشتری را هم در نظر خواهیم گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،هجدهمین نمایشگاه حمل‌ونقل، عمران و خدمات شهری با محوریت شهر هوشمند، مدیریت جامع شهری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته از 27 تا 30 مهرماه 1401 در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برگزار شد.
در این نمایشگاه، سازمان‏‌ها و معاونت‌های مختلف شهرداری تهران و برخی تجاری‌سازان بزرگ کشور حضور داشتند و به معرفی محصولات خود در این بخش پرداختند.
در این راستا، شرکت زامیاد نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز فعال کشور در بخش خودروهای باری سبک در این دوره از نمایشگاه خدمات شهری حضور داشت و به معرفی محصولات کاربری‌شده جدید خود در این بخش پرداخت. این خودروساز اخیرا موفق شده است برخی محصولات خود ازجمله کارون و پادراپلاس را به کاربری‌های پرکاربرد شهرداری‌های کشور مانند آتش‌نشانی، حمل زباله و … تجهیز و بخشی از نیاز شهرداری‌های کشور را به این خودروها تامین کند.
همزمان با آیین افتتاحیه این نمایشگاه، مهدی چمران رئیس شورای شهر هم با حضور در هجدهمین نمایشگاه حمل‌ونقل و خدمات شهری از غرفه زامیاد بازدید کرد و با محصولات جدید این خودروساز و توانمندی‌های آن در زمینه تولید خودروهای موردنیاز شهرداری‌ها آشنا شد؛ مدیران ارشد شرکت زامیاد در زمینه تامین نیاز شهرداری‌های کشور برای تامین این خودروها اعلام آمادگی کردند.
سیدمحسن مرتضوی، مدیرعامل شرکت زامیاد نیز درحاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» با اشاره به محصولات جدید این شرکت اظهار کرد این تجاری‌ساز کشور تحویل محصول با کاربری‌سازی را در اولویت دارد و با در نظر گرفتن مزایای رقابتی نسبت‌به تولید و تجهیز این خودروها اقدام خواهد کرد. این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

چه ظرفیتی برای تولید این خودروها در نظر گرفته شده است؟
برنامه زامیاد این بود که از ابتدای تیر تا پایان سال ۳هزار دستگاه از خودروهای کاربری‌شده خود را به متقاضیان تحویل دهد و جذب بازار داشته باشد. این رقم تنها مربوط به کاربری‌های تندگردش است و شامل مدل‌های سفارشی‌سازی نمی‌شود.
زامیاد طی قراردادی که از مردادماه امضا کرده است باید ۲۵۰ دستگاه از این خودروها را تا پایان آبان ماه تحویل دهد. درحال‌حاضر ۱۰۰ دستگاه زودتر از موعد قرارداد آماده شده و امکان تحویل آن‌ها وجود دارد. تقریبا هرماه تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه خودروهای کاربری امکان‌پذیر است. خودروهای سفارشی را هم براساس سفارش مشتریان سازمانی آماده می‌کنیم. یک سفارش نیز برای تحویل ۵۰ دستگاه از این خودروها داشتیم و پیش از آن هم دو سری ۱۰۰ دستگاهی از خودروهای تندگردش را آماده کردیم.
اما باتوجه به تنوع محصول در زامیاد نیاز به مدیریت این موضوع داریم. کاربری نصب‌شده روی خودروهای دیزلی و دوگانه‌سوز به‌دلیل وجود کپسول گاز متفاوت است. با این‌حال توانسته‌ایم در همین ابتدای کار به هدف پیش‌بینی‌شده دست پیدا کنیم. طی دو ماه اخیر توانسته‌ایم ۴۰۰دستگاه از این خودروها را با کاربری عرضه کنیم و اعتماد مشتری را در این بخش جلب کرده‌ایم. تحویل این ۴۰۰ دستگاه باعث شده است تمام سفارش‌های ما با کاربری باشد. از خردادماه سال جاری که این پروژه آغاز شد، می‌توان گفت تمام مشتریان را برای سفارش به موقع کاربری متقاعد کرده‌ایم. در مجموعه زامیاد با همکاری مدیران و پرسنل توانستیم این پروژه را به سرانجام برسانیم. هدف ما این است که بعد از این نیز با همین شیوه کار را پیش ببریم.



منبع

در زمینه قیمت‌گذاری این خودروها چه اقدامی انجام داده‌اید تا زامیاد بتواند مزیت قیمت رقابتی را در بازار داخلی حفظ کند؟
تا آنجا که ممکن بوده است سعی کردیم از نظر قیمتی در سطح رقبای خود حرکت ودر این بخش هم مزیت رقابتی ایجاد کنیم. به دلیل آن که تولیدکننده اصلی بوده‌ایم تلاش نکردیم تا افزایش قیمت خاصی را برای کاربری‌سازی در نظر بگیریم. تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که از این نظر هم به نفع مشتریان کار کنیم. با توجه به این که کاربری‌سازی در شرکت زامیاد همراه با گارانتی انجام می‌شود، مزیتی برای مشتریان است؛ حتی اگر اختلاف قیمت کمی نسبت به رقبا داشته باشیم، باز هم تمایل متقاضیان برای همکاری با زامیاد بیشتر خواهد بود.

شرکت زامیاد در این دوره نمایشگاه حمل‌ونقل و خدمات شهری چه محصولات جدیدی را عرضه کرد؟
شرکت زامیاد امسال در نمایشگاه‌ خدمات شهری حضوری فعال داشت. به دلیل آن که محصولات این خودروساز عمدتا مورد استفاده مجموعه‌ شهرداری‌هاست؛ ازجمله آتش‌نشانی‌، حمل زباله و کمپرسی‌ها کاربرد بسیاری برای شهرداری‌ها دارند. شرکت‌ زامیاد با سابقه‌ای که دارد، ملزم بود در تامین این نیاز مشارکت داشته باشد و محصولات خود را در این بخش معرفی کند. طبیعی است با محصولات جدید خود در این نمایشگاه شرکت کنیم.
در این نمایشگاه برای اولین‌بار، وانت «پادراپلاس لانگ» را عرضه کردیم. اتاق بار این خودرو نسبت به «پادراپلاس»، 50 سانت‌متر بزرگ‌تر شده و بارهای حجیم‌تر را هم حمل می‌کند؛ ضمن اینکه کاربری‌های مختلف نیز در آن نصب می‌شود. این خودرو در نمایشگاه جاری با کاربری یخچال در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. همچنین در این نمایشگاه، برای نخستین‌بار «پیکاپ زاگرس» را در معرض دید عموم قرار دادیم. این خودرو دوکابین، دارای کلاس کاری تجاری با کاربری آفرود، کویرنوردی و … است و جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.

باتوجه به حضور برخی رقبا در زمینه تجهیز و کاربری‌سازی خودروها، مزایای رقابتی این خودروها چیست؟
می‌توان گفت زمان تحویل در کنار گارانتی کل محصول و کاربری، قیمت و موضوعات تکنیکالی تجهیز خودرو به نوعی مزیت رقابتی خودروهای کاربری‌ زامیاد محسوب می‌شوند.
برای عرضه مدل‌های کاربری و محصولات روتین شرکت چه سیاستی را در نظر دارید و اولویت تولید با کدام‌ یک از خودروهاست؟
سیاست اصلی شرکت این است که عمده خودروها را به‌صورت کاربری عرضه کرده و در اختیار متقاضیان قرار دهد. این در حالی است که بر فروش کاربری اجباری نیست و فروش به صورت غیرکاربری هم همچنان ادامه دارد؛ اما در بخش فروش‌های سازمانی، روی مدل‌های کاربری‌شده هدف‌گذاری خواهیم کرد. متقاضیان خریدهای سازمانی معمولا به‌دنبال آن هستند که خودروها را تغییر کاربری دهند و از حالت باری عادی خارج کنند و به‌کاربری موردنیاز خود تبدیل کنند. مشتریان و نهادهای سازمانی مانند استاندارد زمانی‌که با ظرفیت‌های زامیاد در این خصوص آشنا شده‌اند، تمایل دارند کاربری توسط شرکت زامیاد انجام شود و خودروهای مجهز را تحویل بگیرند. دلیل این موضوع آن است که زامیاد به‌عنوان یک تولیدکننده اصلی به تمام ریزه‌کاری‌های تجهیز خودرو به کاربری توجه و دقت کافی دارد. به‌عنوان‌مثال مسیر برق خودرو و لوله‌های هیدرولیک را به درستی انتخاب می‌کند تا از حادثه جلوگیری شود. باتوجه به آنکه زامیاد شناخت کافی نسبت‌به خودروها دارد، طراحی بهتری هم در زمینه کاربری این محصولات خواهد داشت.