خودرو با ظاهر نامتعارف براساس کد «نقص فنی» جریمه می‌شود!

به گزارش «اخبار خودرو»،اسپرت کردن خودرو در میان جوانان و علاقه‌مندان بسیار رایج است، این افراد پس از خرید خودرو، آن را اسپرت می‌کنند. اسپرت کردن خودرو یعنی قطعات فابریک را تعویض کرده و آنها را با لوازم یدکی که به‌ نام قطعات اسپرت شناخته می‌شوند، جایگزین کنند. اسپرت کردن خودرو مراحل و شکل‌های مختلفی دارد که البته هر کدام با هزینه‌های متفاوتی اجرا می‌شود.‌. اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود، ایمنی و سلامت خودرو است. تغییرات زیاد خودرو اگرچه ممکن است موجب خاص شدن آن شود اما گاه ایمنی خودرو و سلامت سرنشینان را به‌خطر می‌اندازد. اگر یک خودرو نو خریداری کرده‌اید، باید بدانید تغییرات بیش ‌از حد می‌تواند سبب لغو گارانتی و خدمات پس از فروش آن شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

جریمه‌هایی برای تیونینگ غیراستاندارد!
تیونینگ خودرو ظاهر تکراری خودرو شما را تغییر می‌دهد و آن را به یک مدل جدید تبدیل کند. خودروهای اسپرت با آن که زیبایی خاص خود را دارند اما برای نگهداری آنها باید بسیار دقیق بود تا آسیبی متوجه راننده و سرنشینان خودرو نشود. به‌عنوان‌مثال یکی از اقدامات کاهش ارتفاع است که می‌تواند مشکلاتی را برای خودرو و راننده به وجود آورد. همچنین دودی کردن شیشه‌های خودرو اگر از حد مجاز خارج شود، علاوه‌بر مشکلاتی که برای راننده ایجاد می‌کند، مشمول جریمه‌های راهنمایی‌ورانندگی هم می‌شود. اما در کشور بستر قانونی مشخصی برای تقویت و تیونینگ خودرو وجود ندارد و حتی تغییرات بسیار ساده نظیر استفاده از شیشه دودی یا کاهش ارتفاع خودرو نیز می‌تواند با جریمه پلیس همراه شود. این درحالی است که در سایر کشورها برای تغییر در خودرو معیار مشخصی تعریف شده ‌است. به‌عنوان‌مثال در آلمان که به داشتن اتوبان‌های باکیفیت مشهور است، کاهش ارتفاع خودرو تا عدد مشخصی مجاز است. ازسوی‌دیگر استفاده از رینگ و لاستیک‌های غیراصولی می‌تواند خودرو شما را با جریمه پلیس روبه‌رو کند. چندی پیش، معاون اجتماعی پلیس راهور نیروی انتظامی استفاده از رینگ‌های اسپرت را که سبب افزایش عرض خودرو می‌شوند و آن را از حالت استاندارد خارج می‌کنند، تخلف دانست و گفت: «در صورت مشاهده این خودروها پلیس با رانندگان برخورد و آنان را جریمه می‌کند.» وی ادامه داد: «استفاده از رینگ‌های اسپرت که از نظر سایز و اندازه با نمونه‌های استاندارد تفاوت دارند و خارج از قالب گلگیر خودرو باشند، تخلف محسوب می‌شود.»
اسپرت کردن غیراصولی، برخی قابلیت‌های خودرو را کاهش می‌دهد
در این زمینه حمید حسن‌زاده، کارشناس خودرو درباره ایجاد تغییرات در بدنه و موتور خودروها گفت: «دلیل اصلی که پلیس با تغییرات خودروها برخورد می‌کند، افزایش امکان تصادف توسط برخی رانندگان است. به‌عبارت‌دیگر ایجاد تغییرات در خودرو، ریسک تصادف و برخی اتفاقات دیگر را افزایش می‌دهد.» او ادامه داد: «در تهران و دیگر شهرها به اندازه انگشتان دست مراکز مجاز تیونینگ نداریم. ازسوی‌دیگر هزینه تیونینگ در کشور بسیار بالاست به همین دلیل برخی علاقه‌مندان برای دریافت خدمات، سراغ افراد غیرمتخصص‌ می‌روند و همین موضوع، ریسک اتفاقات ناگوار مانند تصادف را بالا می‌برد. در حقیقت اسپرت‌کردن غیراصولی خودرو نه‌تنها قابلیت‌های آن را بالا نمی‌برد بلکه برخی قابلیت‌های اساسی خودرو را هم کاهش می‌دهد.» حسن‌زاده با تاکید بر اینکه علت اصلی برخورد پلیس با خودروهای تیونینگ‌شده غیراستاندارد آن است که ایمنی این خودروها کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: «زمانی که لامپ پرنور را که در بازار به زنون معروف است، در خودرو با کاسه چراغ معمولی نصب می‌کنید، نور آن سبب خیرگی و حتی کور شدن دید خودرویی می‌شود که از روبه‌رو می‌آید. این امر خطر تصادف را به‌شدت بالا می‌برد.» معاون فنی، مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره تیونینگ گفت: « برابر قانون هرگونه درستکاری و خارج کردن خودرو از حالت فابریک ممنوع است، بنابراین نباید تغییراتی در خودرو انجام شود.» سرهنگ محمدعلی زارع ادامه داد: «زمانی‌که این تغییرات اجرا می‌شوند، دریافت خدمات توسط این خودروها به سختی انجام خواهد شد و روند کارها دچار مشکل می‌شود. بنابراین رانندگان برای رعایت ایمنی خود و سرنشینان باید از دستکاری غیراصولی خودرو اجتناب کنند.» معاون فنی، مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور فراجا درخصوص مشکلات خودروهای تیونینگ‌شده افزود: «وقتی خودرو خریداری می‌کنید، استاندارهایی برای آن مشخص و تایید شده است که براساس همین استانداردها شماره‌گذاری آن صورت می‌گیرد. بنابراین اگر شخصی ارتفاع خودرو خود را کم یا زیاد کند، این موضوع نقص فنی محسوب شده و خودرو موردنظر برابر قوانین و مقررات اعمال قانون می‌شود.» وی افزود: «در تعریف نقص فنی که در آیین‌نامه راهنمایی ورانندگی‌ آمده است؛ هرگونه تغییر در وضعیت ظاهری و فنی وسیله نقلیه نقص‌فنی محسوب می‌شود. بنابراین خودروهایی با ظاهر نامتعارف براساس کد نقص‌فنی، جریمه می‌شوند.» سرهنگ زارع درباره استفاده از شیشه دودی تاکید کرد: «وقتی شیشه‌های خودرو دودی می‌شوند، امنیت سرنشینان خودرو به‌خطر می‌افتد، بنابراین اگر کسی از شیشه دودی استفاده می‌کند این تغییر باید به‌گونه‌ای باشد که داخل خودرو حتما دیده شود.»



منبع