خودروهای سنگین؛ پرچمدار رشد بازار تجاری‌ها تا سال 2029

رقابت آمریکا و آسیا و اروپا بر سر بازار تجاری‌ها

افزایش رشد بازار با تجهیز تجاری‌ها

در سطح جهانی، افزایش آلودگی هوا ناشی از سوخت منتشرشده از وسایل نقلیه معمولی منجر به بحران‌های زیست‌محیطی شده است. این امر شرکت‌های تولیدی را تشویق کرده است که به سمت منابع انرژی پایدار حرکت کنند. سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی مناطق مختلف در حال استفاده از برقی‌سازی در وسایل نقلیه باری برای ترویج حمل‌ونقل عمومی بدون آلایندگی و در عین حال تمیز نگه داشتن محیط‌زیست برای ساکنان هستند. دولت‌ها مقررات سختگیرانه‌ای را برای جلوگیری از افزایش سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای وضع کرده‌اند و ابتکارات مختلفی را برای ترویج برقی شدن وسایل نقلیه انجام داده‌اند. بخش لجستیک نیز با توسعه زیرساخت‌های مربوط به آن، بر خودروهای الکتریکی متمرکز شده است. OEMها همچنین درحال تلاش برای کاهش هزینه باتری‌ها برای تشویق استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر جهان هستند. بازیگران برجسته مختلفی مانند تویوتا، دایملر و ولوو برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده به سمت وسایل نقلیه الکتریکی روی آورده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار جهانی خودروهای تجاری در سال 2021 به حدود 821.28 میلیارد دلار رسید که پیش‌بینی می‌شود این بازار از 955.57 میلیارد دلار در سال 2022 به 1712.44 میلیارد دلار تا سال 2029 برسد که نشان‌دهنده رشد مرکب سالانه ۷درصدی در طول دوره پیش‌بینی شده است. همه‌گیری بیماری کووید-19 باعث شد خودروهای تجاری تقاضای کمتری از نرخ پیش‌بینی‌شده را در همه مناطق در مقایسه با سطوح قبل از همه‌گیری تجربه کنند. بازار جهانی در سال 2020 نسبت‌به سال 2019 کاهش 10.2 درصدی را نشان داد که این کاهش به واسطه مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا اتفاق افتاده است. با این حال بررسی‌ها نشان از آن دارد که این بازار تا سال ۲۰۲۹ دوباره به روند صعودی خود پیش از کرونا بازمی‌گردد.

استفاده از سیستم کمکی رانندگی پیشرفته (ADAS)، مانند سیستم‌های هشدار خروج از خط، سیستم‌های تشخیص خواب آلودگی راننده، سیستم‌های نظارت بر راننده و سیستم‌های تشخیص نقاط کور، بازار را رونق می‌دهد. علاوه بر این، اتصالات و تله‌ماتیک عملیات را تا حد زیادی متحول کرده و تولیدکنندگان را تشویق می‌کنند تا وسایل نقلیه را به چندین سرویس متصل مجهز کنند، زیرا ایمنی را افزایش می‌دهند و از دسترسی غیرمجاز به وسایل نقلیه جلوگیری می‌کنند، در نتیجه از سوءاستفاده و فرسودگی وسایل نقلیه باری جلوگیری می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که این به افزایش رشد بازار در چند سال آینده کمک کند. به‌عنوان‌مثال، Valeo و Wabco یک تفاهم‌نامه (MoU) امضا کردند تا به طور مشترک در جهت توسعه فناوری‌های ADAS در وسایل نقلیه باری کار کنند.

بخش خودروهای تجاری سبک به دلیل بیشترین استفاده از آن در عملیات لجستیکی در محدوده کوچک‌تر، سهم قابل توجهی از بازار جهانی را در اختیار گرفته و انتظار می‌رود همچنان بخش عمده‌ای از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بخش خودروهای سنگین در این دوره به طور تصاعدی توسعه یابد و بالاترین رشد را در طول دوره نشان دهد و بازار اتوبوس در دوره پیش‌بینی رشد تصاعدی داشته باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که دومین رشد مرکب سالانه بالاتر را به نمایش بگذارد. افزایش جمعیت شهری و نیازهای آن‌ها و افزایش شبکه زیرساخت در کشورهای در حال توسعه آسیایی، مانند هند و چین، به رشد بازار جهانی کمک می‌کند.

اندازه بازار در آمریکای شمالی در سال 2021 به 485.31 میلیارد دلار رسید. آمریکای شمالی به دلیل تقاضای فزاینده برای وسایل نقلیه باری در آمریکای شمالی، بزرگ‌ترین موقعیت را در بازار دارد. بدیهی است آمریکای‌شمالی شاهد کاهش 20.3 درصدی تولید وسایل‌نقلیه باری به دلیل همه‌گیری COVID-19 بوده است.
با این حال، به محض لغو قرنطینه‌ها، سفارش‌های جدید افزایش یافت. همچنین تقاضای فزاینده‌ای برای عملیات‌های راه دور از سوی مدیریت ناوگان در این منطقه وجود داشت. تخمین زده می‌شود که این منطقه رشد خوبی را در بازار جهانی نشان دهد. بازار آسیا و اقیانوسیه در سال 2021 به 207.67 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2029 با رشد مرکب سالانه 8.9 درصد به 433.69 میلیارد دلار برسد. این منطقه احتمالا به‌دلیل افزایش تولید خودرو در سال در کشورهای منطقه، به‌عنوان دومین قطب بزرگ خودروسازی، بر بازار جهانی تسلط خواهد یافت. اروپا جایگاه سوم را در بازار جهانی دارد.
انتظار می رود این منطقه با رشد مرکب سالانه ثابت رشد کند. تغییر اپراتورهای ناوگان از کامیون های با سوخت فسیلی به خودروهای برقی می تواند به رشد بازار کمک کند. طبق یک نظرسنجی، در سال 2018، حدود 40درصد از اپراتورهای ناوگان اعلام کردند که مایلند کامیون‌های برقی یا هیبرید را در خریدهای جدید خود بگنجانند. در سال 2021، این تعداد به حدود 60درصد جهش کرد و اپراتورهای ناوگان انتظار داشتند که ناوگان آنها تا سال 2025 تقریبا 50درصد کامیون‌های برقی داشته باشند. تا سال 2030، خریداران انتظار دارند وسایل نقلیه باری الکتریکی با 60درصد سهم بازار از کامیون های سوخت فسیلی عبور کنند. از این رو، این عوامل به رشد بازار جهانی کمک خواهد کرد.



منبع

کاهش تولید تجاری‌سازان در کشورها با شیوع کرونا
شیوع جهانی COVID-19 تاثیر جدی بر زنجیره تامین و صنعت لجستیک گذاشت و با گسترش سریع COVID-19 در جهان این صنعت تقریبا متوقف شد. بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA)، در سال 2020، تولید جهانی خودرو با 16 درصد کاهش به کمتر از 78 میلیون دستگاه رسید که معادل سطح فروش در سال 2010 است. تولید خودرو در اروپا که تقریبا 22درصد از کل سهم را به خود اختصاص داده، شاهد کاهش تولید حدود 21درصدی بوده است. همه کشورهای تولیدکننده کلیدی در منطقه شاهد کاهش تولید از 11 تا 40درصد بودند. به طور مشابه، تولید 19درصد در ایالات متحده و بیش از 30 درصد در آمریکای جنوبی کاهش یافت و در برزیل نزدیک به 32 درصد. کاهش در آسیا و اقیانوسیه فقط ۱۰درصد کمتر از سایر مناطق بود. به طور خاص، تولید چین تنها 2درصد کاهش یافت زیرا با وجود کاهش تولید در سه ماهه دوم 2020، به‌سرعت بهبود یافت. کمبود نیمه‌هادی هم باعث تاخیر در بازار کلی خودرو شد. به‌عنوان مثال، فورد مجبور شد تولید کامیون F-150 خود را در سه ماهه دوم 2020 کاهش دهد که بخش قابل توجهی از سود آن را تشکیل می‌دهد. همچنین، جنرال موتورز به طور موقت تولید را در ماه مارس متوقف کرد و تویوتا برنامه خود را برای کاهش 40درصدی تولید سالانه در سال 2021 به دلیل کمبود نیمه‌هادی اعلام کرد.

بالاترین رشد تجاری‌ها تا ۲۰۲۹

آغاز الکتریکی‌سازی تجاری‌ها برای کاهش آلایندگی