خرابی واشر سرسیلندر چگونه رخ می‌دهد؟

1 موتورهای بنزینی دارای چهار زمان برای سیکل کاری هستند و در مرحله سوم، انفجاری در اتاق محبوس‌شده توسط سیلندر و بخش فوقانی آن صورت گرفته و سبب به‌وجود آمدن حرارت در موتور می‌شود. موتور از مواد و آلیاژهای فلزی ساخته شده و با توجه به‌ماهیت این نوع مواد، حرارت ناشی از کار کردن و اصطکاک قطعات متحرک اگر کاهش نیابد سبب خرابی‌های بسیار و خارج کردن قطعات از حالت استاندارد خود می‌شود. بنابراین در نخستین مرحله باید سیستم خنک‌کاری موتور اعم از ترموستات و لوله‌های انتقال آب به‌موتور و همچنین رادیاتور بررسی شوند. ترموستات قطعه‌ای مکانیکی است و مکانیزم آن به‌گونه‌ای است که پس از مدتی کار کردن، عمر مفید آن کاهش می‌یابد و اگر این قطعه معیوب شود، دمای کاری موتور افزایش یافته و درنهایت سبب انبساط بیش از حد قطعات و سوختن واشر فوقانی موتور می‌شود. بر این اساس باید ترموستات خودرو را هر 6 ماه یک‌بار بررسی کرد و لوله‌های انتقال آب و رادیاتور نیز لازم است بررسی شود.
2 از دلایلی که نشان‌دهنده سوختن واشرسرسیلندر است، کاهش قدرت و به‌اصطلاح افت توان خودرو است. این اتفاق زمانی به‌وجود می‌آید که کمپرس درونی سیلندرها باتوجه به‌خرابی واشر نشت کرده و فرار کمپرس موتور یا هوای فشرده‌ای که سبب متراکم‌سازی هوا و سوخت می‌شود، منجر به‌کاهش قدرت می‌شود. بر این اساس مواردی چون عدم کارکرد صحیح سیستم خنک‌کاری، فشار بیش از حد استاندارد در زمان تعویض دنده و عدم توجه به‌نگهداری صحیح، منجر به‌بروز چنین اشکالاتی می‌شود.
3 شاید بسیاری از شما خوانده یا شنیده باشید که سوختن واشرسرسیلندر سبب مخلوط شدن آب و روغن و درنهایت ترکیب این دو سیال در رادیاتور شده که این موضوع یکی از نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر است. اما در نظر داشته باشید که عدم توجه به‌میزان دمای موتور و گاز دادن‌های مکرر در هوای گرم منجر به‌معیوب شدن واشر سرسیلندر و درنهایت مخلوط شدن این دو سیال مهم در موتور می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید دنده در دورهای استاندارد تعویض شود. همچنین تعویض قطعات مصرفی سیستم خنک‌کاری و توجه به‌روغن‌موتور می‌تواند در جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر موثر باشد.
4 خروج بخار آب از اگزوز نشانه سوختن و معیوب شدن این واشر مهم در موتور است. زیرا وقتی واشر سرسیلندر (که از جنس کاغذ یا فلز با متریال خاص است) در اثر تنش‌های حرارتی معیوب شود، مقداری از آب موجود در مدار به‌محفظه احتراق راه پیدا کرده و سبب تبخیر آب در ترکیبات سوخت و درنهایت خروج بخار آب از اگزوز می‌شود. در این حالت برای تعویض واشرسرسیلندر تنها باید به‌نمایندگی‌ها مراجعه کرد.
5 از دیگر عوامل خرابی واشر سرسیلندر متورم شدن لوله‌های انتقال آب به‌موتور است. به‌گونه‌ای که لوله‌های مربوطه از حالت استاندارد خود خارج شده و افزایش حجم می‌دهند. این افزایش حجم به‌معنای برگشت کمپرس موتور در مدار و متورم شدن لوله‌های انتقال آب است. در این حالت باید واشر سرسیلندر تعویض شود.



منبع

به گزارش «اخبار خودرو»،یکی از رایج‌ترین مشکلات و خرابی‌های عمده برای موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی، به‌اصطلاح سوختن واشرسرسیلندر است. بسیاری از مالکان وقتی پس از گذشت زمان طولانی، برای چک‌آپ کامل خودرویشان به‌مجموعه‌های تخصصی تعمیرات مراجعه می‌کنند و مکانیک پس از بررسی‌، اعلام می‌کند واشرسرسیلندر خودرویشان سوخته است، متعجب می‌شوند. اما راه‌های تشخیص سوختن واشرسرسیلندر چیست و چگونه می‌توان از چنین ایرادی جلوگیری کرد؟ باتوجه به‌افزایش قیمت سرسام‌آور قطعات و نرخ‌های بالای تعمیرات خودرو، تنها می‌توان با رعایت پنج نکته از معیوب شدن این قطعه جلوگیری کرد.