حکایت لاستیک‌های پهن! – اخبار خودرو

به گزارش «اخبار خودرو»،شما هم تصور می‌کنید تایرهای بزرگ‌تر به معنی عملکرد بهتر خودرو است؟ فارغ از موضوع زیبایی ظاهری که توجیهی برای پرداخت هزینه بیشتر و تهیه تایرهایی با ابعاد بزرگ‌تر نسبت‌به سایز استاندارد است، افزایش بهره‌وری عملکردی و استاتیک سیستم تعلیق (پایداری) نیز در این میان مطرح می‌شود؛ موضوعی که نیازمند بررسی است. در هرصورت ممکن است در آینده با حذف یارانه دولتی سایزهای اسپرت تایرها نسبت به ابعاد استاندارد، این خواسته با هزینه بیشتری روبه‌رو شود، پس بهتر است بیشتر در این مورد اطلاعات داشته باشیم. تایرهای متنوعی از برندها با ابعاد مختلف برای خودروها وجود دارند. این مجموعه آن‌قدر وسیع است که هنگام انتخاب تایر مناسب ،برخی رانندگان را دچار سردرگمی می‌کند. در کشور ما در برخی موارد خودروهای تولیدی و مونتاژی با تایرهای ارزان و نامناسب عرضه می شوند که تعویض آن ها با نمونه‌های بزرگ‌تر و پهن‌تر مزیت‌های غیرقابل‌انکاری دارد. نخستین مساله‌ای که هنگام انتخاب بین تایر پهن و تایر استاندارد باید مدنظر داشته باشید، محدوده تایرهای قابل‌انتخاب برای خودرو است. تعداد محدودی تایر با سایز ازپیش‌تعیین‌شده برای استفاده در خودرو مناسب هستند. با این حال اگر به شخصی‌سازی بیشتری نیاز دارید، باید رینگ را نیز همراه لاستیک تعویض کنید. در این حالت قابلیت استفاده از تایرهای متفاوتی در خودرو خواهید داشت. البته در صورت تمایل به تعویض رینگ و لاستیک، حتما دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید، چرا که در بعضی موارد، نصب رینگ و لاستیک بزرگ‌تر منجر به ابطال گارانتی سیستم تعلیق و گیربکس می‌شود.

معایب استفاده از تایر پهن
استفاده از لاستیک پهن به جای لاستیک استاندارد، موجب نرمی فرمان و بهبود هدایت‌پذیری خودرو خواهد شد. با این حال استفاده از لاستیک پهن تاثیر چندانی بر قدرت ترمزگیری خودرو نخواهد داشت. البته این آزمایش زمانی انجام شده است که تایرهای استاندارد و پهن از یک برند بودند. در صورتی که تایرهای مختلف از برندهای گوناگون را مورد بررسی قرار دهید، نتیجه متفاوتی دریافت خواهید کرد. استفاده از لاستیک پهن سبب خواهد شد صدای ناشی‌از حرکت خودرو افزایش یابد. لاستیک‌های پهن سطح مقطع بزرگ‌تری دارند و اصطکاک بیشتری تولید می‌کنند، درنتیجه صدای تولیدی نیز افزایش خواهد یافت. همچنین استفاده از تایرهای پهن، فرمان را اندکی سنگین می‌کند و برای چرخاندن آن به انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت. با این وجود استفاده از تایر پهن آن‌قدر به تجربه رانندگی اضافه می‌کند که این ضعف را پوشش می‌دهد. البته توجه به این نکته ضروری است که برخی خودروها از تایر با سایزهای متفاوت استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال تایرهای پورشه 911 در محور محرک خودرو (محورعقب) بزرگ‌تر از محور فرمان‌پذیر است. ترکیب تایرهای قابل انتخاب برای این خودرو به صورت 19 اینچی جلو / 20 اینچی عقب یا 20 اینچی جلو / 21 اینچی عقب است. در چنین مواردی کارخانه سازنده توصیه می‌کند برای محور عقب از تایرهای پهن‌تر و بزرگ‌تر استفاده کنید.



منبع