حکایت دوستاره شدن وانت زامیاد طی چهارماه

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت زامیاد یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان تجاری کشور است که از ابتدای تاسیس، همواره تلاش کرده تا در ارائه محصولات ایمن و کاربردی و منطبق با استانداردهای روز دربخش تجاری، شبکه حمل‌ونقل کشور را یاری و آن را به تکنولوژی روز تجهیز کند. در همین راستا، معاون کیفیت این شرکت، از کاهش 100 نمره منفی محصول وانت زامیاد در بازه زمانی کوتاه چهارماهه خبر داد که به کسب دو ستاره کیفی برای این محصول انجامید. سیدمحمد موسوی در این باره گفت: «توجه و اهمیت به مقوله کیفیت در این شرکت، برای تولید و عرضه محصول باکیفیت همسو با تاکید نهادهای قانون‌گذار و اجرایی کشور در سال جاری موجب شد این شرکت در بازه زمانی چهارماهه از ابتدای سال جاری با کاهش 100نمره منفی، موفق به کسب دو ستاره کیفی برای محصول وانت زامیاد شود.»
حذف کامل ایرادات فرآیندی و پرتکرار
معاون کیفیت شرکت زامیاد درباره فرآیند کسب این موفقیت در بازه زمانی کوتاه‌مدت یادآور شد: «با دستور مستقیم مدیرعامل شرکت زامیاد مبنی‌بر طراحی و اجرای پروژه‌های کیفی، این مهم در دستور کار معاونت کیفیت قرار گرفت و با استفاده از روش‌های نوین حل مساله با رویکرد تیمی، معایب اعلام‌شده توسط شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران در آدیت محصول، براساس درجه اهمیت، میزان نمره منفی و تعداد تکرار طبقه‌بندی و ایرادات مهم، به منظور رفع انتخاب شد.» وی تصریح کرد: «براین مبنا و با استفاده از تکنیک‌های حل مساله، ریشه‌های بروز عیب توسط تیم‌های چند تخصصی بررسی و شناسایی شد و اقدامات اصلاحی برای حذف ریشه‌های بروز عیب و بهبود سطح کیفی تامین‌کنندگان قطعات و بهبود فرآیندهای تولیدی به‌سرعت در فرآیند اصلاحی و اجرایی قرار گرفت و موجب شد در بازه زمانی کوتاه‌مدت (چهارماهه)، حذف کامل ایرادات فرآیندی و پرتکرار را در تولید محصول وانت زامیاد انجام شود.» موسوی همچنین بیان کرد: «رویکرد بهبود مستمر کیفی محصول وانت زامیاد به دلیل جایگاه استراتژیک آن در میان خودروهای تجاری سبک کشور و مزایای رقابتی و عملکردی فنی این محصول برای مشتریان، همواره موردتوجه و اهتمام شرکت زامیاد است.»
جایگاه استراتژیک وانت زامیاد
همان‌طور که معاون کیفیت شرکت زامیاد اشاره کرده است؛ وانت زامیاد نه‌تنها در این شرکت بلکه در صنعت و بازار خودروهای کار و تجاری و نیز ناوگان امداد و نجات کشور جایگاه استراتژیکی دارد. این خودرو در سختی‌ها و مشکلاتی ازجمله سیل، زلزله و حوادث غیرمترقبه یاری‌رسان مردم بوده و خودرویی است که سال‌ها است نان‌آور سفره بسیاری از اقشار جامعه بوده و سهم مناسبی در اشتغال‌زایی کشور به خود اختصاص داده است. بر اساس آمارهایی که تاکنون از عملکرد این خودرو ارائه شده است، از سال ۱۳۵۱ تاکنون این وانت توانسته بیش از 2تریلیارد تن بار را بر روی جاده‌ها جابه‌جا کند که برابر وزن 8هزار برج میلاد تهران است.
ارتقای موتور وانت زامیاد به استاندارد آلایندگی یورو5
وانت زامیاد یا همان نیسان وانت که درگروه خودروهای تجاری قرار می‌گیرد، توانایی حمل بار تا ظرفیت 2.1تن و توان شیب روی ۳۰ درصد را داراست و روزانه معادل یک‌میلیون و ۱۵۰هزار تن بار یعنی معادل 63.4 درصد از کل سهم حمل بار را در شبکه حمل‌ونقل کشور جابه‌جا می‌کند. قوای محرکه وانت زامیاد، از استاندارد آلایندگی یورو5 و EOBD برخوردار بوده و به سیستم جذب بخارات بنزین (کنیستر) مجهز است. از دیگر اقدامات صورت‌گرفته روی وانت زامیاد در سال‌های گذشته برای ارتقای سطح کیفی و ایمنی آن می‌توان به نصب ترمز ABS به همراه EBD، تغییر ترمز کاسه‌ای به دیسکی، نصب ترمزدستی تقویت‌شده، نصب فرمان دوتکه و کشویی برای ایمنی در تصادفات، محدودکننده سرعت حداکثر 90 کیلومتر بر ساعت، تست کالیبراسیون در مراکز معتبر اروپایی، نصب تاخوگراف (سیستم ثبت عملکرد راننده در حین رانندگی) و… اشاره کرد که تمامی این اقدامات در جهت کسب رضایت مشتریان، استانداردسازی محصول در راستای الزامات سازمان ملی استاندارد و ارتقای کیفی وانت زامیاد انجام شده است. گرچه وانت زامیاد تنها وانت بنزینی در گروه N2 (دارای وزن خالص بالای 3.5 تن) است که توانمندی حمل بار 2.1 تن را با این ظرفیت دارد، اما با این‌حال، این وانت در کنار وانت‌های زیر یک‌تن بازار (گروه N1) استانداردهای موجود را نیز اخذ کرده است. زامیاد از سال ۹۵ مدل آپشنال وانت نیسان را به بازار فرستاد که چند ویژگی جدید مانند فرمان هیدرولیک، کولر، رینگ یک‌تکه و لاستیک رادیال را بیشتر از نسخه‌های قبلی داشت. البته به‌موازات این بهبودها، پروژه‌های متعددی درخصوص تغییر پلت‌فرم وانت نیسان در شرکت زامیاد اجرا شده است که از آن جمله می‌توان به پروژه‌های پادرا، اکستند، پادرا دوکابین و Z100 اشاره کرد؛ همچنین پروژه‌هایی نیز شامل تغییر پلت‌فرم می باشد که ارتقای موتور به یورو۶ دیزل، گیربکس جدید شش‌دنده و بهینه‌سازی شاسی را شامل می شود.
مقایسه چند محصول خارجی در سگمنت وانت زامیاد
با مقایسه چند محصول خارجی در سگمنت وانت زامیاد می‌توان به جمع‌بندی بهتری در بخش‌ توان حمل بار و میزان مصرف سوخت این خودرو پرداخت. به‌طور مثال؛ وانت تویوتا تاکوما که مجهز به موتور بنزینی ۴سیلندر 2.7لیتری و وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم است، با میزان حمل بار ۷۰۰ کیلوگرم، در هر ۱۰۰کیلومتر 11.2لیتر سوخت مصرف می‌کند. پیکاپ شورلت کورولادو نیز با داشتن موتوری با حجم 2.5لیتر و وزن ۱۸۰۰کیلوگرم و توان حمل بار ۶۰۰ کیلوگرم، در هر ۱۰۰کیلومتر ‌10.7 لیتر سوخت می‌سوزاند. این در حالی است که میزان مصرف سوخت وانت زامیاد با ظرفیت بار 2.1تن، در مدل NI (بنزین‌سوز) در حالت بدون بار 11.7 لیتر، نیمه‌بار 12.9 لیتر، تمام‌بار 14.62لیتر و ترکیبی 13.11لیتر بنزین در هر صد کیلومتر است. وانت دیزل ND نیز در حالت بدون بار ۸8.4لیتر، تمام‌بار 10.5 لیتر و ترکیبی ۹.۳۵ لیتر بنزین مصرف سوخت دارد. وانت زامیاد به لطف داخلی‌سازی بالای 90 درصد از قیمت رقابتی حدود 320میلیون تومان برخوردار است، درحالی‌که ارزان‌ترین وانت‌های چینی که توان حمل بار آن‌ها زیر یک تن و حتی زیر نیم تن را دارد، حدود 700میلیون تومان در بازار ایران قیمت خورده‌اند.



منبع