حذف یا حفظ «شرط اسقاط»؛ در گرو تصمیم شورای سران قوا

به گزارش «اخبار خودرو»،فرآیند واردات کامیون‌های کارکرده که دو سالی است بسیاری از متقاضیان خرید خودروهای تجاری را در انتظار نگه داشته، هنوز هم آن طور که انتظار می‌رود سرعت نگرفته است. این طرح فارغ از مثبت یا منفی بودن، طی اجرا مشکلاتی را به وجود آورد که هنوز هم تبعات آن از بین نرفته است. ازجمله آنکه تاخیر در ترخیص حجم بالایی از این خودروها از گمرکات کشور سبب شد عده‌ای درپی حذف شرط اسقاط باشند؛ شرطی که می‌توان گفت حذف آن هدف اصلی این طرح را از بین می‌برد. با این حال آخرین اخبار در این خصوص حاکی از آن است درحال‌حاضر شرط اسقاط به‌رغم مشکلاتی که در اجرا دارد، به قوت خود باقی است؛ مگر آن‌که تصمیم دیگری در شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه در این خصوص گرفته شود.
کمبود مدل‌های اسقاط هم‌زمان با افزایش تقاضا و قیمت
حذف شرط اسقاط از فرآیند ترخیص کامیون‌های کارکرده وارداتی زمانی مطرح شد که گفته می‌شد دسترسی به کامیون‌های فرسوده به شدت کاهش یافته است. عده‌ای از متقاضیان مشارکت در این طرح عنوان می‌کردند که هم‌زمان با افزایش تقاضا، موجودی مدل‌های فرسوده در بازار به کمترین میزان خود طی سال‌های اخیر رسیده و متقاضیان واقعی این طرح با مشکل در تامین مدل اسقاطی مواجه شده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود چنانچه خودرویی هم با شرایط اسقاط پیدا شود اما قیمت‌ها در مقایسه با سال گذشته دو تا 3 برابر افزایش یافته‌اند. ازسوی‌دیگر برخی فعالان صنعت حمل‌ونقل در این خصوص به روزنامه «دنیای خودرو» اعلام کرده بودند که مشکل اصلی نبود خودروهای فرسوده آنجاست که فعالان واقعی این حوزه حاضر به فروش مدل‌های فرسوده با قیمت یک میلیارد نیستند و متاسفانه خرید و فروش این خودروها به دست عده ای از دلالان افتاده است.
بازگشت دوباره اسقاط به عنوان پیش‌شرط ترخیص
درپی اعتراضات گسترده به کمبود مدل‌های اسقاطی اواخر سال گذشته زمزمه‌هایی از حذف شرط اسقاط برای واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی شنیده شد. قرار بر این بود این طرح رفته‌رفته از شروط ترخیص کامیون‌های وارداتی حذف شده و اسقاط این خودروها به بعد از ترخیص و پیش از شماره‌گذاری موکول شود.
به نظر می‌رسد در دورانی که هنوز الزام یا عدم الزام این شرط مشخص نبود، برخی کامیون‌ها بدون نیاز به اسقاط از گمرکات کشور ترخیص شده‌اند تا آنجا که به تازگی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران طی یــــک مصاحبه اعلام کرد براساس مکاتبه اخیر ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با گمرک پیشنهاد شده است که «گواهی اسقاط قبل از ترخیص کامیون دریافت شود و به عبارتی روال قبلی که از سال گذشته بین گمرک و وزارت راه توافق شده بود، تغییر کند.»
درگیری بیش‌از 5هزار کامیون وارداتی با گواهی اسقاط
بعد از آن که روال ترخیص و شماره‌گذاری کامیون‌های وارداتی پس از یک دوره وقفه تسریع پیداکرد، اما آمارها طی دو سال اخـــــیر نشان از آن دارد که حدود 5 هزار دستگاه از کامیون‌های وارداتی همچنان در گمرکات کشور خــــاک می‌خورند که دلیل اصلی آن مشکل در تامین مدل‌های فرسوده است. این در حالی است که بخشی از کامیون‌های ترخیص شده نیز با مشکل اسقاط مواجه بوده‌اند و گفته می‌شود هنوز برخی از آن‌ها امکان شماره‌گذاری ندارند.

مهر تایید گمرک بر پیشنهاد پرداخت نقدی به‌جای گواهی اسقاط
پیش از این نیز یکی از فعالان صنعت حمل‌ونقل کشور به روزنامه «دنیای خودرو» اعلام کرده بود که وزارت راه به برخی از متقاضیان مشارکت در نوسازی و خرید خودروهای وارداتی پیشنهاد داده تا به جای ارائه گواهی اسقاط از پرداخت نقدی حدود 750 میلیون تومان بهره بگیرند. این در حالی است که قیمت مدل‌های فرسوده مناسب اسقاط به بیش‌از 1.2 تا 1.5 میلیارد تومان رسیده است! حالا نیز علی وکیلی، مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران بر این ادعا صحه گذاشته است و می‌گوید: «آن‌چه به دولت پیشنهاد و قرار بر تسهیل شرایط برای تعیین تکلیف این کامیون‌ها است، پرداخت مبلغ نقدی حدود ۷۵۰ میلیون تومانی به جای ارائه گواهی اسقاط است. با این حال هنوز این پیشنهاد مصوب و ابلاغ نشده و ظاهرا قرار است در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و نهایی شود، ولی اینکه به چه نحوی اجرا و کدام کشنده‌ها را شامل خواهد شد، مشخص نیست.»



منبع