ثبت سفارش و واردات لنت‌ ترمز ممنوع نمی‌ شود!

بحث تولید لنت‌ ترمز در کشور طی سالیان اخیر به‌ شدت دچار تغییر و تحول شده است. درحال حاضر تولیدکنندگان لنت‌ ترمز توانایی تولید هر نوع لنت با درجات کیفی بسیار بالا را دارند. با این وجود همچنان بحث واردات لنت مطرح است. این درحالی است که تولیدکنندگان داخلی اعلام کرده‌اند که مازاد نیاز کشور می‌توانند تولید کنند و ثبت سفارش این محصول و واردات لنت در این شرایط توجیهی ندارد.

وی درپایان خاطرنشان کرد: «درحال حاضر ظرفیت تولید بیش از نیاز کشور بوده و این درحالی است که برای صادرات هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.»



منبع

نجفی‌منش درادامه با اشاره به‌میزان تولید لنت‌سازان در داخل کشور اظهار کرد: «بیش از ۱۰۰ هزار تن ظرفیت تولیدکنندگان لنت است و این درحالی است که نیاز کشور به‌بیش از ۷۰ هزار تن نمی‌رسد.»

وی درخصوص انتشار نامه‌ای خطاب به وزارت صنعت مبنی بر درخواست توقف ثبت سفارش استان‌ها بیان کرد: «این مورد به‌استان‌ها واگذار شده بود که متاسفانه نظارت در استان‌ها دقیق نبوده است و پیش از این‌ که کار در دست مرکز بود، این اتفاق نمی‌افتاد؛ اما حالا که به‌استان‌ها واگذار شده، نظارت دقیقی بر آن نبوده و همین امر منجر به‌صدور مجوز برای واردات شد و تا حدی جایگاه داخلی‌ها در بازار به‌خطر افتاد.»

وی افزود: «از یک سو گفته می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان به‌میدان بیایند و مدل‌های وارداتی را داخلی‌سازی کنیم؛ از سوی دیگر به‌دنبال واردات کالاهایی به‌کشور هستیم که مشابه داخلی دارند.»

وی در ادامه بیان کرد: «درخواست ما این است که این موضوع در مرکز مورد نظارت قرار گیرد.»

درهمین زمینه محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز بیان کرد: «درحال حاضر ۸۵ تولیدکننده با نشان استاندارد کار خود را ادامه می‌دهند و تولید ما بیش از نیاز کشور است. بنابراین واردات در شرایط فعلی بی‌معنی‌ترین کار ممکن است.»

درهمین زمینه محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت طی نامه‌ای خطاب به‌منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت و همچنین علی‌رضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خواستار اعمال محدودیت در ثبت سفارش و واردات لنت‌ترمز و کلاچ شده است.

نجفی‌منش درادامه بیان کرد: «با آن‌که در این خصوص صحبت‌ کرده‌ بودیم و به‌یک نتیجه مشخصی رسیده بودیم، اما متوجه شدیم که همچنان واردات انجام می‌شود.»

در این نامه با اشاره به‌وضعیت مطلوب تولید لنت‌ترمز و کلاچ و همچنین رعایت استانداردهای مربوطه در تولید این محصولات، خواستار اعمال کنترل در تایید ثبت سفارشات انجام‌گرفته در ادارات کل صنعت و معدن و تجارت استان‌ها برای ورود این کالاها شده است.