تکنولوژی‌های نوین خودرویی به‌زودی در ایران توسعه می‌یابد

رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 را چگونه ارزیابی می‌کنید و به‌نظرتان اهداف این رویداد تا چه‌اندازه محقق شد؟
همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم، این رویداد به‌خوبی برگزار شد. در حدود ۳۶ ارائه تخصصی در حوزه‌های خودروهای هیبرید و الکتریکی، ساخت قطعات و ماژول‌های خودروهای هیبرید و الکتریکی، طراحی و ساخت سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده (ADAS) و توسعه فناوری‌های خودروهای متصل و اجزا و زیرساخت‌های مرتبط با آن انجام شد.
به‌جرأت می‌توان گفت در سه سال اخیر این رویداد بی‌نظیر بود و لازم می‌دانم از گـــروه خودروسازی سایپا تشکر ویژه‌ای داشته باشم که به‌مــــعنای واقعی بستر لازم را برای ارائه توانمندی شرکــــت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده است.
این موضوع به‌حدی قابل تامل و توجه است که ما در این رویداد یک تفاهم‌نامه،‌ خارج از ضوابطی که برنامه‌ریزی کرده بودیم امضا کردیم.
این موضوع برای ما بسیار ارزنده است و مطمئن هستم با مدیریتی که در مجموعه مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و گروه خودروسازی سایپا وجود دارد، به‌زودی شاهد تغییرات فناورانه خوبی در گروه خودروسازی سایپا خواهیم بود.
مواردی که گروه خودروسازی و مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا برنامه‌ریزی کرده‌ بودند، به‌خوبی عملی و اجرا شدند. در این دو روز مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را سرلوحه کار خود قرار داد و به‌زودی نتایج مطلوب آن مشخص خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،سه‌شنبه 26 مهرماه سال جاری مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا میزبان آخرین روز رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 بود. در این روز گروه خودروسازی سایپا تفاهم‌نامه‌هایی را با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال درحوزه تکنولوژی‌هــــای نوین خودرویی امضا کرد و ارائه‌های تخصصی از ســـوی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت که در قالب آن توانمندی‌های‌شان را مطرح کردند. همچنین در این بخش، گروه خودروسازی سایپا و مرکز تحقیقات و نوآوری این شرکت، نیازمندی‌های خود را نیز تعیین و مشخص کردند.

در روز پایانی این رویداد چه افرادی حضور داشتند و شرکت‌های دانش‌بنیان چه خواسته‌هایی مطرح کردند؟
در روز پایانی رویداد، آقایان مهندس آرش محبی‌نژاد (دبیر انجمن قطعه‌سازان)، داود اسماعیل‌پور (مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان جتکو)، مهدی رجبعلی (مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو)، دکتر مصطفی مافی (رئیس مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی وزارت نیرو) و مدیران ارشد صنعت‌خودرو حضور داشتند. حضور این افراد و نخبگان دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان اثر مثبتی در این زمینه خواهد داشت.
بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان چالش‌ها، مشکلات حاکم بر حضور این شرکت‌ها در صنعت خودرو و سایر دغدغه‌های‌شان را مطرح کردند و در کنار این مقوله، مباحث بسیار تخصصی و علمی که مدت‌ها روی آن تحقیق و فعالیت کرده‌ بودند را نیز ارائه دادند. جالب است بدانید که بسیاری از ارائه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، منجر به‌ایجاد بازار جدیدی برای آن‌ها شده است.
علاوه‌بر این، شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این رویداد شرکت کردند، درصدد انجام برنامه‌ریزی دقیقی هستند تا فرآیند تجاری‌سازی‌شان را شتاب دهند. به‌نظر بنده این مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاوردی بود که در رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 اتفاق افتاد.
رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 متمرکز بر مساله ارتقای ایمنی، استفاده از سیستم‌های نوین خودرویی و استفاده از پلت‌فرم‌های الکتریکی و هیبرید بود.
در این راستا مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا با هدف این‌که شاهین هیبرید به‌زودی به‌عرصه تولید برسد، همکاری دوجانبه‌ای را با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل آغاز کرده است. این همکاری درنهایت به‌تولید مدل هیبرید خودرو شاهین منتهی خواهد شد.



منبع ارائه‌‎های تخصصی در روز پایانی رویداد
در بخش ارائه‌های تخصصی، شرکت‌های ایپکو، پژوهشکده انرژی و محیط‌زیست، راهور هوشمند سبز ایده و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در زمینه توانمندی خودروهای هیبرید و الکتریکی حضور داشتند.
همچنین شرکت ایرانسل، شرکت آریانا پیوند عصر جدید و موبی‌کار، ارائه‌های توانمندی‌های خود را در این بخش انجام دادند. در بخش دیگر این رویداد، ارائه سیستم‌های پشرفته کمک‌راننده ADAS توانمندی شرکت‌های فرادید، فراز ارتباط صنعت، سرمد و چیتا انجام شد. در ادامه سه شرکت ISQI (شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران)، ایتراک و اینفورماتیک به‌عنوان مراجع تست و مراکز تست خودرویی کشور، ارائه‌هایی درباره توانمندی‌های‌شان انجام دادند.
در روز پایانی رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 دکتر سیدشهریار زینی به‌عنوان یکی از افراد موثر در برگزاری این رویداد از نهاد علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در این محل حضور داشت و خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» نیز با غنیمت شمردن فرصت سوالاتی را مطرح کرد و دکتر سیدشهریار زینی به‌عنوان مدیر ستاد خودرویی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌آن‌ها پاسخ داد که شرح آن در ادامه می‌آید: