تولید موتورسیکلت در کشور به یک‌چهارم کاهش پیدا کرده است

به گزارش «اخبار خودرو»،فعالان بازار موتورسیکلت می‌گویند افزایش قیمت این وسیله‌نقلیه به سال جاری محدود نمی‌شود بلکه در دو سال اخیر نیز به دلیل جهش نرخ ارز، قیمت موتورسیکلت نیز نجومی شده است. هرچند از ابتدای امسال نیز به‌دلیل افزایش ۵۷درصدی حقوق و دستمزد و بالا رفتن هزینه انرژی، برق و … قیمت موتورسیکلت نیز روند صعودی به خود گرفت. هرچند این وسیله‌نقلیه مزایای بی‌شماری دارد اما این روزها قیمت موتورسیکلت که روزگاری جای خودرو را برای اقشار متوسط روبه پایین پر می‌کرد، دیگر ارزان نیست. اگر بخواهید یک موتورسیکلت کامل و لوکس خریداری کنید، گاه باید به اندازه یک خودرو خارجی دست‌به جیب شوید، به‌عنوان‌مثال درحال‌حاضر موتورهای ۶۰۰میلیونی نیز در بازار خودنمایی می‌کنند. در این میان قیمت ارزان‌ترین و ساده‌ترین موتورسیکلت‌ها به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. در ادامه به بررسی جزییات بیشتری در این‌باره می‌پردازیم.

باید یک ارگان با گرانفروشی موتورسیکلت برخورد کند
چندی قبل رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران گفت: «به دلیل گرانی موتورسیکلت و جهش قیمتی آن در سال‌های اخیر، بسیاری از کسانی که با افزایش مشکلات موتورسیکلت به تعویض آن روی می‌آوردند، اکنون به تعمیر موتورسیکلت خود پرداخته‌اند.» محمد خادم‌منصوری افزود: «تقاضا برای خرید موتورسیکلت بسیار کاهش یافته و مردم ترجیح می‌دهند اگر مجبور به خرید هستند، ارزان‌ترین موتورسیکلت‌های بازار را خریداری کنند.» رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران ادامه داد: «تولید موتورسیکلت در چند سال گذشته در ایران ۸۰۰ هزار دستگاه بود اما درحال‌حاضر میزان تولید این وسیله‌نقلیه به ۲۰۰هزار دستگاه در سال رسیده، یعنی تولید موتورسیکلت یک‌چهارم شده است.» خادم‌منصوری ادامه داد: «همه قطعات موتورسیکلت‌های موجود در بازار وارداتی هستند، به عبارت دیگر موتورسیکلت‌ها در داخل مونتاژ می‌شوند.» رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران در مورد مشکل اصلی این بازار گفت: «شاهد برخی گرانفروشی‌ها در بازار موتورسیکلت هستیم، به‌همین‌منظور لازم است اتحادیه‌ها در هر صنفی بر مغازه‌ها و نمایندگی‌ها نظارت داشته باشند؛ البته نظارت صرف کافی نیست. به‌عنوان‌مثال اتحادیه درباره قیمت موتورسیکلت اعتراض دارد زیرا شاهدیم موتورسیکلت‌های یک برند با چه قیمتی وارد شده و قیمت‌ تمام‌شده آن چقدر است ولی با چه قیمتی به فروش می‌رود، بنابراین باید ارگانی باشد که گزارش اتحادیه را به‌صورت تخصصی بررسی کرده و با گرانفروشی برخورد کند.»



منبع

دلیل افزایش قیمت موتورسیکلت چیست؟
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران با اشاره به افزایش 10 تا 15درصدی قیمت موتورسیکلت در سال جاری،گفت: «قیمت این محصول نسبت‌به تورم موجود در کشور کمتر بوده؛ چراکه این صنعت و بازار موتورسیکلت در دست بخش‌خصوصی است و همین موضوع سبب رقابت سالم در این صنعت و ایجاد تعادل در قیمت‌ها شده است.» ابوالفضل حجازی ادامه داد: «اگر قیمت موتورسیکلت داخلی را با نرخ دلار بسنجیم، موتورسیکلت‌های داخلی80درصد ارزان‌تر از بازارهای خارجی هستند؛ موتورسیکلتی که در ایران 50 تا 60میلیون فروخته می‌شود در چین و هند حداقل حدود 80 تا 90میلیون تومان برای خریداران تمام می‌شود.» عضو هیات‌مدیره صنعت موتورسیکلت کشور در پاسخ به این پرسش که موتورسیکلتی که امسال 50‌میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد 3سال پیش حداقل 10میلیون تومان بوده، پس به چه دلیلی شاهد افزایش نرخ این محصول بودیم؛ گفت: «نرخ ارز در 3سال گذشته حداقل 5 برابر افزایش داشته، ازسوی‌دیگر، هزینه حمل کانتینر موتور از هزاردلار به 4هزار دلار رسیده است. البته در مقطعی به 14هزار دلار هم رسیده بود.» این فعال اقتصادی با بیان اینکه بازار موتورسیکلت چندان متاثر از نوسان‌های نرخ ارز نیست، ادامه داد: «بازار خودرو در کشور جنبه دلالی دارد، پس شاید بتوان گفت نمایشگاه‌داران یکی از عاملان افزایش نرخ خودرو هستند؛ چون در ایجاد قیمت تاثیرگذار هستند. اما بازار موتورسیکلت متفاوت است و شرکت‌ها اقدام به راه‌اندازی فروشگاه‌های اصلی و مرکزی کرده‌اند و عرضه‌ مستقیم چندبرابر گذشته شده است و به این ترتیب 50درصد واسطه‌ها حذف شده‌اند.» وی در پاسخ به این پرسش که قیمت موتورسیکلت‌های موجود در بازار از چه رقمی آغاز می‌شود، بیان کرد: «قیمت موتورهای موجود در بازار بین 40 تا 80 میلیون تومان است. البته در بازار موتورسیکلت 400 میلیونی هم دیده می‌شود البته این مدل‌ها محدود هستند.»

موتورسیکلت برای خانواده‌ها و جوانان تبدیل به سرمایه شده است
حجازی با بیان اینکه واردات موتورسیکلت 250 سی‌سی آزاد است، گفت: «امکان واردات موتورسیکلت بالاتر از 250سی‌سی با مجوزهای ویژه و برای افراد خاص میسر است. ارگان‌هایی مانند ارتش، آتش‌نشانی و نیروهای امنیتی بامجوز می‌توانند این موتورها را وارد کنند.» به‌گفته عضو هیات‌مدیره صنعت موتورسیکلت کشور، تنها 30 تا 40درصد موتورسیکلت‌های موجود در بازار تولید داخل هستند. وی از افزایش تقاضا برای خرید موتورسیکلت ازسوی طبقه متوسط و کارمندان خبر داد و افزود: «امروزه موتورسیکلت برای خانواده‌ها و جوانان تبدیل به سرمایه شده است. خانواده‌هایی که بضاعت مالی خرید خودرو را ندارند، موتورسیکلت می‌خرند. گزارش‌ها نشان می‌دهند بازار موتورسیکلت‌های برقی با مرتفع شدن برخی مشکلات و موانع اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی روبه رشد خواهد بود.» حجازی در ادامه گفت: «شرکت‌های فروشنده موتورسیکلت، اقساط بلندمدت برای خریداران در نظر گرفته‌اند چراکه در این صنعت، رقابت خاصی شکل گرفته‌ است.» وی با اشاره به افزایش مشاغل مرتبط با این وسیله‌نقلیه، افزود: «سرمایه‌ای شدن موتورسیکلت برای خانواده‌ها باعث شده است آنها برای حفظ این محصول تلاش کنند؛ از این‌رو تعمیرات و قطعه‌سازی آن افزایش پیدا کرده و اشتغال‌زایی خوبی را به وجود آورده است، البته در آینده نیز شرایط این صنعت بهتر هم
خواهد شد.»