تغییر در ترکیب سبد محصولات سایپا

سایپا در ماه گذشته در دو نمایشگاه استانی (ششمین نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات و صنایع وابسته کردستان در سنندج و نمایشگاه بین‌المللی خودرو شیراز) ۱۶ محصول جدید و متنوع خود با نام شاهین CVT، آریا CVT، آریا اسپرت، کوییک اسپرت، کوییک.آر اتوماتیک، سه دستگاه شاهین با رنگ‌های متنوع جدید، دو دستگاه ۱۵۱ کانوپی، پیکاپ‌های کارون، پادرا پلاس اسپرت، کارون آفرود، وانت نیسان NIB دوگانه‌سوز، پادرا پلاس آفرود، وانت نیسان یخچال‌دار را در حضور علاقه‌مندان صنعت خودرو به نمایش گذاشت.

اما داستان سبد محصول گروه خودروسازی سایپا به همین‌جا ختم نمی‌شود و به گفته تیموری، چند مدل خودرو جدید ازجمله اطلس، سهند و آریا عرضه خواهند شد که همگی استانداردهای ۸۵گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس خواهند کرد. مدیرعامل سایپا در این باره اعلام کرده است: «طراحی توسعه سبد محصولات سایپا تمام شده است و در حال سرمایه‌گذاری برای قالب‌های بدنه آریا، اطلس، سهند و شاهین‌پلاس هستیم که در خودرو شاهین قالب بدنه تغییری نخواهد داشت.» به گفته وی، با ارائه برنامه زمان‌بندی ازسوی مگاموتور، از شش‌ماهه دوم سال 1402 تا پایان سال بعد 4 موتور جدید روی محصولات گروه سایپا به بازار عرضه خواهد شد. یکی دیگر از چالش‌های سایپا این بود که برخلاف ایران‌خودرو که دستکم دو مدل خودرو مونتاژی (هایما اس5 و اس7) را پس از توقف همکاری شرکای خارجی‌ خود (پژو، رنو و دانگ‌فنگ) در سبد محصولش حفظ کرد، سایپا در سال‌های گذشته و پس از خروج شرکایی همچون چانگان، برلیانس، زوتی، رنو، سیتروئن و کیا از ایران، هیچ‌گونه محصول CKD یا SKD در سبد محصولش نداشت. به تبع این موضوع، خطوط مونتاژ و رنگ عملیات سی‌کی‌دی‌کاری نیز خالی شده بود، اما اکنون قرار است این خطوط دوباره فعال شوند. تیموری در این خصوص نیز گفته است: «در گام نخست دو مدل ۲۰۲۲ خودرو چانگان وارد این خطوط خواهند شد که ‌هم‌اکنون در مراحل تست و اخذ تاییدیه هستند.» یکی از دو محصول چانگان که سایپا برنامه عرضه آن را دارد، کراس‌اوورUNI-T با یک طراحی خاص و متفاوت است و دیگری نیز کراس‌اوور زیبا و به‌روز CS35 پلاس خواهد بود.

محصولات رونمایی‌نشده سایپا

یکی از مسائلی که همواره درخصوص گروه خودروسازی سایپا مطرح بوده، تنوع اندک سبد محصولات این خودروساز به‌ویژه پس از توقف تولید سه مدل پراید (131، 132 و 111) است که حالا با برنامه اعلام‌شده برای توقف تولید تیبا، تیبا2 و ساینا معمولی بیش از پیش محل بحث قرار گرفته است. محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این باره گفته است: «خودرو تیبا صندوق‌دار از مدار تولید خارج شده است و تیبا۲ و ساینا معمولی هم تا آخر ماه جاری از خط تولید خارج می‌شوند.» وی همچنین درخصوص تولید خودروهای جایگزین در این گروه گفت: «دو مدل ساینا اس؛ یکی با حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی و دیگری با موتور پایه‌گازسوز جایگزین ساینا معمولی خواهد شد.»

علاوه بر خودروهایی که در نمایشگاه‌های سنندج و شیراز به نمایش درآمدند، سایپا محصولات رونمایی‌نشده‌ای هم دارد که در صحبت‌های مدیرعامل این گروه خودروسازی مورد اشاره قرار گرفته‌اند. یکی از این محصولات، سدان سهند است که در کلاس B پلاس روی پلت‌فرم ساینا تولید شده است. این محصول که کار طراحی آن نهایی شده، در مرحله ساخت قالب‌ها است و با فاصله حداکثر شش‌ماه از تولید اطلس (هاچ‌بک‌کراسی در کلاس B روی پلت‌فرم کوییک) عرضه می‌شود. بدین ترتیب، مگاپلت‌فرم اس‌پی، پلت‌فرم لوکس سایپا خواهد بود که خودروهای خانواده شاهین، آریا، یک مینی‌کراس‌اوور و یک هاچ‌بک بر روی آن عرضه خواهند شد و یک پله پایین‌تر از آن پلت‌فرم ارتقایافته تندر90 با نام P90 خواهد بود. پلت‌فرم اصلاح‌شده و بهبودیافته ایکس۲۰۰ نیز در رده بعدی قرار دارد که پایه خودروهای ساینا و کوییک است و خودروهای اقتصادی آینده سایپا مانند اطلس و سهند بر روی این پلت‌فرم تولید خواهند شد. به این فهرست می‌توان وانت 251 و آریای برقی را هم افزود. وانت جدید 251 ظرفیت باربری بیشتر و کابین بزرگ‌تری نسبت به وانت 151 خواهد داشت. گفتنی است؛ درحال‌حاضر وانت ۱۵۱ ظرفیت باربری ۴۵۰ کیلوگرم دارد که در 251 به ۶۰۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم افزایش پیدا خواهد کرد و مانند دیگر محصولات تجاری آینده سایپا استانداردهای 85گانه را پاس خواهد کرد. این خودرو به دلیل فضای بار بزرگ‌تر و تغییر بن‌سازه (پلت‌فرم)، دارای فاصله محوری بیشتری است و کابین آن هم طوری خواهد بود که راننده و سرنشین قابلیت تنظیم صندلی داشته باشند. پروژه آریای الکتریکی هم در حال اجراست و نمونه آزمایشی آن در آینده نزدیک رونمایی می‌شود.

از محصولات داخلی جدید تا محصولات مونتاژی

معرفی محصولات جدید در نمایشگاه‌های استانی

سوتیتر: سایپا علاوه بر خودروهای داخلی مانند شاهین اتوماتیک، کراس‌اوور آریا در دو مدل دستی و اتوماتیک، ساینا اس دوگانه‌سوز، سدان سهند و هاچ‌بک‌کراس اطلس، عرضه دو خودرو مونتاژی مدل 2022 را نیز در برنامه دارد که شامل کراس‌اوور متفاوت چانگان UNI-T و کراس‌اوور چانگان CS35 پلاس خواهند بود



منبع