تعهدات معوق مشتریان سایپا صفر شد

افزایش‌ کیفیت‌ خودروها
گروه سایپا همچنین برای ارتقای کیفی محصولات، 42 پروژه بهبود و ارتقای کیفیت درسطح زنجیره‌تامین تعریف کرد؛ به‌نحوی ‌که در حوزه زیرساخت 3 پروژه، درحوزه قطعات و مجموعه‌ها، 29 پروژه، درحوزه فروش و خدمات پس از فروش 5 پروژه و درحوزه فرآیند خودروساز هم 5 پروژه تعریف و در دستور کار قرار گرفت. در این حوزه خروج خودروهای قدیمی تیبا، تیبا 2 و ساینا از سبد محصولات گروه سایپا بدون برنامه‌ریزی قبلی انجام شد و به‌منظور افزایش کیفیت محصولاتی که در پارکینگ‌ها در گذشته به‌صورت نیمه‌کامل تولید شده بود، PDI مجدد خودروهای‌ تکمیل‌کاری‌شده صورت پذیرفت.

رشد تولید به‌رغم خداحافظی با 3 محصول پرتیراژ
به‌واسطه انباشت تقاضا از سال‌های گذشته و ممنوعیت واردات خودرو طی چهار سال اخیر، بازار خودرو درحال ‌حاضر بیش از هر زمان دیگری نیازمند عرضه است. براین اساس، افزایش هرچه‌بیشتر عرضه خودرو در این بازار اثرگذاری مثبتی را به‌دنبال دارد. از سوی دیگر، کاهش عرضه به‌بازار سبب شد خودرو به‌کالایی سرمایه‌ای تبدیل شود و قیمت آن به‌شکلی روزافزون بالا برود. اما پاسخگویی به‌تقاضای بازار بدون رشد تولید ممکن نیست. تحقق این هدف اما برای سایپا به‌واسطه توقف همیشگی برخی محصولات قدیمی با چالشی دوچندان مواجه بود و با توجه به‌خارج شدن 3 خودرو پرتیراژ تیبا، تیبا 2 و ساینای معمولی از چرخه تولید سایپا که حدود نیمی از تیراژ تولید روزانه گروه را تشکیل می‌داد، انتظار می‌رفت مشابه خروج پراید در سال‌های گذشته، گروه سایپا دچار افت تولید شود؛ اما این گروه با ادامه استراتژی تبدیل تهدید به‌فرصت، بررسی و برنامه‌ریزی جایگزینی تولید سایر خودروها و همچنین استفاده از پتانسیل شرکت‌های گروه نظیر برون‌سپاری قالب‌ها از داخل شرکت مادر به‌شرکت‌های زیرمجموعه همچون شرکت‌های قالب‌های صنعتی سایپا، سایپا پرس و… نه‌تنها بر این مشکل غلبه کرد، بلکه در انتهای مردادماه سال جاری سایپا با تولید 170 هزار و 197 دستگاه خودرو، از رکورد تولید مدت مشابه پارسال یعنی 168 هزار و 691 دستگاه عبور کرد. از سوی دیگر، میزان تولید روزانه این خودروساز با رشد 73 درصدی از یک‌هزار و 57 دستگاه در بهمن‌ماه سال 1400 به‌یک‌هزار و 832 دستگاه خودرو در مردادماه سال جاری رسید و برآیند این عملکرد سبب شد سایپا بتواند تا پایان شهریور سال 1401 بیش از 208 هزار دستگاه خودرو تولید کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفت: «با افزایش تولید و برای نخستین‌بار در سه‌سال گذشته تعهدات معوق فروش شرکت سایپا صفر شد.» حسین کاظمی طرقی گفت: «براساس افزایش تولید صورت‌گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تمام تعهدات شرکت سایپا محقق شد و به‌صفر رسید.» وی افزود: «به‌رغم تمام مشکلات به‌ویژه در حوزه تامین قطعات، نه‌تنها در سال جدید تمام خودروهای ناقص تکمیل‌کاری و تحویل مشتریان شد، بلکه خودروها بدون کسری و به‌صورت عبور مستقیم تولید شد.» کاظمی خاطرنشان کرد: «در سه سال گذشته همواره تحویل تعدادی از خودروهای مشتریان محترم به‌واسطه عدم‌تامین به‌موقع قطعات با تاخیر مواجه بوده است که خوشبختانه درحال‌حاضر هیچ‌گونه تعهد معوقی در شرکت سایپا وجود ندارد.» وی ادامه داد: «تمام سعی و تلاش مدیریت گروه سایپا این است که با برنامه‌ریزی دقیق درتامین و تولید محصولات، تعهد معوقی ایجاد نشود.»

تحویل 270 هزار دستگاه خودرو در نیمه نخست سال
سایپا تا پایان شهریورماه حدود 270 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتری خود داده است که مشتمل بر 6 سایت تولیدی این گروه خودروسازی شامل شرکت‌های سایپا، پارس‌خودرو، سایپا-سیتروئن، بن‌رو، زامیاد و سایپادیزل است. این درحالی است که سهم تولید به‌صورت عبورمستقیم طی 5 ماهه ابتدای سال جاری در سایپا 92 درصد بوده که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تولید عبورمستقیم 40 درصد، افزایش 52 درصدی را نشان می‌دهد. این درحالی است که در سال گذشته حجم بالایی از فعالیت سایت‌های تولیدی صرف ‌تولید ناقص و سپس تکمیل آن‌ها می‌شد و به‌ناچار پارکینگ‌های استیجاری زیادی تهیه و هزینه‌های گزافی صرف نگهداری خودروهای ناقص می‌شد؛ به‌نحوی ‌که در برخی مقاطع زمانی سال گذشته (سال 1400) حدود 84 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ‌ها موجود بود. اما در سال جاری با کاهش و جمع‌آوری تمام خودروهای ناقص گروه، ضمن تخلیه و تحویل تمام پارکینگ‌های استیجاری، روند صعودی تولید عبورمستقیم به‌صد در صد مطلق رسیده است.

فروش و خدمات پس‌ از فروش
همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون درحوزه تحویل و توزیع محصولات افزایش 14 درصدی تحویل خودرو به‌مشتریان، کاهش 23 درصدی تعهدات کل گروه سایپا نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته و کاهش 75 درصدی تعهدات معوق نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به‌دست آمده است. درحوزه خدمات پس از فروش نیز افزایش 97 درصدی فروش قطعات یدکی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، بهبود 33 درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در شبکه که برای مدت 2 ماه یا 3 هزار کیلومتر فعال است و افزایش رضایت مشتریان در خدمات پس از فروش نسبت به‌سال گذشته از دیگر موفقیت‌های سایپا بوده است.



منبع