تجربه کشش و شتاب بهتر با وانت «آریسان ۲» ایران‌ خودرو

جانمایی جدید مخزن بنزین و گاز

تفاوت میان وانت آریسان ۱ و ۲، از موتور تا تجهیزات و طراحی داخلی و ظاهری را شامل می‌شود.

ارتقای پیشرانه آریسان ۸۶ اسب‌ بخاری

استاندارد آلایندگی آریسان ۲ براساس اعلام ایران خودرو یورو۵ بوده که در مقایسه با آریسان یک آلایندگی کمتر و مصرف سوخت پایین‌تری دارد.



منبع

تغییر دیگری که در وانت آریسان ۲ نسبت به نسخه ۱ آن دیده می‌شود، حذف دیفرانسیل و میل گاردان است که فضای زیادی را زیر خودرو خالی کرده، این در حالی است که طراحی اکسل جلو نیز در این خودرو نسبت‌به آریسان یک متفاوت است.

ازسوی‌دیگر، تایر زاپاس از پشت صندلی سرنشین در آریسان ۱ به زیر خودرو منتقل شده که فضای بهینه‌ای را برای کابین به همراه آورده است. همین موضوع باعث شده تا امکان تنظیم صندلی درون کابین وجود داشته باشد و راحتی سرنشین و راننده را به مراتب بیشتر کرده است.

وانت آریسان ۲ دارای از دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل (جلو دیسکی و عقب درام)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، شیشه بالابرهای برقی، فرمان هیدرولیک، داشبورد مشابه با پژوپارس، سیستم تهویه مطبوع و مه‌شکن عقب برخوردار است.

گفته می‌شود این تغییر باعث می‌شود سواری آریسان ۲ در مقایسه با نسخه اولیه این خودرو به مراتب بهتر باشد و شتاب‌گیری اولیه و ثانویه و کشش آن هنگام حمل بار نیز به لطف این تغییر ارتقا یافته است.

نسخه جدید این خودرو اما برخلاف آریسان۱، از موتور روآ استفاده نشده بلکه نسخه جدید پیشرانه ۱.۸ لیتری ایکس‌یو۷ پلاس روی آریسان ۲ به کار رفته است؛ پیشرانه‌ای که روی خودروهایی مانند سمند و پژو پارس هم استفاده شده است و نیرویی معادل ۱۰۴ اسب‌بخار و ۱۵۷نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

نسخه ۱ وانت آریسان ایران‌خودرو از یک موتور ۱.۷ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بهره می‌برد؛ موتوری که باید آن را نسخه بهینه‌شده وانت پیکان دانست. این موتور توان تولید ۸۶اسب‌بخار قدرت و ۱۴۰نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

این تغییرات در کنار یکدیگر این امکان را به ایران‌خودرو داده‌اند تا بتواند کپسول گاز و مخزن بنزین را در جای جدیدی قرار دهد.

مه‌شکن‌های جلو و سنسور دنده‌ عقب را باید از جمله تجهیزاتی دانست که ایران‌خودرو به وانت آریسان ۲ اضافه کرده است.

ارتقای موتور و گیربکس در آریسان ۲ باعث شده است یکی از مهم‌ترین مشکلات این خودرو که صدای بالای موتور و تعویض سخت دنده‌ها بود، حل شود.

ایجاد فضای بهینه در کابین

وانت آریسان در هشت سال گذشته به‌عنوان یکی از محصولات باری سبک در ایران‌خودرو تولید و عرضه شد. این وانت قرار بود جایگزین وانت پرطرفدار پیکان باشد و بتواند خلأ بازار کشور را در این بخش پوشش دهد. همچنین بنا بر این بود وانت آریسان نسخه‌ای لوکس‌تر در مقایسه با مدل‌های قدیمی مانند پراید و پیکان باشد تا بتواند از نظر تجهیزات و فنی سهمی در بازار باری‌های سبک در کشور داشته باشد. این در حالی است که قیمت اقتصادی این خودرو در مقایسه با بسیاری از مدل‌های موجود در بازار باعث شد تا استقبال مناسبی از این وانت ایران‌خودرو به عمل آید اما به‌نظر می‌رسید با گذشت هشت سال از حضور آریسان در بازار داخلی، این خودرو در سال جدید نیاز به ارتقا داشته باشد و به همین منظور ایران‌خودرو در سال جاری تلاش کرد این محصول را ارتقا دهد و نسخه جدیدی از آن را به بازار ارائه کند.

تغییراتی که در آریسان ۲ شاهد هستیم تنها به پیشرانه و گیربکس برنمی‌گردد، بلکه ایران‌خودرو از نظر تجهیزات نیز تغییراتی در این خودرو اعمال کرده است.

با تغییر طراحی اکسل جلو و حذف دیفرانسیل و میل گاردان، فضای زیادی زیر خودرو خالی شده که امکان جانمایی کپسول گاز و مخزن بنزین در جای جدید و همچنین منتقل‌شدن تایر زاپاس از پشت صندلی سرنشین به زیر خودرو را فراهم کرده و درنتیجه فضای بهینه‌ای برای کابین و امکان تنظیم صندلی به همراه آورده استشتاب‌گیری و کشش بهتر

این خودرو از یک مخزن بنزین ۵۲لیتری و مخزن گاز با ظرفیت ۷۰لیتر بهره می‌برد. البته حجم مخزن سوخت CNG وانت آریسان ۲ از ۷۰لیتر به ۷۵لیتر افزایش یافته است.

این پیشرانه در وانت آریسان۱ با یک گیربکس پنج‌سرعته دستی هماهنگ شده بود، درحالی‌که آریسان۲ در کنار گیربکس پنج‌دنده BE با ضرایب دنده اصلاح‌شده قرار گرفته است.

با توجه به مصرف کمتر سوخت پیشرانه آریسان ۲، حجم باک بنزین نیز از ۵۲ لیتر به ۴۰ لیتر کاهش یافته، جانمایی مخزن سوخت CNG زیر کابین، فضای بار وانت آریسان ۲ را افزایش داده و ایمنی بیشتری را برای خودرو به ارمغان آورده است.