تاکنون 400 هزار موتورسوار در طرح «موتوریار» آموزش دیده‌اند

به گزارش «اخبار خودرو»،کلان‌شهرهای ایران به ‌سبب حجم بالای مبادلات تجاری و فعالیت گسترده بازار کار، محل تردد و ترافیک سنگین هستند. بنابراین حمل‌ونقل، به یکی از مهم‌ترین موضوعات روز تبدیل شده که از شهرداری تا پلیس راهور و شهروندان را درگیر کرده است. در دی‌ماه‌1399 سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران، به صورت رسمی ار اجرای طرح جدید پلیس راهور به نام «طرح موتوریار» خبر داد. در ادامه گزارش به بررسی جزییات این طرح می‌پردازیم.

کاهش توقیف موتورسیکلت‌ها در طرح موتوریار
سرهنگ سلیمی ادامه داد: «موتورسیکلت راکب متخلف نیز در همان محل و در نقطه‌ای که معمولا با همکاری شهرداری و با نصب نرده یا موانع محصور شده بود، متوقف می‌ماند. پس از سپری شدن مدت زمان لازم برای آموزش راننده متخلف، وی با اخذ تعهد یا میثاق‌نامه (مبنی براینکه به قوانین رانندگی توجه وحقوق دیگران و عابران پیاده را رعایت می‌کند) موتورسیکلتش را تحویل می‌گرفت.» رئیس پلیس ترافیک شهری دررابطه‌با ساعت‌های اجرایی طرح نیز گفت: «زمان اجرای این طرح به تناسب ساعات اوج ترافیک یا ساعاتی که فراوانی موتورسیکلت‌ها در یک نقطه از شهر وجود دارد، متغیر است.» رئیس پلیس ترافیک شهری در پاسخ به این سوال آیا این طرح درسراسر کشور اجرا می‌شود، بیان کرد: «بعد از اجرای آزمایشی این طرح در تهران و رفع موانع و نواقص احتمالی که در طول فرآیند وجود داشت، طرح کشوری موتوریار تدوین و با دستور فرمانده انتظامی کشور به سراسر کشور ابلاغ شد. این طرح هم‌اکنون در اکثر شهرهای کشور به‌ویژه مراکز استان‌ها در حال اجراست و بازخوردهای بسیار خوبی داشته؛ طرح موتوریار در ۱۲۰شهر کشور اجرایی شده و به‌زودی در شهرهای باقیمانده هم اجرا خواهد شد.» وی ادامه داد: «با اجرای این طرح، توقیف موتورسیکلت‌ها به‌میزان چشمگیری کاهش یافته است، البته همکاران انتظامی نیز از توقیف موتورسیکلت به‌عنوان آخرین ابزار بازدارنده استفاده می‌کنند زیرا این طرح جایگزینی برای توقیف موتورسیکلت است.»
۳۶درصد جانباختگان حوادث رانندگی، موتورسواران هستند
سرهنگ محمدباقر سلیمی درباره اینکه آیا با اجرای این طرح همچنان توقیف موتورسیکلت‌ها نیز اجرا می‌شود، گفت: «در این طرح کمتر از 2درصد موتورسیکلت‌ها به پارکینگ منتقل شدند زیرا آنها سابقه شکایت حقوقی یا کیفری از مراجع قضایی داشتند بنابراین چاره‌ای جز توقیف وجود نداشت. بنابراین موتورسیکلت‌های توقیف‌شده یا فاقد پلاک و اسناد مالکیت بودند یا جزو موتورسیکلت‌های قاچاق محسوب می‌شدند البته برخی هم ابزار جرم بودند به‌همین‌دلیل نگهداری موتورسیکلت به‌عنوان عدله جرم برابر قانون ضرورت داشته است. اما درمجموع ۹۸درصد راکبان موتورسیکلت در محل توجیه شدند.» رئیس پلیس ترافیک شهری درباره اینکه طرح موتوریار چقدر در اصلاح رفتار ترافیکی موتورسواران تاثیر داشته است، گفت: «اینکه این طرح تا چه اندازه توانسته در اصلاح رفتار ترافیکی موثر باشد تاکنون ارزیابی نشده است اما با توجه به آمار موجود در سطح تهران و کشور حدود ۴۰۰هزارموتورسوار در این طرح آموزش دیدند.» وی در انتها هشدار داد: «موتورسیکلت یک وسیله کاربردی است و در سطح شهر حدود ۱۲میلیون دستگاه موتورسیکلت تردد دارد. در تصادفات رانندگی این وسیله‌نقلیه به دلیل نداشتن حفاظ و حداقل‌های ایمنی برای راننده پرخطرترین وسیله‌نقلیه محسوب می‌شود. به‌طور میانگین حدود ۳۶درصد جانباختگان و مجروحان حوادث رانندگی در سطح کشور مربوط به موتورسیکلت‌سواران است. بنابراین از خانواده‌ها و راکبان موتورسیکلت درخواست می‌کنیم حتما به قوانین رانندگی احترام بگذارند و از کلاه ایمنی؛ به‌عنوان مهم‌ترین و ساده‌ترین ابزار که می‌تواند تا بیش‌از ۷۵ درصد جان راکب را هنگام تصادف نجات دهد، استفاده کنند.»



منبع

طرح «موتوریار» در 100 نقطه کلان‌شهر تهران در حال اجراست
سرهنگ محمدباقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک‌شهری درگفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره شکل‌گیری طرح موتوریار بیان کرد: «‌درسال‌های گذشته باتوجه به موارد قانونی و تخلفات راکبان موتورسیکلت ، عدم اجرای قانون منجر به توقیف این وسایل نقلیه می‌شد، به همین دلیل پس از مدتی در توقفگاه‌های سطح کشور با رسوب موتورسیکلت مواجه بودیم. در ادامه با هماهنگی‌هایی که با مراجع قضایی شکل گرفت و پیش‌بینی مجازات‌های جایگزین یا روش‌های بازدارنده؛ طرحی تحت‌عنوان «موتوریار» طراحی و تدوین و سه‌ماه به صورت آزمایشی و در ۱۰۰ نقطه کلانشهر تهران اجرا شد.» وی درباره فرایند اجرایی این طرح افزود: «فرآیند اجرایی طرح به این شکل بود که همکاران ما در غالب تیم‌های مشترک با واحدهای انتظامی در میادین مهم، تقاطع‌ها و معابری که بیشتر در معرض تردد موتورسیکلت‌سواران بودند، مستقر و موتورسیکلت‌سوارانی را که مرتکب تخلفات مهم و حادثه‌ساز می‌شدند (تردد خلاف جهت، عبور از چراغ‌قرمز، تردد با پلاک مخدوش یا بدون پلاک، تردد در خطوط ویژه اتوبوس، دور زدن در محل‌های ممنوع ، ورود ممنوع، حمل بارهای غیرمتعارف و … )، متوقف می‌کردند و مدارک موتورسیکلت آنها درمحل ارزیابی می‌شد. پس‌از آن به تناسب تخلفی که اتفاق افتاده بود، با رضایت راکب موتورسیکلت، وی 2تا ۶ساعت برابر مجوز قضایی در همان نقطه به عنوان همیار، همکار و یار پلیس در کنترل سایر موتورسواران متخلف کمک می‌کرد. در این ضمن آموزش‌های لازم به این افراد نیز داده می‌شد. »