تامین لیتیوم برای تولید یک میلیون خودرو برقی

به گزارش «اخبار خودرو»،نیاز به‌تولید باتری برای خودروهای برقی و سرمایه‌گذاری درحوزه مواداولیه این دسته از باتری‌ها سبب شده است کشورهای جهان دست به‌اقدامات بزرگی در این راستا بزنند. بر این اساس بریتانیایی‌ها که درسال‌هـــــای اخیر گیگافکتوری‌های بسیاری افتتاح کرده‌اند حالا به‌دنبال ایجاد نخستین پالایشگاه لیتیوم درمقیاس بزرگ در Teeside هستند.
مدیران این پالایشگاه هدف نهایی خود را عرضه‌ مواد شیمیایی لیتیوم کم‌کربن و باتری برای کمک به‌پاسخگویی به‌تقاضای رو به‌رشد اروپا اعلام کرده‌اند.
این پالایشگاه که توسط گرین لیتیوم ایجاد می‌شود، ظرفیت تولید 50 هزار تن لیتیوم در سال را خواهد داشت که 6 درصد از تقاضای باتری پیش‌بینی‌شده اروپا را تا سال 2030 برآورده می‌کند. این برای کمک به‌تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو الکتریکی کافی است.
با فعال کردن تولید کاتد، سلول باتری و خودروهای الکتریکی، تحقق اهداف مربوط به‌کربن‌زدایی، مشاغل سبز و رونق اقتصادی بلندمدت در این کشور تسهیل خواهد شد.
ظرفیت فعلی پالایش لیتیوم در اروپا با تقاضای فزاینده برای مواد شیمیایی لیتیوم که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 800 هزار تن افزایش یابد، مطابقت ندارد. بنابراین، این پروژه گامی در راستای تامین تقاضا و تسریع تولید لیتیوم در اروپاست.
عرضه لیتیوم سبز یا کم‌کربن برای تغییر در سطح کربن جهان و تغییر عادت جهان به‌استفاده از انرژی پایدار را امکان‌پذیر می‌کند.
لیتیوم سبز از یک فرآیند تصفیه پیشرو، پایدار و کم‌کربن استفاده خواهد کرد که 80 درصد ردپای کربن کمتری نسبت به‌پالایشگاه‌های سنتی موجود دارد. هم‌اکنون پالایشگاه لیتیوم سبز در اروپا وجود ندارد و این روند می‌تواند تعداد این پالایشگاه‌ها را در آینده افزایش دهد.
مدیرعامل این پالایشگاه گفت: «ما یک تیم استثنایی گرد هم آورده‌ایم تا پالایشگاه خود را در سال 2025 راه‌اندازی کنیم و خوشحالیم که با Worley به‌عنوان شریک مهم همکاری می‌کنیم.»
Worley خدمات مهندسی را برای بارگذاری اجزای مختلف پشتیبانی از سیستم فناوری کارخانه ارائه خواهد کرد. این شامل توسعه تعادل مهندسی، حمایت از برنامه‌ریزی حیاتی و مجوز فعالیت‌ها، قابلیت ساخت کلی و توسعه اسناد فلسفی برای سیستم‌های کنترل و اتوماسیون است.
وی گفت: «همکاری در اروپا می‌تواند پالایش لیتیوم پایدار را تسریع بخشد و این به‌بازارهای وابسته به‌لیتیوم کمک می‌کند مواداولیه قابل اعتماد را تامین و فناوری پایدار را برای انتقال انرژی ایجاد کنند. این‌ها گام‌های مهمی در سفر برای ارائه جهانی پایدارتر به‌شمار می‌روند.»



منبع