تامین بنزین معمولی موجود در کارت‌سوخت واجب‌تر است

اهواز؛کلانشهر بدون بنزین‌سوپر
چندی‌پیش عضو هیات‌مدیره کانون جایگاه‌داران سوخت کشور درخصوص علت عدم توزیع بنزین یورو۴ و سوپر در جایگاه‌های سوخت کلانشهر اهواز گفت: «حدود ۵ ماه است که در کلانشهر اهواز حتی یک قطره بنزین‌سوپر و یورو ۴ توزیع نمی‌شود!» ابراهیم الباجی افزود: «پیگیری‌های بسیاری از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور و استان خوزستان انجام شده تا براساس آنچه قانون است، بنزین یورو ۴ و بنزین سوپر حداقل در جایگاه‌های سوخت کلانشهر اهواز بر اساس مصوبه هیات دولت توزیع شود اما چنین اتفاقی نمی‌افتد.» این عضو هیات‌مدیره کانون جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: «مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در روزهای گذشته صحبت‌هایی داشته‌اند که در ۸ کلانشهر کشور بنزین یورو ۴ و سوپر توزیع می‌شود، اما باید گفت در اهواز حتی یک قطره بنزین یورو۴ و سوپر وجود ندارد و توزیع هم نمی‌شود.» الباجی عنوان کرد: «بنزین یورو4 و سوپر باید از پالایشگاه اراک وارد اهواز و توزیع شود اما با وجود پیگیری‌ها عنوان می‌شود هیچ بنزینی از این پالایشگاه برای اهواز فرستاده نمی‌شود و چیزی برای توزیع نیز وجود ندارد.» وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر در جایگاه‌های سوخت خوزستان فقط بنزین معمولی عرضه می‌شود و این مساله علاوه‌بر اینکه برای خودروها مشکل‌ساز است، باعث آلودگی چند برابری هوا می‌شود، ادامه داد: «پیش از این روزانه ۱.۲میلیون لیتر بنزین یورو۴ در کلانشهر اهواز توزیع می‌شد اما اکنون ۵ ماه است که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.» عضو هیات‌مدیره کانون جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: «توزیع بنزین یورو ۴ در کلانشهر اهواز مصوبه هیات دولت است و باید توزیع آن در کلانشهر اهواز مانند ۷ کلانشهر دیگر کشور انجام شود که متاسفانه متوقف شده است.» البته در این میان بیشترین زیان نبود بنزین سوپر متوجه دارندگان خودروهای توربو خواهد بود، چراکه در صورت استفاده از بنزین معمولی با اکتان پایین امکان ایجاد ضربه (ناک) به‌علت خودسوزی ترکیب هوا و سوخت قبل از جرقه زدن شمع وجود دارد. مشکلی که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک سبب ایجاد هزینه‌های زیادی برای تعمیر این خودروها شود.



منبع به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها کسانی که می‌خواهند از بنزین سوپر استفاده کنند در ۴ هزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت کشور سرگردان هستند، زیرا توزیع بنزین سوپر در سطح کشور کاهش چشمگیری داشته و برنامه‌ای هم برای توزیع آن اعلام نمی‌شود. در تهران نیز مشخص نیست از ۳۴۰ جایگاه سوخت، کدام جایگاه بنزین سوپر دارد، چون ممکن است یک جایگاه امروز بنزین سوپر داشته باشد و فردا سکوی بنزین سوپر غیرفعال باشد. از طرفی موتور خودروهایی که با فناوری جدید ساخته شده‌اند به بنزین‌هایی با اکتان بالا نیاز دارند و استفاده از بنزین با اکتان پایین‌ باعث آسیب جدی به موتور این نوع خودروها می‌شود. همچنین استفاده از این نوع بنزین، موجب محدود شدن توان موتور این خودروها خواهد شد. اما مشکل کمبود بنزین سوپر و نامنظم بودن توزیع آن در سطح کشور به چه دلیل است؟

فواصل زمانی نامشخص توزیع بنزین‌سوپر
چند روز قبل رئیس هیات‌مدیره کانون جایگاه‌داران بر کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها مهر تایید زد و گفت: «مدت‌هاست که عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌ها با تاخیر و کمبود مواجه شده، یکی از دلایل آن این است که مصرف اصلی مردم بنزین معمولی بوده و تامین بنزین معمولی موجود در کارت سوخت مردم بسیار واجب‌تر است. در نتیجه طبیعی است وزارت نفت و شرکت پخش فراورده‌های نفتی به دنبال این باشند که رضایت‌مندی آحاد مردم را به‌دست آورند.» همایون صالحی در ادامه افزود: «ازطرف‌دیگر ازآنجاکه به برخی جایگاه‌ها در شهرستان‌های کوچک با تاخیر بنزین سوپر داده می‌شود، بنابراین خود جایگاه‌دار علاقه‌مند نیست بنزین‌سوپر بیاورد. آنها ابتدا باید خرید کنند و این نوع بنزین در مخازن می‌ماند؛ چون این کار موجب کسری غیرمتعارف می‌شود رغبتی به آوردن بنزین سوپر ندارند.» رئیس هیات‌مدیره کانون جایگاه‌داران اظهار کرد: «اما در کلانشهرها و شهرهای بزرگ متقاضیان بنزین‌سوپر زیاد هستند، به این دلیل که معمولا میزان اکتان ذکرشده برای خودروهای خارجی با بنزین‌سوپر همخوانی دارد. بنابراین بنزین‌سوپر برای بسیاری از خودروهای خارجی ضروری است. خودروهای داخلی نیازی به بنزین سوپر ندارند، اما سازوکار خودروهای خارجی براساس بنزین یورو تعریف شده است.» صالحی گفت: «بنزین سوپر به‌دلیل بالا بودن درجه اکتان و آرام‌سوزی بنزین، درجه احتراق بهتری را برای خودروها رقم می‌زند. اما سیاست وزارت نفت و شرکت پخش فراورده‌های نفتی در شرایط کنونی این است که بنزین معمولی تهیه کنند.» رئیس هیات‌مدیره کانون جایگاه‌داران در ادامه افزود: «این طور نیست که تمام جایگاه‌های استان تهران به طور همزمان و در آنِ واحد بنزین سوپر داشته باشند و شارژ شوند. مشخص نیست کدام جایگاه‌ها بنزین‌سوپر دارند. برنامه‌ریزی خاصی هم وجود ندارد و حتی خود جایگاه‌داران نیز نمی‌دانند چه زمانی سهمیه خود را دریافت خواهند کرد. درواقع جایگاه‌داران متقاضی بنزین سوپر در سامانه خرید ثبت‌نام می‌کنند اما معلوم نیست چه زمانی بنزین به جایگاه موردنظر اختصاص می‌یابد. بنزین معمولی جایگاه‌ها روزانه تامین می‌شود اما بنزین‌سوپر به علت کاهش تولید با فواصل زمانی مختلف توزیع می‌شود.»