به تبلیغات فضای مجازی اعتماد نکنید!

در این زمینه سرهنگ داود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فتای پایتخت باتوجه به انتشار اخباری درخصوص تصمیم جدید وزارت صمت درباره فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو و تصمیم به حذف قرعه‌کشی برای فروش برخی محصولات شرکت‌های خودروسازی اعلام کرد: «به‌تازگی در برخی موارد مشاهده شده است افراد سودجو و فرصت‌طلب در فضای مجازی که از هر بهانه‌ای برای کلاهبرداری از مردم سوءاستفاده می‌کنند، در این زمینه فعالیت می‌کنند که البته گزارش‌های آن به پلیس فتا واصل و به سرعت نیز با آن برخورد شده است. اما شهروندان باید نسبت‌به این اقدامات هوشیار باشند.»

در ادامه پس از مدتی اطلاعات متقاضی ثبت می‌شود. البته این افراد سودجو بر این نکته تاکید می‌کردند این فرآیند باید قبل از آغاز قرعه‌کشی انجام شود. حتی در یک مورد یکی از این کلاهبرداران تقاضای دریافت مبلغ ۵۰میلیون‌تومان در ازای برنده شدن قطعی در قرعه‌کشی کرده بود.

سرهنگ سلطان‌آبادی ضمن هشدار به شهروندان اظهار کرد: «کلاهبرداران و افراد سودجو در فضای مجازی با تبلیغات گسترده و درج آگهی‌هایی مانند فروش حواله یا دریافت خودرو خارج از نوبت تحویل، سعی در کلاهبرداری از کاربران و خریداران خودرو دارند. متقاضیان خرید خودرو در این موارد باید با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز از نحوه ثبت‌نام و طرح‌های جدید و همچنین نشانی صحیح اینترنتی نمایندگی‌های مجاز فروش محصولات خودرویی مطمئن شوند و از نشانی سایت اطمینان حاصل کنند. مردم نباید به تبلیغات فریبنده در سایت‌های واسطه یا شبکه‌های اجتماعی اعتماد کنند.»

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از شهروندان خواست هرگونه اخبار مربوط به خریدوفروش و ثبت‌نام خودرو را در رسانه‌های معتبر کشور و همچنین سایت رسمی شرکت‌های خودروسازی و وزارت صمت جست‌وجو کنند و از اعتماد به افراد غریبه و لینک‌های ناشناس بپرهیزند. همچنین سایت پلیس فتا فراجا به نشانی الکترونیکی «www.cyberpolice.ir» آماده دریافت گزارش‌های مردمی است. مرکز فوریت سایبری به‌شماره «096380» نیز به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور است.



منبع

رونق کلاهبرداری در فصل ثبت‌ نام خودرو!

در این باره چندی‌قبل سرهنگ‌دوم حمیدرضا سلطان‌آبادی، رئیس پلیس فتا ویژه شرق استان تهران در تشریح یک پرونده قضایی اظهار کرد: «درپی مراجعه یکی از شهروندان مبنی‌بر کلاهبرداری از وی از طریق ورود به لینک تبلیغاتی فروش حواله خودرو خارج از نوبت که پس وارد کردن مشخصات کارت بانکی در لینک ارسالی توسط شاکی، منجر به کلاهبرداری از وی شده بود، رسیدگی به پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.»

وی با اشاره به شیوه‌های دیگر مجرمان سایبری گفت: «در شیوه دیگر، گروهی اقدام به تبلیغ در فضای مجازی و به‌خصوص پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و واتس‌آپ می‌کنند. زمانی که افراد با آنان تماس می‌گیرند، مبلغی را تحت عنوان دستمزد دریافت می‌کنند، اما پس از مدتی دیگر به تماس کاربران پاسخ نمی‌دهند.»

این مقام انتظامی از شناسایی متهم خبر داد و گفت: «باتوجه به اظهارات شاکی و اقدامات فنی و مهندسی کارشناسان پلیس فتا کلاهبردار شناسایی شد.»

رئیس پلیس فتای پایتخت ضمن تشریخ برخی شیوه‌های کلاهبرداری این افراد افزود: «ممکن است افراد سودجو با حضور در کافی‌نت‌ها و یافتن افراد سالمند و ناآشنا به خریدهای آنلاین اقدام به سوءاستفاده از اطلاعات هویتی و کارت‌بانکی آنان کنند. در این خصوص لازم است شهروندان از اعتماد به افراد غریبه پرهیز کنند.»

دومین مرحله فروش خودرو در سامانه وزارت صمت پایان یافت و قرعه‌کشی محصولات حاضر در این دور از فروش خودرو برگزار شد. بسیاری از کاربران در فرآیند ثبت‌نام در سایت با مشکلاتی روبه‌رو شدند. البته این مشکلات فقط به این دوره محدود نمی‌شد و در دوره اول نیز سامانه اختلالاتی داشت. باتوجه به تب ثبت‌نام و خرید خودرو به قیمت کارخانه به‌طور معمول هنگام ثبت‌نام در سامانه و همچنین در زمان مشخص شدن اسامی منتخبان، کلاهبرداران فعالیت خود را گسترش می‌دهند.

از اعتماد به افراد غریبه و لینک‌ های ناشناس پرهیز کنید!

وی افزود: «متهم ابتدا منکر هرگونه بزه انتسابی شد ولی پس از مشاهده ادله و مستندات جمع‌آوری‌شده لب به اعتراف گشود و ضمن ابراز پشیمانی، انگیزه‌ خود از این اقدام را باتوجه به حجم تقاضای بالا برای قرعه‌کشی شرکت‌های خودروسازی در کشور، کسب درآمد سریع و آسان بیان کرد.»

وی با بیان اینکه مجرمان سایبری در این روش ادعاهای مختلفی را مطرح می‌کنند که البته تمام آن‌ها کذب است، ادامه داد: «ازجمله این موارد می‌توان به ادعاهایی مانند ثبت‌نام کاربران با تضمین برنده‌شدن در قرعه‌کشی، ثبت‌نام و دریافت فوری خودرو، ثبت‌نام در سایت بدون قطعی و اختلال و … اشاره کرد. در تمام این روش‌ها هدف این افراد کلاهبرداری و سودجویی است. بنابراین اگر شهروندان با تبلیغات یا پیام‌هایی از ان دست مواجه شدند که در آنها چنین وعده‌هایی داده شده بود، توجهی نکنند، چراکه این موارد منجر به تخلیه موجودی حساب بانکی یا سوءاستفاده از اطلاعات آنان خواهد شد.»

در ادامه به بررسی جزییات بیشتری درباره کلاهبرداری‌های مرسوم در این حوزه می‌پردازیم.

معظمی‌گودرزی بیان کرد: «همچنین در مواردی مشاهده می‌شود که کلاهبرداران ادعا می‌کنند، لینک‌های کمکی برای ثبت‌نام خودرو را در اختیار دارند، غافل از اینکه این سایت‌ها صفحات فیشینگ بوده و اطلاعات هویتی و کارت‌بانکی شهروندان را به‌سرقت می‌برند. از این‌رو به شهروندان هشدار می‌دهم که نخست از بازکردن چنین لینک‌هایی پرهیز کنند و دوم؛ حتما نشانی سامانه‌های خریدوفروش را با آنچه در رسانه‌های رسمی اعلام شده است، تطبیق دهند.»

ایجاد برخی اختلال‌ها در روند ثبت‌نام برای قرعه‌کشی و خرید خودرو فرصتی را برای افراد سودجو فراهم کرده است. به‌طوری‌که گفته می‌شود برخی افراد در مقابل دریافت مبلغی مشکلات متقاضیان را در سایت رفع می‌کنند. روال کار آنها به این شکل است که متقاضیان بعد از پرداخت مبلغ یک‌میلیون‌تومان، باید کلیه مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام را در اختیار این افراد قرار دهند.