بنزهای لوکس مناسب برقی‌ سازی نیستند!

خودروسازان، از مرسدس‌بنز تا تسلا و شرکت خودروسازی چینی نیو در رقابتی برای تولید خودروهایی با برد بالاتر هستند که نگرانی مصرف‌کنندگان را از نبود زیرساخت شارژ گسترده برای خودروهای برقی از بین می‌برد.

تنوع، عامل قتل بنز در چین شده است
شاید بدانید چین بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود. با توجه به‌حمایت‌هایی که از سازندگان مدل‌های برقی وجود دارد، مدام بر تولیدکنندگان چنین مدل‌هایی افزوده می‌شود. اما نکته تامل‌برانگیز این‌که برندهای مطرح بین‌المللی نتوانسته‌اند سهم مناسبی از این خوان گسترده را از آنِ خود کنند. طبق تازه‌ترین آمار انجمن سازندگان خودروهای سواری چین، در هفت‌ماهه اول امسال حدود 80 درصد از بازار مدل‌های برقی این کشور در اختیار برندهای داخلی بوده است. شایان ذکر است مرسدس‌بنز از ابتدای امسال تا ماه جولای، 8 هزار و 800 دستگاه خودرو برقی به‌مشتریان چینی تحویل داده است.



منبع

براساس گزارش انجمن خودروهای مسافری چین، خودروسازان داخلی تقریبا ۸۰ درصد از فروش خودروهای برقی را در هفت‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ به‌خود اختصاص داده‌اند. همچنین براساس داده‌های مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین، مرسدس از ژانویه تا ژوئیه حدود ۸ هزار و 800 دستگاه خودرو برقی را در این کشور فروخته است.

به‌گزارش «ایسنا» گروه مرسدس‌بنز قیمت دو مدل خودرو الکتریکی را در چین تا ۳۳ هزار دلار کاهش داد؛ زیرا رقابت داغ در بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی جهان بر فروش تاثیر می‌گذارد.

بیشترین تخفیف به‌سدان پرچمدار EQS مربوط می‌شود. این خودرو حامل برچسب قیمت یک‌میلیون و 190 هزار یوآن (معادل 167 هزار و 870 دلار) بود؛ اما اکنون با پرداخت 956 هزار یوآن (معادل 134 هزار و 860 دلار) قابل خرید است؛ یعنی چیزی حدود 33 هزار دلار تخفیف. احتمالا خواهید پرسید تکلیف مشتریانی که EQS را با قیمت قبلی خریداری کرده‌اند چطور خواهد بود؟ مرسدس‌بنز فکر آن‌ها را نیز کرده و گفته به‌این گروه از مشتریان خدمات ویژه ارائه می‌کند.

چند منبع مطلع از وضعیت مرسدس‌بنز در گفت‌وگو با «بلومبرگ» فروش EQE و EQS را در چین ناامیدکننده توصیف کرده‌اند. این افراد به «بلومبرگ» گفته‌اند که میزان فروش دو مدل مذکور به‌قدری پایین است که برخی نمایندگی‌ها به‌تبلیغات اضافی روی آورده‌اند. آن‌ها حتی اعلام کرده‌اند فروش EQS در مقاطعی کمتر از 100 دستگاه در ماه بوده است. مرسدس‌بنز EQS در چین با یک مشکل بنیادین روبه‌رو است و برای دستیابی به آیرودینامیک بهتر، مهندسان سقف این خودرو را با ارتفاع کم و قوس‌دار طراحی کرده‌اند که آن هم به‌نوبه‌خود فضای سر سرنشینان عقب را به‌شکل منفی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر مشتریان متمول چینی معمولا ترجیح می‌دهند به‌جای رانندگی، در صندلی‌ عقب بنشینند؛ چیزی که با روح EQS سازگار نیست. مرسدس‌بنز با ارسال پاسخی به‌گزارش «بلومبرگ» می‌گوید این شرکت درحال تجدید نظر در جایگاه مدل‌های سری EQ است. اشتوتگارتی‌ها معتقدند بازار خودروهای برقی پرچمدار، به‌خصوص مدل‌هایی با قیمت بیشتر از یک میلیون یوآن کماکان درحال تکامل است. مرسدس‌بنز تاکید کرده است که تحولات بازار، از جمله جایگاه فعلی محصولات سایر خودروسازان در کلاس مدل‌های لوکس را با دقت رصد و تحلیل می‌کند. مرسدس‌بنز تنها شرکتی نیست که محصولات خود را با تخفیف قابل توجه درچین عرضه می‌کند.

مرسدس‌بنز در ماه ژانویه از نمونه اولیه Vision EQXX خود با برد هزار کیلومتر با باتری به‌کارگرفته‌شده از نیمی از حجم مدل EQS خود رونمایی کرد و وعده داد برخی اجزای این خودرو طی ۲ تا ۳ سال آینده به‌خودروهای تولیدی راه خواهند یافت. تنوع بسیار بالای مدل‌های برقی درچین و حق انتخاب‌ زیادی که مشتریان چینی پیش روی خود دارند، دلیل اصلی این امر است.

مرسدس‌بنز در بیانیه‌ای به «بلومبرگ‌نیوز» گفت که بخش خودروهای برقی پیشرفته در چین همچنان درحال پیشرفت است.

آمار نزولی فروش بنز در چین

مرسدس قیمت خودروهای برقی چین را تا ۳۳ هزار دلار کاهش داد؛ زیرا فروش آن کم شده است.

مرسدس‌بنز به‌طور مداوم تحولات بازار پویا، از جمله موقعیت فعلی سایر سازندگان در بخش لوکس را مشاهده و تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

بررسی آمار فروش مرسدس‌بنز نشان می‌دهد از هر ۲ دستگاه مرسدس فروخته‌شده در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ تقریبا یک دستگاه در بازار چین فروخته شده است. اما این خودروساز لوکس در بیانیه‌ای اعلام کرد قیمت‌ برخی از مدل‌های خاص مرسدس EQ خود را کاهش می‌دهد و به‌مشتریانی که اخیرا این خودروها را خریداری کرده‌اند، یارانه ارائه می‌کند.

نگاهی به‌شاخه چینی وب‌سایت مرسدس‌بنز نشان می‌دهد قیمت EQE در این کشور حالا از 478 هزار یوآن (معادل 67 هزار و 430 دلار) شروع می‌شود. این رقم قبلا برابر با 528 هزار یوآن (معادل 74 هزار و 480 دلار) بود.

به‌نظر می‌رسید این کاهش‌ها فوری بوده‌اند و به‌گفته افرادی که با برنامه‌های این شرکت آشنا هستند، مرسدس به‌دلیل این‌که فروش در چین ناامیدکننده بوده است، این کاهش را انجام می‌دهد.

مرسدس‌بنز اخیرا اعلام کرده چین خانه دومش خواهد بود. این خودروساز تراز اول جهانی سرمایه سنگینی را به‌بخش تحقیق و توسعه خود در این کشور تزریق می‌کند. ژرمن‌ها می‌گویند چین مرکز ثقل جدید صنعت‌خودرو خواهد بود.