با راننده‌هایی که برای کودکان خطرآفرین هستند، برخورد قانونی می‌شود!

اتفاقی تلخ و عبرت‌آموز!
متاسفانه چندی قبل هم خبر مرگ دو کودک نیک‌شهری در خودرو پدر یکی از این کودکان، خبرساز شد و بار دیگر ضرورت توجه به ایمنی کودکان در خودرو را یادآوری کرد. کودکان سه و چهار ساله برای بازی به داخل خودرو می‌روند اما با قفل شدن درها، در خودرو محبوس شدند و جانشان را بر اثر گرمازدگی از دست دادند. خانواده‌ها پس از اینکه متوجه عدم حضور فرزندان خود شدند، تمام خانه‌های اطراف را زیر پا گذاشتند اما غافل از اینکه بچه‌ها داخل خودرو شیشه‌دودی، در گرمای بالای ۴۰ درجه ازحال رفته‌اند. سرانجام خانواده‌ها پس از چند ساعت، زمانی‌که تصمیم می‌گیرند با خودرو به جست‌وجوی فرزندان‌شان بروند، با پیکر بی‌جان آنها در خودرو مواجه می‌شوند. در این حادثه تلخ باردیگر عواقب و خطرات استفاده از شیشه‌های دودی غیراستاندارد را که امکان مشاهده داخل خودرو وجود ندارد، مشخص شد. شاید اگر شیشه‌های خودرو تا این حد دودی نبودند، این دو کودک زودتر پیدا می‌شدند و جانشان را از دست نمی‌دادند. پس باید دقت کرد توصیه‌های پلیس در مورد ایمنی و استاندارد خودروها در حد شعار نیست و نباید ساده از کنار آنها گذشت.

هشدارهای پلیس درباره ایمنی کودکان
یکی دیگر از مواردی که توسط برخی والدین رعایت نمی‌شود، نشاندن کودکان زیر 12سال روی صندلی جلو یا در آغوش گرفتن نوزادان توسط راننده خودرو درحال حرکت است. چندی پیش کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ هشدار داد: «کودکان زیر ۱۲سال نباید روی صندلی جلو خودرو بنشینند چراکه کمربند ایمنی برای نگه داشتن افراد بزرگسال طراحی شده و به‌هیچ‌عنوان بازدارندگی مناسبی برای کودکان ندارد.» وی در ادامه افزود: «بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌دلیل اینکه کودکان سیستم عضلانی ضعیف و شکننده‌تری نسبت به بزرگسالان دارند، زمانی که در صندلی جلو بنشینند، کمربند برای آن‌ها اثری ندارد و با کوچک‌ترین ترمز ناگهانی، پرتاب شده و سر و اندام آنان با جلو خودرو برخورد می‌کند. کودکان در بیشتر حوادث با یک تصمیم نادرست والدین دچار قطع نخاع، معلولیت‌ و قطع عضو شده یا حتی فوت می‌کنند.» سانروف یکی دیگر از تجهیزات خودرو است که بیرون آمدن کودکان از آن در حالی‌که خودرو در حال حرکت است، خطرات زیادی دارد. معاون اجتماعی پلیس راهور درخصوص خطراتی که می‌تواند خروج از سانروف خودرو درحال حرکت برای کودکان ایجاد کند، گفت: «وقتی کودکان از سانروف خارج می‌شوند، یکی از عوامل خطرآفرین، ورود خار و خاشاک به چشم و گوش آنهاست، به‌خصوص در داخل تونل‌ها، انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها وارد بدن کودکان می‌شود. مورد دیگر اینکه امکان دارد سنگریزه از زیرچرخ خودرو دیگر پرتاب شود و سر و صورت و چشم کودک را مجروح کند. شاید خودرو به‌طور ناگهانی به نقطه‌ای از جاده برسد که پوشش گیاهی و درخت دارد. در این جا شاخ‌وبرگ درختان با کودک برخورد کرده و او را زخمی می‌کند.» معاون اجتماعی پلیس راهور ادامه داد: «یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی که خروج کودکان از سانروف برای آن‌ها رقم می‌زند، ترمز گرفتن خودروهاست.» وی در این خصوص توضیح داد: «ترمز ناگهانی می‌تواند باعث صدمه جدی به بدن کودک شود. با وجود اینکه امکان این خطر کم است، ولی امکان دارد سیم‌ها (برق، مخابرات) و طناب‌هایی که در مسیر جاده آویزان شده و ارتفاع کم کرده‌اند نیز به کودک آسیب برسانند که این موضوع بسیار خطرآفرین خواهد بود.»



منبع

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروها راحتی و آسایش زیادی برای بشر به ارمغان آورده‌اند اما نباید از خطری که خودرو برای کودکان دارد، غافل شد. در این میان والدین وظیفه سنگینی برعهده دارند زیرا متاسفانه برخی از حوادثی که در خودرو برای کودکان رخ می‌دهد در اثر غفلت یا حتی اشتباهات والدین است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بهانه اتفاقی که چند روز قبل رخ داد و در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت، این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

کودک روی صندوق عقب خودرو!
ماجرا از انتشار یک ویدئو جنجالی از رانندگی پرخطر یک پراید در فضای مجازی آغاز شد. در این ویدئو مشاهده شد یک دختربچه روی در صندوق خودرو پرایدی نشسته و خودرو با سرعت توسط فردی که بعدا مشخص شد پدر وی بوده، رانده می‌شد. راننده پراید بدون توجه به هشدارهای سرنشینان خودروهایی که از کنارش عبور می‌کنند به‌کار خود ادامه می‌دهد، اقدامی که با واکنش پلیس راهور هم همراه بود. هنگامی که سرنشین خودرو کناری به راننده پراید درباره این عمل خطرناک اعتراض می‌کند، او پاسخ می‌دهد: «به تو چه ربطی داره؟ بچه خودمه!» در فاصله چند ساعت پس از انتشار این ویدئو جنجالی، پلیس نسبت‌به این موضوع واکنش نشان داد. رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران گفت: «راننده‌ای که کودک را روی درِ صندوق عقب خودرو درحال حرکت سوار کرده بود، به پلیس احضار شده است.» سرهنگ علی‌اصغر شریفی اضافه کرد: «قطعا با راننده‌هایی که برای کودکان خطرآفرین هستند، برخورد قانونی می‌شود.» در ادامه ویدئویی از حرف‌های پدر این کودک نیز منتشر شد که در آن مدعی بود فقط ۱۰ثانیه دخترش را روی صندوق عقب نشانده و رانندگی کرده که همان ۱۰ثانیه هم اشتباه بود. پدر این کودک در ادامه گفت: «شاید فکر کنید پدر سنگدلی هستم، ولی این‌طور نیست، من این کار را تنها به خاطر گریه‌های دخترم، اعتماد به او و به درخواست خودش انجام دادم!» نکته‌ای که ثابت کرد ناآگاهی و غفلت والدین چقدر می تواند برای کودکانی که سوار خودرو هستند، خطرآفرین باشد. افکار عمومی امیدوارند با در نظر گرفتن جریمه‌های بازدارنده برای این پدر، دیگر والدین ناآگاه نیز نسبت‌به رعایت حقوق و تامین ایمنی فرزندان‌شان در خودرو آگاه شوند.