بازگشت روند افزایشی به بازار خودرو در نیمه دوم سال

رکود و گرانی بی‌دلیل خودرو در بازار دلایل مختلفی دارد. این دلایل باید بررسی شوند. هنوز ابهامات در مورد نحوه فعالیت و سیاست‌گزاری صنعت خودرو وجود دارد. مواردی که تاکنون باعث ایجاد تنش و تشدید بحران در صنعت و بازار خودرو کشور شده است. قیمت تمام‌شده و زیان انباشته‌ای که منجر به کاهش تولید و عرضه آن به بازار شده، در این صنعت شفاف نیست و تناقص در اعلام این آمارها هیچ کمکی به وضعیت صنعت خودرو نمی‌کند. برای آینده‌ای بهتر باید شفاف‌سازی در صنعت خودرو وجود داشته باشد. باید مشخص شود که هزینه تولید و قیمت تمام‌شده چقدر است. این‌که خودروساز چقدر تولید می‌کند و چقدر شرایط تحریم بر وضعیت تولید تاثیرگذار بوده، باید بررسی شود. به نظر من، باید میزان تولید و تیراژ واقعی و عرضه خودرو به بازار مشخص شود. بازار باید بداند که چقدر خودرو به آن وارد می‌شود. مشتری نیز باید بداند که دسترسی به خودرو پیدا خواهد کرد یا باید با قیمت گزاف از بازار پرنوسان خودرو خرید کند. امروز خرید خودرو با قیمت و کیفیت حداقلی برای مردم یک رویاست. حمایت از ممنوعیت واردات نیز نتوانست به ادعای خودروسازان درخصوص افزایش تولید ملی جامه عمل بپوشاند. از این رو، در نیمه دوم سال به‌ویژه‌های ماه‌های پایانی که تقاضا نیز برای خرید افزایش می‌یابد، شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو خواهیم بود و در ادامه همین رویه خودروسازان، موج جدید متقاضیان خودرو در نبود عرضه کافی محصولات به وجود خواهد آمد. دولت نیز با سیاست‌هایی که در پیش گرفته است،‌ نمی‌تواند عرضه مناسبی در بازارخودرو داشته باشد و قطعا افزایش قیمت خودرو در همین یکی دوماه باعث تنش قیمت در بازار خواهد شد. قطعا انتخاب سیاست‌هایی‌ که بتواند بازار را از این وضعیت خارج کند، ضرورت دارد؛ انتخاب راهکار مناسب در راستای تنظیم قیمت و عرضه خودرو به بازار، باید مورد توجه قرار بگیرد. خودروسازی کشور تا وارد بازار خارجی نشود و اقدام به همکاری با شرکت‌های خارجی نکند، نمی‌تواند به تولید مورد نیاز بازار داخلی دستیابی داشته باشد. دولت با دلار ۳۳هزار تومانی چگونه ادعای افزایش تولید خودرو دارد؟
پس به‌ناچار باید شرکت‌های خارجی وارد کشور شوند. یعنی باید برای ادامه فعالیت این صنعت، مسیر برای بازگشت خودروسازان خارجی به کشور فراهم شود. تاکنون به دلیل قراردادهای غیرحرفه‌ای نتوانسته‌اند شرکت‌های خودروساز خارجی را حفظ کنند و این بهانه‌ها از سوی عده‌ای که از انزوای خودروسازی کشور و تنش در بازار خودرو متنفع می‌شوند، هر روز بیشتر می‌شود. عدم تغییر در سیاست دولت باعث می‌شود بازار در شش‌ماه دوم سال هم به همین روند رکود تورمی ادامه دهد و اگر واردات به مرحله اجرایی نرسد، عرضه خودرو دوباره کم می‌شود و بازار با افزایش مجدد قیمت‌ها مواجه خواهد شد.
بازار خودرو از وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور تاثیر می‌پذیرد-حسن قاضیان، فعال و کارشناس بازار خودرو

بازار خودرو در ماه‌های اخیر دچار رکود بوده است. هرچند قیمت‌ها در ماه‌های ابتدایی تقریبا روند ثابتی داشت، اما طی هفته‌های اخیر قیمت خودرو به روند صعودی قبل بازگشته است و احتمالا شاهد رشد بیشتر در ماه‌های آینده خواهیم بود. گزارش خودروسازان درخصوص تولید مستقیم و عدم تولید خودروهای ناقص می‌تواند برای بازار خبر خوبی باشد، به این شرط که عرضه و فاکتور شدن خودرو نیز افزایش پیدا کند. تولید مستقیم و افزایش عرضه برای همه خودروهایی که در بازار خواهان دارد، می‌تواند شرایط را تغییر دهد و بازار را از حالت رکود خارج کند. اما به‌طور کلی، عمده‌ترین مشکل این روزهای بازار خودرو اخباری است که در کشور وجود دارد. احتمال عدم احیای برجام و ابقای تحریم‌ها بزرگ‌ترین پالس را به بازاری مانند خودرو ارسال می‌کند. در این شرایط باید منتظر افزایش قیمت خودروها باشیم. مگر این‌که تولید به حدی افزایش پیدا کند که بازار از خودرو لبریز شود. اما این مورد هم بعید به نظر می‌رسد. بنابراین بازار به نظر می‌رسد بازار خودرو بیش از این‌که متاثر از اقدام خودروسازان باشد که البته قطعا وضعیت تولید بر بازار خودرو تاثیرگذار است، تحت تاثیر وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور است. درحال‌حاضر قدرت خرید مردم به‌شدت پایین آمده است و تورم و افزایش قیمت‌ها از مواد اولیه تولیدات صنعتی گرفته تا مواد اولیه برای تولید مواد غذایی همگی دچار تورم هستند. با این شرایط، اصولا مشخص نیست تا چه زمانی می‌توان تولید را ادامه داد. باید دید قطعه‌سازان تا چه اندازه توان تولید قطعه برای تداوم تولید خودروسازان را دارند؟ بنابراین اوضاع بازار خودرو ناشی از وضعیت اقتصادی کشور است. اگر اقتصاد روی خوش ببیند و تورم روندی کاهشی داشته باشد، قطعا بازار خودرو هم با کاهش قیمت مواجه می‌شود. حال اگر در این شرایط مثبت میزان تولید افزایش و عرضه به بازار هم رشد داشته باشد، قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به‌هم نزدیک و درنهایت بازار از رکود خارج می‌شود. افزایش فروش از سوی خودروسازان و افزایش تحویل خودروها می‌تواند بازار خودرو را که با افزایش قیمت مواجه شده کمی نزولی کند، اما در مجموع تا زمانی‌که تورم و انتظار تورمی در اقتصاد و کشور وجود دارد، قیمت‌ها در همه بازارها روند افزایشی خواهد داشت. بحث افزایش تولید هرچند ازسوی خودروسازان و وزارت صمت مطرح شده و آمارها نیز موید افزایش تولید است، اما با صحبت‌هایی که ازسوی قطعه‌سازان مطرح می‌شود، مشخص نیست آیا واقعا تولید افزایشی است یا خیر. قطعه‌سازان از این‌که قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده است، ناراضی هستند و بارها اعلام کرده‌اند که با زیان تولید می‌کنند. این است که می‌گوییم؛ مشخص نیست قطعه‌سازان با این شرایط تا چه زمانی می‌توانند قطعات مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند. ازسوی‌دیگر، وزیر صمت نیز افزایش قیمت خودرو را شایعه خواند. بنابراین قرار نیست قیمت قطعات به‌روز شود. این شرایط را پیچیده خواهد کرد. در نهایت بازار خودرو از آن تاثیر می‌پذیرد. کافی است تولید به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند تا بازار با جهش قیمتی مواجه شود. چراکه چشم بازار به دنبال اخبار اقتصادی و سیاسی کشور است و با کمترین تغییر در این بخش شاهد تغییرات بزرگ در بازار خودرو هستیم.



منبع

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت خودرو درحال‌حاضر تمام تلاش خود را برای افزایش تولید انجام می‌دهد اما مشکلات بسیاری در راه تولید خودرو وجود دارد. تورم بالا در کشور و افزایش هزینه‌های تولید سبب شده است افزایش تولید به‌سختی انجام شود. در این شرایط قیمت خودرو در کارخانه ثابت مانده و افزایش هزینه تولید به قطعه‌سازان پرداخت نشده است. در چنین شرایطی افزایش تولید سخت یا غیرممکن است. از ابتدای سال تاکنون اقتصاد با افزایش تورم مواجه بوده است. این افزایش تورم از ابتدای مهرماه و شروع نیمه دوم سال در بازار خودرو نمایان شده و شاهد افزایش قیمت خودرو در این بازار بوده‌ایم.
تورم و عدم توافق برجام بر بازار خودرو تاثیر منفی خواهد گذاشت و ادامه این شرایط قیمت خودرو را در بازار افزایش خواهد داد. هرچند فروش منظم خودرو و عرضه مناسب می‌تواند این روند را تا حدودی کُند و ضعیف کند، اما به‌هرحال به‌نظر می‌رسد پالس افزایش قیمت‌ها به بازار ارسال شده و جلوگیری از این روند نیازمند تغییرات مهم اقتصادی و کنترل تورم است. اما از آن‌جا که وضعیت اقتصاد کلان و نرخ تورم، چشم‌انداز روشنی ندارد، برنامه وزارت صمت این است که با فراهم آوردن زمینه‌های فروش لیزینگی اکثر تولیدات دو خودروساز داخلی، قدرت خرید مصرف‌کنندگان را تا حدودی افزایش دهد. در همین راستا، مدیر صنایع خودرو وزارت صمت با اشاره به خروج ۵۰درصد از خودروها از فرآیند قرعه‌کشی گفت: «فروش قسطی تاثیر خود را در بازار می‌گذارد و باعث متعادل شدن آن خواهد شد.» اما این‌کار نیز مستلزم خروج محصولات ایران‌خودرو از فرآیند قرعه‌کشی و تحقق افزایش تولید برای حرکت به سمت فروش لیزینگی است که با چالش‌هایی همچون تامین نقدینگی روبه‌رو است.

با دلار ۳۳هزار تومانی چگونه افزایش تولید رخ می‌دهد؟-آلبرت بغزیان، عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت