بازار خودرو بیش از هر محصول دیگری منتظر «اطلس» سایپاست

اطلس؛ حائز بیشترین آرای میدانی

عرضه اطلس با ترند محبوب طراحی این روزها

سایپا در جدیدترین طراحی‌های خود نشان داده است که الگوبرداری از مشخصه‌های زیست‌محیطی را به‌خوبی در محصولاتش به نمایش می‌گذارد، به‌گونه‌ای که در طراحی دماغه شاهین، الگوبرداری از پرنده شاهین مشهود است و مشخصه‌های ظاهری یوز ایرانی نیز در دماغه کوییک S به چشم می‌خورد. حال اطلس با الگوبرداری از پوزه کوسه یا Shark Nose طراحی شده و با چهره‌ای به‌روز و متفاوت به خانواده پلت‌فرم X200سایپا اضافه خواهد شد. این طراحی که بنابراعلام سایپا، کاملا توسط مهندسان این گروه خودروسازی سایپا انجام شده، ترند طراحی این روزهای بازار خودرو ایران است، استقبال از خودروهای با این سبک جلوپنجره در بازار مانند کی‌ام‌سی اس7 و لاماری ایما که رکورددار حاشیه سود کارخانه و بازار است، نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم به این سبک طراحی است که سایپا آن را روی یک خودرو اقتصادی پیاده کرده است. تریم داخلی دورنگ این خودرو نیز برای نخستین بار در محصولات سایپا اجرا شده است.

اطلس قرار است در 4 تیپ تولید شود که دو تیپ آن با گیربکس دستی به‌ دو صورت معمولی و آپشن‌دار و دو تیپ آن با گیربکس اتوماتیک به‌صورت پایه و آپشن‌دار خواهد بود. این خودروها نخستین خودرویی خواهد بود که از پیشرانه ام15 پلاس نیرو می‌گیرد. این موتور با تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به میزان 8 درصد گشتاور بهتری ارائه می‌کند و در کنار کاهش 5 درصدی مصرف سوخت، توان آن نیز حدود 9 درصد افزایش خواهد یافت. ازجمله موارد بهبود و ارتقا در این موتور، می‌توان به تغییر سرسیلندر، منیفولد، میل‌سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ و حوزه یک پارچه ترموستات حرارتی اشاره کرد. از سوی دیگر، در طراحی این خودرو به فراخور تیپ‌های آن سعی شده است آپشن‌های مورد درخواست مشتریان لحاظ شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به سنسور باران، برقی‌شدن آیینه‌های جانبی مجهز به گرمکن، سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغ بدرقه و مانیتور 7 اینچی اشاره کرد. سانروف، سیستم‌های صوتی و تصویری به‌روز، آنتن کوسه‌ای، صندلی‌های برقی برای برخی تیپ‌ها، عایق‌بندی کابین، لامپ‌های LED جلو و ایجاد طرح جدید و منطبق با خودروهای روز دنیا در چراغ‌های عقب از دیگر امکانات این خودرو محسوی می‌شود. همچنین به‌منظور ارتقای سیستم ایمنی و کمک به رانندگی بهتر راننده، این خودرو مجهز به سیستم ESC یا کنترل پایداری و تشخیص نقطه کور شده است.



منبع

وقتی با فعالان بازار درباره وضعیت این روزها و چشم‌انداز آینده آن به گفت‌وگو می‌نشینیم، بیش از هر چیز از رکود بازار می‌گویند و نیاز به خودروهایی که در توان خرید مردم باشند. آن‌ها می‌گویند؛ همان‌طور که کوییک سایپا بی‌سروصدا و تا حد زیادی جای پراید را پر کرد، انتظار می‌رود خودروهای اقتصادی بعدی نیز از سوی همین خودروساز معرفی شود. به‌ویژه آن‌که سایپا با عرضه شاهین و رونمایی از آریا، سهند و اطلس نشان داد حرف‌های زیادی در عرصه طراحی برای گفتن دارد، اما درهرحال خودروهایی مانند شاهین و آریا در سگمنت بالاتری قرار می‌گیرند و خودروهایی مانند سهند و اطلس که نسل جدید ساینا و کوییک محسوب می‌شوند به سبد خرید عموم مردم نزدیک‌ترند. از این رو، وقتی با فعالان بازار اعم از نمایشگاه‌داران عرضه‌کننده خودروهای اقتصادی یا مشتریان بازار صحبت می‌کنیم و با یادآوری خودروهای رونمایی‌شده و نشان‌دادن تصاویر و ذکر حدود قیمت آن‌ها، نظرشان را جویا می‌شویم، عمدتا از اطلس به‌عنوان گزینه مورد نظرشان یاد می‌کنند. به‌ویژه آن‌که حدود یک ماه پیش، مدیر پروژه اطلس اعلام کرد؛ 27 بدنه این خودرو در مرحله تولید VP قرار گرفته است.

از تیپ ساده و دنده‌دستی تا آپشنال و اتومات

پس از برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو و به نمایش درآمدن پلت‌فرم‌های جدید خودروسازان و محصولاتی که در حال آماده‌سازی برای عرضه به بازار هستند، بحث‌های مقایسه‌ای مختلفی در مورد این محصولات درگرفت و کارشناسان و فعالان بازار هریک به نوبه خود چشم‌انداز هر کدام از محصولات آتی خودروسازان به‌ویژه دو خودروساز بزرگ را بررسی کردند. ارزیابی کارشناسان این بود که درخصوص برخی محصولات یا پلت‌فرم‌های رونمایی‌شده هنوز راه درازی تا مرحله تولید انبوه در پیش است و چندان نمی‌شود از حالا درباره آینده آن‌ها قضاوت کرد؛ چه محصولات الکتریکی و پلاگین-هیبرید که در انتظار ایجاد زیرساخت‌ها هستند و چه محصولاتی مانند پلت‌فرم آفرود ملی یا خودرو مشترک ایران‌خودرو و سایپا که نام پروژه آن K112 است؛ محصولی که قرار است به‌نوعی جای پراید را پر کند. از سوی دیگر، خودرویی در نمایشگاه یا خارج از آن در ماه‌های اخیر از سوی خودروسازان رونمایی شده‌اند که در سگمنت قیمتی بالاتر قرار می‌گیرند و به‌قول بازاری‌ها تنها راسته‌ای خاص از بازار را هدف گرفته‌اند و قرار است در آن به رقابت بپردازند؛ مانند کراس‌اوورهایی همچون ری‌را، آریا و M44 سایپا یا سدان‌های کرمان‌موتور و P90 پارس‌خودرو. در این بین، پلت‌فرم جدید شرکت سایپا با عنوان SP0 هم با دو نسخه هاچ‌بک و مینی‌ اس‌یووی به نمایش درآمد که در مرحله پیش‌نمونه بود و تا نمونه اولیه نیز فاصله داشت. در این میان اما دو محصول شرکت سایپا که به خط تولید نزدیک هستند، توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است؛ سدان سهند و هاچ‌بک اطلس که دو محصول جدید شرکت سایپا در کلاس B محسوب می‌شوند.