باتری‌های جامد 10 سال دیگر به تولید انبوه می‌رسند

به گزارش «اخبار خودرو»،استوردات (StoreDot) استارت‌آپ فناوری باتری‌های شارژ فوق سریع می‌گوید تولید باتری‌های جامد حداقل 10 سال زمان می‌برد و خودروسازان باید باتری‌های نیمه‌جامد را برای میان‌مدت در نظر بگیرند. این استارت‌آپ بر این باور است که خودروسازان جهانی باید فناوری‌های موقتی مانند باتری‌های نیمه‌جامد را در میان‌مدت در نظر بگیرند.
درحالی که باتری‌های جامد نوید باتری‌های مقرون‌به‌صرفه و شارژ سریع و ایمن و همچنین چگالی انرژی بالا را می‌دهند، استوردات استدلال می‌کند که آن‌ها همچنان درحال پیشرفت هستند و هنوز قبل از این‌که بتوانند در مقیاس انبوه تولید شوند با چالش‌های مهمی مواجه هستند.
بسیار مهم است که توسعه‌دهندگان پیشرو باتری مانند استوردات نقشه راهی واقع‌بینانه و بدون هیاهو برای معرفی فناوری‌های باتری با شارژ فوق سریع به‌تولیدکنندگان جهانی خودرو ارائه دهند. به‌رغم آن‌که برخی از تولیدکنندگان در این صنعت مدعی تولید باتری‌های نیمه‌جامد هستند اما هنوز حداقل یک دهه دیگر تا تولید انبوه این خودروها فاصله است.
مدیر اجرایی استوردات اعلام کرده است که این شرکت با هدف‌گذاری تولید انبوه باتری‌های نیمه‌جامد تا سال 2028 گام مهمی‌ در این راستا برداشته است. وی می‌گوید این سلول‌ها پیشرفته، ایمن و با کارایی بالا هستند که می‌توانند تنها با سه دقیقه شارژگیری مسیر معادل 100 مایل (161 کیلومتر) را طی کنند.
به‌گفته مدیر اجرایی این شرکت این باتری‌ها از مزایای دیگری از جمله تولید ساده‌تر و کم‌چالش‌تر نسبت به‌سایر مدل‌های دیگر برخوردارند. باتری‌های جامد از الکترولیت‌های جامد به‌جای الکترولیت‌های ژل مایع یا پلیمری موجود در فناوری‌های فعلی مانند باتری‌های لیتیوم-یون یا لیتیوم-پلیمر استفاده می‌کنند.
با این حال این شرکت که تا امروز فناوری‌ باتری‌های جامد را ترویج کرده، معتقد است باتری‌های جامد هنوز یک چشم‌انداز نسبتاً دور هستند. استوردات تاکنون سرمایه‌گذاری‌هایی را از ولوو، پلستار، وین‌فست و دایملرتراکس جذب کرده است.
در مارس 2022 این شرکت نقشه راه فناوری استراتژیک 100inX خود را معرفی کرد که شامل سه‌نسل فناوری StoreDot XFC قالب سیلیکونی (100 مایل در 5 دقیقه شارژ)، نیمه‌جامد (100 مایل در 3 دقیقه) و جامد (100 مایل در 2 دقیقه) بود. آن زمان استوردات گفت که فناوری 100in5 تا سال 2024، 100in3 تا سال 2028 و 100in2 تا سال 2032 وارد بازار خواهد شد.



منبع