ایلان ماسک پس از خرید توییتر ۴ میلیارد دلار از سهام تسلا را فروخت

او همچنین اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای کاهش هزینه‌ها انجام داد و نیمی از کارکنان شرکت را اخراج کرد. اگرچه درنهایت از برخی از آن‌ها درخواست شد که برگردند.

او همچنین معتقد است هر کاری که ممکن بوده برای مطمئن کردن کاربران فعال خود انجام داده تا از این پلت‌فرم خارج نشوند؛ اما متاسفانه خلاف این‌ گفته‌ها اتفاق افتاده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار روز سه‌شنبه در پرونده‌ای فاش کرد که ماسک ۱۹.۵ میلیون سهام دیگر تسلا را فروخته است. با این حال او همچنان سهامدار شماره یک شرکت خودروسازی خود است.

نقش تسلا در توییتر ظاهرا تنها شعار مشترک آن‌ها نیست. پس از این‌که ماسک مدیریت سایت رسانه‌های اجتماعی را برعهده گرفت، طبق گزارش‌ها، ده‌ها مهندس تسلا را به توییتر احضار کرد تا در بررسی کد و سایر وظایف به او کمک کنند.

ماسک با اجرای سیاست‌ جدیدش در توییتر سبب قطب‌بندی در این رسانه خواهد شد که می‌تواند افت درآمد بسیاری را برای این شبکه به‌همراه داشته باشد و این پلت‌فرم محبوب به‌تدریج شاهد ترک و خروج اکثر کاربرانش از این فضا باشد.



منبع

ماسک برای تکمیل خرید توییتر، میلیاردها دلار از سرمایه خود و همچنین شرکایش از جمله سرمایه‌گذاران سهام بایننس، ران‌بارون بامکو، آندرسن هوروویتز و جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر را به‌خدمت گرفت.

او روی صحنه گفت: «وقتی توییتر در مسیر درست قرار گرفت، فکر می‌کنم مدیریت آن بسیار آسان‌تر از سایر شرکت‌هایش، از جمله اسپیس‌ایکس است.»

ایلان ماسک درخصوص افت چشمگیر درآمد توییتر اعلام کرده است که: «توییتر به‌دلیل فشار گروه‌های فعال به‌تبلیغ‌کنندگان، کاهش شدید درآمد داشته است؛ حتی اگر با تعدیل محتوا چیزی تغییر نکرده باشد. ما هر کاری که می‌توانستیم برای راضی کردن فعالان انجام داده‌ایم. آن‌ها در تلاش هستند آزادی بیان را در آمریکا از بین ببرند.»

مان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم، میزان طرفداران توییتر پس از انتصاب ماسک به‌عنوان مدیریت این کمپانی، بسیار کمتر از قبل شده است. از میان شرکت‌هایی که در توییتر فعالیت و تبلیغات داشته‌اند و اکنون تبلیغاتشان را متوقف کرده‌اند، می‌توان به‌جنرال‌موتورز، آئودی، جنرال‌میلز و IPG اشاره کرد.

رسانه Investor’s Business Daily خاطرنشان کرد که ماسک امسال در خرید توییتر با ضرر بیشتری در مقایسه با فروش سهام تسلا مواجه شد. درنتیجه، ثروت ماسک از 340 میلیارد دلار در اوج خود به 179.5 میلیارد دلار کاهش یافت که با شاخص میلیاردرهای بلومبرگ شامل کاهش رتبه خواهد شد. اگرچه او به‌هیچ‌وجه بزرگ‌ترین بازنده امسال نیست؛ چراکه در میان شرط‌بندی متا روی متاورس مارک زاکربرگ زیان بیشتری کرده است.

دلایل متعددی سبب افت درآمدی توییتر شده؛ اما مدیرعامل این پلت‌فرم معتقد است فعالان بر تبلیغ‌کنندگان فشار آورده‌اند که تبلیغات خود را در سرویس میکروبلاگینگ همچون توییتر متوقف کنند. ایلان تنها این نکته را بیان کرده که این شرکت نسبت به‌سال‌های گذشته با افت درآمدی مواجه شده؛ اما در رابطه با میزان آن سخنی بر زبان نیاورده است. ه

جالب اینجاست که افت چشمگیر درآمد توییتر پس از تصاحب ایلان ماسک بر منصب مالکیت این کمپانی اتفاق افتاده. موضوعی که ایلان فاش کرده اکنون در تیتر رسانه‌های خبری قرار گرفته است.

ایلان ماسک که نوید آزادی بیان در توییتر را می‌داد و معتقد است پس از انتصاب او هیچ تغییری در محتواهای توییت‌شده اعمال نشده، اکنون شاهد پا پس کشیدن بسیاری از کمپانی‌ها برای تبلیغات در این رسانه بوده است. ایلان می‌گوید سعی داشته تلاش‌ها برای از بین بردن آزادی بیان در آمریکا را متوقف سازد و از این رو اتهامی به‌فعالان خود نمی‌زند.

در ماه اوت ماسک توییت کرد که اگر قرار است توافق توییتر اجرایی شود، اجتناب از فروش اضطراری سهام تسلا ضروری است (در آن زمان او تلاش می‌کرد از این معامله خارج شود).

با شروع فعالیت ماسک به‌عنوان مالک و مدیرعامل این پلت‌فرم در فضای مجازی بسیاری از مدیران ارشد این شرکت یا اخراج شده‌اند یا از فعالیت در توییتر کناره‌گیری کرده‌اند و این موضوع سبب خشم بسیاری از کاربران شده و موجبات خارج شدن آن‌ها را از این رسانه فراهم کرده است. در کنار تمام آن‌چه گفته شد، اکنون شاهد افت درآمدی توییتر هستیم؛ موضوعی که ماسک خود به آن اقرار کرد. خروج شرکت‌های تبلیغاتی از این پلت‌فرم، حرکت همیشگی نیست و پیش‌بینی می‌شود تنها برای دوره‌ای کوتاه باشد. افراد آسیب‌دیده از حضور ایلان ماسک نسبت به‌اخراج و عدم‌فعالیت خود واکنش نشان داده‌اند. اکثریت کارکنان توییتر اکنون به‌دلیل افت چشمگیر درآمد این پلت‌فرم ضمن نقل مکان به‌فدراسیون شبکه‌های اجتماعی، از ماسک شکایت کرده‌اند.

توییتر هم از حضور ماسک سودی نبرده

در حال حاضر توییتر در حال زیان‌دهی است و از زمانی که میلیاردر دو رگه قدرت را در دست گرفته، چندین شرکت بزرگ تبلیغات خود را در این پلت‌فرم متوقف کرده‌اند؛ از جمله خودروسازان جنرال‌موتورز، استلانتیس و فولکس‌واگن که دیگر تمایلی به‌پوشش تبلیغاتشان در این شبکه اجتماعی ندارند.

از سوی دیگر توییتر که در طول چند هفته اخیر شاهد ریزش بسیاری از دنبال‌کنندگان خود بوده است، اکنون این موضوع را پذیرفته و حاضر به‌اعلام رسمی آن شده است.

با تصاحب ایلان ماسک بر منصب مدیریت این کمپانی اتفاقات و شایعات بسیاری پیش آمد. جوان‌ترین مرد ثروتمند جهان اکنون به‌این موضوع اقرار کرده که توییتر با افت درآمدی مواجه شده است. افت چشمگیر درآمد توییتر دلایل بسیاری دارد؛ اما ادعای ماسک بر فعالیت فعالان تبلیغ‌کننده بوده که موجبات افت درآمدی توییتر را فراهم کرده است.

درحالی که ماسک اظهار داشت که نقش او به‌عنوان «سرپرست توییتر» و تنها مدیر شرکت رسانه‌های اجتماعی موقتی است، معمای این‌که چه‌کسی مدیرعامل بعدی توییتر خواهد بود حل نشده باقی مانده است. درهمین حال بلومبرگ گزارش داده که این نگرانی در میان سهامداران تسلا وجود دارد که مدیرعامل شرکت خود را بیش از حد تحت‌فشار قرار دهد.