ایران‌خودرو آمارهای جهانی را جابه‌جا کرد

ثبت بیشترین رشد تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ توسط ایران
انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا در گزارش جدید خود بر مبنای آمار موسسه S&P GLOBAL MOBILITY اعلام کرد ایران بین ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده خودرو جهان در سال ۲۰۲۲ بهترین عملکرد را داشته است. حل مشکلات صنعت خودرو یکی از برنامه‌های وزیر صمت در دولت سیزدهم بوده و درحالی‌که در پایان دولت گذشته ده‌ها هزار خودرو به علت نقصی قطعات در پارکینگ خودروسازان خاک می‌خورد، با برنامه‌ریزی‌های مدون در یک سال اخیر ضمن حل این مشکل، هم‌اکنون روند تولید خودرو در کشور به شرایط طبیعی بازگشته و سرعت تولید در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار قابل‌توجه است. این موضوع، مورد تایید نهادهای بین‌المللی صنعت خودرو نیز قرار گرفته؛ به‌طوری‌که انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا در گزارش فصلی جدید خود برمبنای آمار موسسه S&P GLOBAL MOBILITY اعلام کرد: «ایران در ۹ماهه سال ۲۰۲۲ بهترین عملکرد را در افزایش تولید خودرو بین ۱۰کشور نخست جهان داشته است.» این انجمن اروپایی با معرفی ایران به‌عنوان دهمین تولیدکننده بزرگ خودروهای سواری جهان در ۹ماهه ۲۰۲۲ اعلام کرد: «ایران در این دوره بیشتر از فرانسه، انگلستان و ایتالیا خودرو سواری تولید کرده است.» انجمن خودروسازان اروپا همچنین کل خودروهای سواری تولیدی در دنیا در ۹ماهه نخست سال جاری میلادی را ۴۹میلیون و ۸۱۷ هزار دستگاه اعلام کرد. تولید خودروهای سواری در دنیا طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر۲۰۲۲ با رشد ۹درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در ۹ماهه سال قبل ۴۵میلیون و ۶۹۶ هزار دستگاه خودرو سواری در دنیا تولید شده بود.

ثبت رکورد جدید در عرضه ماهانه
پورمجیب همچنین از شکسته‌شدن رکورد عرضه ماهانه خودرو در آبان‌ماه امسال از سال ۱۳۹۷ خبر داد و با اشاره به برنامه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو برای افزایش تولید و عرضه بیان کرد: «در آبان‌ماه امسال رکورد عرضه ماهانه خودرو با عرضه و تحویل ۵۷هزار و ۷۳۶ دستگاه شکسته شد.» وی افزود: «تعداد عرضه خودرو در آبان‌ماه امسال از زمان اجبار برای نصب پلاک روی خودرو در خرداد ۱۳۹۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است و رکورد قابل‌توجهی به شمار می‌رود.» قائم‌مقام تامین و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان این که تعداد عرضه در آبان‌ماه حتی از تعداد خودروهای تجاری‌سازی‌شده این ماه نیز بیش‌تر بوده است، گفت: «تجاری‌سازی خودروها به‌صورت کامل سبب افزایش عرضه محصولات شده است.» وی اظهار کرد: «در سال جاری، دو بار دیگر نیز موفق شده‌ایم از عدد عرضه ۵۰هزار دستگاه خودرو عبور کنیم و این اتفاق یک بار در خردادماه و بار دیگر در تیرماه صورت گرفته است.» پورمجیب شرایط فعلی را از نتایج و دستاوردهای تولید عبور مستقیم دانست و ادامه داد: ـاین اقدام که با همت زنجیره تامین، کارکنان مجموعه ایران‌خودرو و حمایت‌های وزارت صمت صورت گرفت، تحول بزرگی در افزایش تولید کامل، عبور از بحران تولید ناقص و لطمات ناشی از آن در کیفیت محصولات ایجاد کرد که نتایج ارزیابی کیفیت محصولات توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز بر این موضوع صحه‌ می‌گذارد.» وی خودرو با تاکید بر نظارت‌های کیفی دقیق در فرآیند تامین و تولید محصولات اظهار کرد: «هدف مجموعه معظم ایران‌خودرو ارائه محصول مدرن، به‌روز و باکیفیت و ارایه خدمات مطلوب به مشتریان است که این مهم با همدلی و مشارکت زنجیره تامین، تولید و شبکه خدمات پس از فروش محقق می‌شود.»



منبع

به گزارش «اخبار خودرو»،در پایان هفته گذشته دو خبر مهم از صنعت خودرو ایران منتشر شد که ارتباط مشهودی میان آن‌ها وجود داشت؛ از یک‌سو، قائم‌مقام تامین و تولید ایران‌خودرو با اعلام ثبت رکورد جدید در عرضه ماهانه، از عبور این شرکت از مرز تولید ۴۰۰هزار دستگاه خبر داد و ازسوی‌دیگر، انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا اعلام کرد ایران در میان ۱۰ کشور بزرگ خودروساز جهان، بیشترین رشد تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ را ثبت کرده است. بررسی آمارهای ارائه‌شده نشان می‌دهند؛ رشد تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو طی ده‌ماهه اخیر، یکی از اصلی‌ترین عوامل کسب جایگاه نخست جهان از سوی ایران در رشد تولید خودرو طی سال ۲۰۲۲ بوده است.

سهم ۱.۹درصدی ایران از کل تولید خودروهای سواری دنیا
ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال گذشته میلادی ۷۲۳هزار و ۷۲۶ دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود، اما در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ تولید خودروهای سواری در ایران با رشد ۳۱.۲درصدی مواجه شده و به ۹۴۹هزار و ۸۱۷ دستگاه رسیده است. بر اساس این گزارش، ایران سهم ۱.۹درصدی از کل تولید خودروهای سواری دنیا طی ۹ماهه امسال داشته است و دهمین تولیدکننده بزرگ این نوع خودروها در جهان شناخته شده است. ایران در ۹ ماهه سال قبل در رتبه سیزدهم قرار گفته بود، اما با رشد قابلتوجه تولیدات خود در ۹ماهه سال جاری میلادی توانسته است سه کشور روسیه، جمهوری چک و اسلواکی را کنار بزند. ایران در ۹ماهه امسال حتی بیشتر از فرانسه خودرو سواری تولید کرده است. فرانسه در ۹ماهه سال جاری میلادی تنها ۶۹۳هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده است که بسیار کمتر از تولیدات بیش از ۹۴۹هزار دستگاهی ایران است. انگلستان، ترکیه، اندونزی، ایتالیا، جمهوری چک، اسلواکی و سوئد نیز از دیگر کشورهایی هستند که تولید خودرو سواری کمتری در مقایسه با ایران داشته‌اند.

عبور ایران‌خودرو از مرز تولید ۴۰۰ هزار دستگاه
در همین راستا، قائم‌مقام تامین و تولید ایران‌خودرو، از عبور تولید این گروه صنعتی از مرز ۴۰۰هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری سنگین و نیمه‌سنگین از ابتدای امسال تا دوم آذرماه خبر داد. کیانوش پورمجیب با اعلام این که در پایان آذرماه، از عدد رکورد سال گذشته عرضه خودرو به بازار عبور خواهیم کرد، گفت: «در سال گذشته ۴۵۸هزار و ۲۰۸ دستگاه خودرو به بازار عرضه شده است که با آغاز شمارش معکوس، در پایان آذرماه از این عدد عبور خواهیم کرد و رکورد جدید دیگری در عرضه خودرو به بازار در شرایط سخت تولید خودرو به ثبت خواهیم رساند.» به‌گفته وی، از ابتدای امسال تا دوم آذرماه، ۳۹۵هزار و ۴۱۲ دستگاه خودرو سواری و تجاری عرضه شده است که تا پایان آذرماه از عدد عرضه سال گذشته عبور خواهد کرد.» وی اعلام کرد: «از ابتدای امسال تا دوم آذرماه، در حوزه سواری و تجاری با افزایش ۴۲ درصدی موفق به تولید ۴۰۲هزار و ۸۹۶ دستگاه خودرو شده‌ایم.» قائم‌مقام تامین و تولید ایران‌خودرو از وضعیت مطلوب زنجیره تامین در فراهم‌سازی قطعات مورد نیاز خطوط تولید خبر داد و افزود: «درحال‌حاضر تولید روزانه با میانگین ۲۷۰۰ دستگاه در حال انجام است و بر همین اساس عرضه به بازار نیز در شرایط مناسبی قرار گرفته است.»