افزایش استقبال از نمایشگاه هفدهم در دو روز پایانی

نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، بزرگ‌ترین رخداد صنعتی و تجاری ایران در حوزه قطعات خودرو است؛ اما مانند هر رویداد دیگری، علاوه‌بر نقاط مثبت در برخی موارد به نحوه برگزاری این نمایشگاه انتقادهایی وارد شده است. در ادامه ضمن گفت‌وگو با بعضی غرفه‌داران و بازدیدکنندگان به برخی از این موارد هم اشاره می کنیم.

رئیس هیات‌مدیره شرکت مفصل‌سازان راوین ادامه داد: «همچنین بسیاری از شرکت‌ها با توجه به مساحت و شکل هندسی غرفه خود، تجهیزات و دکور فراهم می‌کنند اما در هر دوره به‌دلیل جابه‌جایی محل غرفه مجبور هستند دوباره تجهیزات و دکور تازه‌ای را باتوجه به مساحت محل جدید آماده کنند. انجام این کار، هرسال بسیار هزینه‌بر است. بنابراین برای اختصاص فضای هر غرفه، باید اولویت با شرکتی باشد که در سال‌های گذشته در آن حضور داشته است.»

هلدینگ «پولادآروین» حدود بیست سال است که در حوزه تولید قطعات خودرو فعالیت می کند. مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه با حضور در نمایشگاه ارتباط مستقیم با مشتری برقرار می‌شود، درباره کاستی‌های برگزاری این نمایشگاه گفت: «اولین‌بار که برای نمایشگاه فراخوان داده شد، به سرعت ثبت‌نام کردیم و درخواست غرفه مدنظرمان را ارائه دادیم و البته پول مور نیاز را هم پرداخت کردیم. اما بعد از مدتی اطلاع دادند غرفه موردنظر پر شده و افرادی قبل از ما ثبت‌نام کرده‌اند! ما هم ناچار شدیم غرفه دیگری را انتخاب کنیم. به همین دلیل معتقدم شیوه ثبت‌نام و برخورد برگزارکنندگان نمایشگاه اصلا مناسب نبود.»

حسن نظامی درباره انگیزه بازدیدکنندگان بیان کرد: «اغلب مردم به این دلیل به این نمایشگاه مراجعه می‌کنند تا با محصولات و خدمات جدید در زمینه قطعات خودرو آشنا شوند. شرکت ما نیز محصول جدیدی را در این نمایشگاه معرفی کرده است.»

وی در ادامه افزود: «مکان نمایشگاه هم دسترسی ضعیفی به مترو دارد و همین عامل باعث دیر رسیدن به نمایشگاه می‌شود.» اما فرد دیگری که مشغول بازدید از نمایشگاه بود، نظرات متفاوتی داشت. این خانم جوان درباره شرایط برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو امسال گفت: «روند کلی نمایشگاه مثبت بود، اما افرادی که از طرف غرفه‌داران با مردم صحبت و محصولات شرکت‌ را معرفی می‌کردند، تسلط کافی بر حوزه خدمات و مباحث تخصصی و فنی محصول نداشتند و صرفا با دادن کاتولوگ، محصولات را معرفی می‌کردند.»

علی صفدری با اشاره به آنکه این نمایشگاه، پیوند مشترکی بین کارخانه‌ها و پخش‌کننده‌ها برقرار می‌کند، ادامه داد: «برگزاری نمایشگاه بهترین روش تبلیغاتی برای صنایع است، می‌توانم بگویم تمام بازخوردها خوب و مثبت بوده است.»



منبع نارضایتی برخی بازدیدکنندگان از ساعت کاری و مکان برگزاری نمایشگاه

ازسوی‌دیگر کارشناس فروش کیان‌باتری نیز با اشاره به اینکه این شرکت در حوزه توضیع باتری خودرو و باتری های صنعتی فعالیت می‌کند به «دنیای خودرو» گفت: «زمانی‌که کارخانه‌ای به نمایشگاه مراجعه می‌کند، تمام خدمات، امتیازات و محصولاتش شناخته می‌شود، درنتیجه مردم و پخش‌کننده‌ها می‌توانند ارتباط نزدیک و رودرو با هم داشته باشند.»

انتقاد از شیوه ثبت‌نام برای غرفه‌های نمایشگاه

مدیریت ضعیف در زمینه جانمایی غرفه های نمایشگاه

وی با اشاره به اینکه در جانمایی غرفه‌های نمایشگاه، مدیریت ضعیف بود و بسیاری از شرکت‌های نامدار به دلیل کمبود جا نتوانستند در نمایشگاه شرکت کنند، ادامه داد: «شرکت ما هر سال در این نمایشگاه شرکت می‌کند. اما از روند کلی برگزاری این نمایشگاه گلایه داریم چراکه به شیوه‌ای غیرحرفه‌ای برنامه‌ریزی شده است.

به‌عنوان‌مثال روال کار در همه دنیا به این شکل است که وقتی غرفه‌ای در یک سالن خاص به شرکتی اختصاص داده می‌شود، باید در سال‌های بعد نیز غرفه شرکت در همان سالن باشد، نه اینکه جای آن شرکت در سال آینده، به شرکت دیگری تعلق پیدا کند. کسانی که برای بازدید به نمایشگاه مراجعه می‌کنند با ذهنیت قبلی که از غرفه شرکت در سال‌های گذشته دارند، به آنجا مراجعه می‌کنند و زمانی که شرکت موردنظر را پیدا نکنند، دچار سردرگمی می شوند.»

او ادامه داد: «هیچ غرفه‌ای مرا شگفت‌زده نکرد. به نظرم خدمات شرکت‌ها در روزهای عادی و بیرون از نمایشگاه با شرایط آنها در نمایشگاه تفاوتی ندارد.»

وی با اشاره به اینکه بسیاری از غرفه‌ها مناسب و به‌روز بودند، درباره برخی مشکلات برگزاری این نمایشگاه گفت: «ساعت کاری (8 صبح تا 15 عصر) و مکان برگزاری نمایشگاه اصلا مناسب نبود، بیشتر مردم از صبح درگیر کار روزانه‌شان هستند و تا بخواهند به نمایشگاه مراجعه کنند، زمان آن به پایان می‌رسد یا دیر می‌رسند و هنوز وارد نشده، باید از نمایشگاه خارج شوند.»

یکی از بازدیدکنندگان که به نمایشگاه قطعات خودرو آمده بود، به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «نمایشگاه امسال نسبت‌به دوره‌های قبل بهتر بود، چون هم شرکت‌های بیشتری در نمایشگاه حضور داشتند و هم محصولات بهتری به بازار عرضه شده بود.»

محمد سهامیان با اشاره به اینکه روند کلی برگزاری نمایشگاه ضعیف بود، ادامه داد: «ساعات برگزاری نمایشگاه (8 صبح تا 15 عصر) اصلا مناسب نبود؛ چراکه اغلب مردم در این بازه زمانی سر کار هستند، بازدیدکننده‌ها هم اغلب بعد از ساعت 10 صبح به نمایشگاه می‌آیند.»

رئیس هیات‌مدیره شرکت «مفصل‌سازان راوین» در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» با اشاره به اینکه این شرکت موفق به دریافت عنوان تولیدکننده نمونه کشوری از وزارت صمت شده است و در حوزه طراحی و تولید قطعات جلوبندی خودرو فعالیت می‌کند، درباره شرایط این نمایشگاه گفت: «در روزهای نخست برگزاری نمایشگاه استقبال مردم نسبت‌به سال‌های گذشته، کمتر بود، اما در روزهای آخر، استقبال کمی بهتر شد.»