اصول طراحی مطب دندانپزشکی

بدین صورت که ایدۀ کلی فضایی مدرن و متفاوت از جدارۀ خارجی باشد و در عین حال المانهای سنتی را هم به شیوهای نو به کار گیرند. و در صورتی که اتاق در زیرزمین باشد و پنجره ای وجود نداشته باشد ، می توانید در مقابل صندلی ، یک تابلو ی زیبا که مملو از آرامش باشد را نصب کنید .و یا حتی از آواریوم با ماهی های زیبا که برای همه منبع آرامش می باشد استفاده کنید . این موضوع مهم و اساسی از دو جنبه حائز اهمیت می باشد: اول این که وجود فضایی استاندارد و راحت برای مراجعه کنندگان نشان دهنده ی این است که راحتی و آرامش بیمارانش در الویت قرار داشته و سلامت روان و جسم آن ها برای وی مهم می باشد.

رنگها همیشه نقشی اساسی و تاثیرگذار را در هنگام طراحی و اجرای دکوراسیون مطب دندانپزشکی ایفا میکنند. به طور مثال در طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی باید در نظر داشته باشید که بیماران زمان زیادی را منتظر خواهند ماند. بدین صورت که طراح از تاثیر و تاکیدی که کنتراست رنگ ها در پس زمینه خاکستری دارند، استفاده کرده تا با ایجاد نوعی حواس پرتی مثبت در بیماران، ذهن آن ها را برای مدتی از درد و بیماری خود منحرف کرده و به این ترتیب استرس را هم در آنها کاهش دهد. طرح های میز کانتر پذیرش دکومیر صرفا نمونه هایی هستند که بنا به درخواست مشتری طراحی و ساخته شده اند و با توجه به باز بودن دست طراح و امکانات ساخت و تولید آرفونی فرم میتوانیم مدل های مدنظر شما را طراحی و تولید کنیم . طراح اتاق انتظار مطب متخصص اطفال باید فضایی را برای شیردادن مادران شیرده به وجود بیاورد. صندلی دندانپزشکی را می توانید روبه روی پنجره قرار دهید . روند طراحی داخلی مطب دندانپزشکی در حال حاضر موج هایی در دنیای دندانپزشکی ایجاد می کند.

موسسان استودیو تامس کارستن و الکساندرا ارهارد طراحی داخلی های دیگری را نیز به همین سبک انجام داده اند. در ادامه توضیحات طراحان را خواهید خواند. برای اتاق کودکان که قطعا از رنگ های شا د استفاده خواهید کرد . اگر به دنبال ایده های طراحی مطب دندانپزشکی برای یک کلینیک جدید هستید ، یا می خواهید دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی خود را به روز کنید، ما ایده های مناسبی برای این کار داریم. پنجره های سقفی پنجره های دیواری در دکوراسیون دندانپزشکی ،منظره ای از باغ روبرو را در دید بیماران قرار می دهد. باید توجه داشت که در کنار همه این موارد، سادگی از بایدهای طراحی مطب است، چرا که سادگی، ذهن را از دغدغه و ناراحتی دور کرده و به آرامش می رساند.

یک میز یا قفسه ی خاص را می توان در این قسمت در نظر گرفت که روی آن مجلات، روزنامه، بروشورهای آموزشی قرار بگیرد. مثلا اگر پزشک در یک رقابت ورزشی شرکت می نماید، می توان در دکوراسیون دیوارها از تصاویر مربوط به حضور او در مسابقات و سفرهای او بهره گرفت. رنگ های دیگری مانند سبز هم می توانند برای طراحی مطب مناسب باشند همچنین می توان از چند رنگ به صورت ترکیبی استفاده کرد. نکته جالب در طراحی دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی برایتون، روش تفکیک فضای خدماتی و عملکردی دراتاق های درمان آن است که به وسیله ایجاد تضاد بین رنگ های سفید و سیاه صورت گرفته است. نور می تواند استرس و حس بد حضور در دندانپزشکی را که در کودکان بیشتر است، از بین ببرد. رشته پزشکی به طور مداوم در حال گسترش و تغییر است زیرا تحقیقات جدید، درک جدید و دیدگاه های جدیدی را در این زمینه ایجاد می کند. بسیاری از تجهیزات با تغییرات کوچکی مجدداً قابل استفاده بوده و بکارگیری آنها موجب کاهش چشمگیر هزینه های بازسازی مطب میشود.

میتوان فضاهای مختلفی برای مشاوره و جراحی با استفاده از پارتیشن های شیشه ای به وجود آورد.امروزه طراحی دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی به تغییر کرده است و این تغییر در بیشتر کلینیک ها مشاهده می شود. این کلینیک دندانپزشکی در 30 کیلومتری شهر والنسیا واقع شده و به تازگی توسط یکی از شرکت های طراحی داخلی همین منطقه، بازسازی شده است. روش های بسیاری برای ایجاد فضایی آرام و منحصر به فرد در کنار طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی مدرن وجود دارد. به گفته ی معمار چالش اصلی طراحی این پروژه مطب دندانپزشکی تفکیک کامل فضایی با توجه به عملکرد و کاربری فضاها در متراژ پایین بوده است. از سویی دیگر، به نوعی پیونددهندۀ فضای اتاق پزشک و فضای انتظار نیز هست و تداوم آن در طول مسیر این دو فضا، به کیفیتهای پروژه میافزاید. طراحان این پروژه با ارائه نمودن یک مرز قوسی شکل فضایی را به وجود آورده اند تا والدین و همراهانی که در محیط راهرو حضور دارند، از وضعیت اتاق ها و بیماران خود آگاهی پیدا کنند. از این رو در دندانپزشکی مخصوص کودکان، دندانپزشکان بایستی از دانش کافی جهت توسعه اطلاعات کودکان و آموزش دادن مراقبت های مربوطه به والدین آن ها، برخوردار باشند. در دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی باید از مبلمان و صندلی های کاربردی و راحتی استفاده کنید و بهتر است چند میز عسلی کوچک در کنار صندلی ها و مبلمان برای قرار دادن مجله و بروشور های آموزشی بگذارید.

در طراحی کلینیک دندانپزشکی میتوان از عواملی استفاده کرد که تأثیر طولانی مدت بر مشتریان هدف داشته باشند.برای مثال طراحی فضاهای کودکانه و استفاده از رنگ های شاد در مطب کودکان و یا فراهم کردن محیط مطبوع و شاداب برای بزرگسالان و سالمندان میتواند در ایجاد حس امنیت و آرامش افراد موثر باشد و در نتیجه درشما و مطبتان در ذهن بیماران ماندگار میشود. از این رو طراحان معمولا استفاده از این رنگ را برای محیط درمانی توصیه نمی کنند. فضای سبز می تواند پراسترس ترین مکان های شهر را ملایم و سرشار از انرژی مثبت کند و از این رو در بسیاری از مطب های جهان که ذاتا فضاهای شادی نیستند، از کمک گیاهان استفاده می شود تا چه در زمان انتظار و چه در حین معاینه و درمان به بیماران، حس بهتری داده شود.

طراحی این فضا باید به گونه ای اجرا شود که برای تجهیزات مورد نیاز پزشک، جایگاه معاینه بیمار و میز پزشک فضای کافی وجود داشته باشد. دیوارهای سفید زاویه دار این ساختمان که سطح گسترده ای از نور را در بر می گیرد،مناظر اطراف و چشم اندازها را قاب بندی می کند.سقف مرتفع آن از ورقه های پروفیل آلومینیومی ساخته شده که فضای داخلی را بزرگ نشان می دهد.معماران این شرکت طراحی داخلی تصمیم گرفتند بالای راهروی مرکزی این کلینیک پنجره های سقفی نصب کنند که دقیقا وسط سقف قرار گرفته و حجم زیادی نور وارد محیط می کند.قاب های چوبی نیز ورودی را در بر گرفته اند و تمام طول مطب را مانند مهره های ستون فقرات دنبال می کنند. طراحی پلان باز ساختمان و مناظر بزرگ و وسیع باغ روبرو،فضایی پرنور و دلباز را تشکیل می دهد.نور طبیعی از پنجره های سقفی چوبی که نقش پایه اصلی ساختمان را دارند عبور می کند.ادامه دیوارها به شکلی ساخته شدند که یک ورودی محاصره شده را تشکیل داده اند.دیوار ها منتهی به میز پذیرش چوبی سبکی می شوند که به شکل اریب در ارتفاعی بالاتر قرار گرفته.در کنار میز راهرویی در زیر نورگیرهای سقفی ادامه پیدا کرده و به سالن اصلی منتهی می شود.اتاقک های درمانی بدون در به صورت یک خط،در بخش رو به باغ ساختمان قرار گرفته اند.همانطور که در تصویر میبینید وجود صفحات شیشه ای کم ارتفاع بین صندلی این اتاقک ها که آن ها را از هم جدا می کنند،به دندانپزشک فرصت بررسی روند باقی درمان ها را می دهد.

در گذشته در مطب های پزشکی و طراحی کلینیک دندانپزشکی محیط انتظار، محیط مشاوره و جراحی کاملا مجزا بودند.در حال حاضر،به جای اتاق های خصوصی بسته،طراحی های باز ترجیح داده می شود.دیوارهای جداکننده که اغلب ساخته شده از شیشه های مات هستند برای جداسازی قسمت های مختلف مطب استفاده میشوند و گاها تا سقف ادامه پیدا میکنند.این نوع طراحی ها برای کلینیک های کوچک بسیار ایده آل و کاربردی است. این مسئله باعث افزایش نور محیط نیز می شود. این جزئیات طراحی باعث می شود تا نور طبیعی در طول روز از این فضای شفاف عبود کرده و فضای طراحی داخلی را روشن می سازد. دیواره هایی که فضاهای درمان را ازهم جدا می سازد دارای سطوح شیشه ای شفاف نیز می باشد که حس هوشیاری به فضا را می افزاید. همیشه گل و گیاه در فضاهای مختلف احساس شادابی و طراوت را در وجود ما زنده میکند.

با توجه به تجربه های کسب شده بر اساس بیماران مربوط به حیطه دهان و دندان، طراحی مطب دندان پزشکی باید به نحوی صورت بگیرد که فضا از توانایی ارائه فعالیت ها و خدمات گوناگون بهره مند دکوراسیون داخلی مطب زیبایی باشد. فارغ از موارد گفته شده، طراحی مطب دندانپزشکی باید بهگونهای باشد که استانداردها و الزامات طراحی را بر اساس اصول بهداشتی رعایت کرده باشد؛ تا بیماران بتوانند با خیالی آسوده، از خدمات دندانپزشکی بهره ببرد. نمونه کلینیک ها و بیمارستان های بررسی شده، در نقاط مختلف دنیا قرار دارند، بر اساس سبک های متنوع معماری بویژه مدرن طراحی شده اند و حاصل تفکرات معماران مختلفی هستند.

از آن جایی که مراجعه کنندگان به مراکز درمانی عموما افراد بیمار و ناتوان هستند، طراحی فضایی روشن، پرنور، استاندارد متناسب با وضعیت جسمی و روحی مراجعین با عملکرد بالا مهم می باشد. خاکستری: طراحان و کارشناسان طراحی و دکوراسیون داخلی معمولا انواع خاکستری های روشن را برای فضاهای درمانی توصیه می کنند. مطب خود را منحصر به فرد به مراجعهکنندگان شناسایی کنند. وقتی که طراحان داخلی از ایده استفاده تلویزیون در اغلب مطب ها استفاده کردند و با استقبال مردم و مراجعهکنندگان رو به رو شدهاند. این ایده علاوه بر این باعث وسیعتردیدهشدن فضاهای کوچک هم میشود. مدت زمان زیاد انتظار در مطب دندانپزشکی، استرس و ترس مراجعه کنندگان از جراحی و یا دندانپزشکی باعث شده است که نیاز به یک اتاق انتظار آرام در کلینیک احساس شود. اختصاص فضای جداگانه و انتخاب رنگ های شاد و کودکانه از کارهایی است که باید حتما در طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی کودک انجام شود. این استارتاپ که کار خود را با وبسایت و از سال 92 شروع کرده است، در زمینه جستجو و رزرو اینترنتی یا تلفنی متخصصان سلامت فعالیت دارد و با 50 هزار بازدید روزانه و بیش از 25 هزار متخصص در سراسر کشور، سهم به سزایی در رفع نیاز مردم در زمینه های پزشکی و سلامت دارد.