استقبال سرد بازار خودرو از آیین‌نامه واردات

برخی کارشناسان واردات خودرو معتقدند؛ محصولات 10هزار دلاری نیاز بازار مصرف و انتظار متقاضیان از محصولات با کیفیت خارجی را برآورده نمی‌کند. باتوجه به این موضوع آیا روند افزایش قیمت محصولات خودروسازان ادامه خواهد داشت؟
انتظار می‌رود طی دو ماه آینده شاهد یک روند خنثی باشیم، یعنی بازاری نه مثبت و نه منفی. مگر آن‌که درباره مذاکرات برجامی تصمیم نهایی اتخاذ شود. در این صورت بازار نسبت‌به شرایط پایدار واکنش نشان خواهد داد.

نرخ دلار طی هفته گذشته به کانال 28هزار تومان بازگشت و برخی کارشناسان معتقد بودند این روند ادامه خواهد داشت. اما با به تعویق افتادن توافق برجام این روند متوقف شد و نرخ ارز بار دیگر روند صعودی را در پیش گرفت. آیا افزایش نرخ خودرو در بازار با نوسانات نرخ ارز در ارتباط است؟
قطعا یکی از علل افزایش قیمت خودرو، افزایش نرخ ارز بوده است. دلار در هفته‌های قبل روند کاهشی داشت و وارد کانال 28هزار تومان شده بود. اما با توجه به سیگنال‌هایی که از برخی چالش‌های مذاکرات برجام به گوش رسید، تغییر روند داد و به قیمت 29هزار و 500 تومان رسید. این اتفاق باعث تاثیر در تمامی بازارهای کشور شده و قیمت طلا، سکه و خودرو را افزایش داده است. احتمال آن‌که این روند افزایش قیمت‌ها در بازارهای کشور ادامه‌دار شود نیز وجود دارد.

با توجه به تحریم تخصصی صنعت خودرو، فعالان این صنعت همچنان در تنگناهایی قرار دارند. به نظر شما آیا حصول نتیجه در توافق بین‌المللی دور از انتظار است؟
در این چند سال به دلیل بسیاری از اما و اگرهای موجود درخصوص برجام، برخی فرصت‌ها به تهدید تبدیل شدند و البته برخی تهدیدات هم به‌واسطه تلاش صنعتگران به فرصت بدل شدند حال اگر پالس‌های منفی از مذاکرات احیای برجام ادامه‌دار باشد، تبعا افزایش نرخ ارز و درنتیجه رشد قیمت خودرو را خواهیم داشت. اما این نکته هم حائزاهمیت است که مردم همچنان در خرید خودرو تردید دارند و کمتر سراغ خرید خودرو می‌روند. گرچه خودرو از یک کالای بادوام مصرفی به کالای سرمایه‌ای بدل شده، اما نقدینگی در این بازار به نسبت سال گذشته کم شده است و پول‌های سرگردان به‌سوی بازارهای دارای نوسان بیشتر جذب شده‌اند. یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، هوشمندی بازار در تحلیل آیین‌نامه واردات است؛ زیرا براساس این آیین‌نامه خودروهای لوکس دنیا اجازه ورود به کشور را نخواهند داشت و درخصوص خودروهای اقتصادی هم تنها دست ایران‌خودرو و سایپا برای واردات همراه با داخلی‌سازی و انتقال برخی اسناد فنی خودروها به قصد مونتاژ باز است که از آن به‌عنوان انتقال فناوری یاد می‌شود. این خود می‌تواند یکی از علل افزایش قیمت خودرو باشد. اما به نظر من تا زمان تعیین‌تکلیف سیاست خارجی درخصوص برجام رکود در بازار خودرو ادامه خواهد داشت.

برخی کارشناسان صنعت و بازار خودرو معتقدند؛ در بهترین حالت و در صورت رفع موانع داخلی، تاثیرات توافق برجام بیش از سه ماه دیگر در سبد خانوار ایرانی ملموس خواهد بود. به نظر شما توافق بین‌المللی برجام چه تحولاتی را می‌تواند در کوتاه‌مدت برای صنعت خودرو به وجود آورد؟
اگر بخواهیم زمانی را که تاثیرات برجام در سفره خانوار ایرانی مشهود می‌شود، مشخص کنیم، باید ببینیم چقدر با اجماع داخلی درخصوص برخی موارد مربوط به احیای برجام فاصله داریم. همان‌طور که شاهد بودیم، در روزهای اخیر اخباری مبنی بر توافق ایران و آمریکا بر سر برخی بندهای برجام منتشر شد و به دنبال آن روند قیمتی دلار نزولی شد و این هیجانات بازار خودرو را نیز تحت تاثیر قرار داد. حتی برخی برندها در بازار فقط در یک روز 200میلیون تومان کاهش قیمت داشتند. اما سیگنال‌های متفاوت از مذاکرات، دوباره ورق را برگرداند.

به گزارش «اخبار خودرو»،درحالی‌که گمانه‌زنی‌ها و اخبار رسمی و غیررسمی درباره روند مذاکرات برجام و مراحل فرایندهای توافق از مرحله امضا تا اجرا بسیاری از رسانه‌ها درنوردیده، بیم‌ها و امیدهایی در بازارهای مختلف کشور اعم از بازار پولی‌مالی، بازار سرمایه، بازار ارز، بازار سکه و طلا، بازار مسکن و بازار بسیاری از کالاها اعم‌از سرمایه‌ای، واسطه‌ای و حتی مصرفی به‌ویژه بازار خودرو شکل گرفته است. زیرا این بازار از یک‌سو در دوره فعلی تحریم‌ها تحت تاثیر تحریم مستقیم صنعت خودرو قرار گرفت و ازسوی‌دیگر به‌واسطه ممنوعیت واردات به‌دلیل محدودیت منابع ارزی بیش از پیش نابسامان شد. در همین شرایط و به‌رغم چشم‌انداز مثبت احیای برجام و ازسرگیری واردات باز هم با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم. داریوش بدیعی‌ثابت، فعال و کارشناس صنعت و تجارت در این خصوص معتقد است: «علت این اتفاق، دو موضوع انتشار آیین‌نامه واردات خودرو و نوسان سیگنال‌های مذاکرات وین است.» بدیعی‌ثابت در ادامه به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «طی یک ماه گذشته ثبات نسبی در برخی برندهای خودرو ایجاد شده بود و در این مدت بعضی محصولات روند کاهشی را در پیش گرفته بودند، اما طی چند روز گذشته به یک‌باره شاهد افزایش مجدد قیمت خودرو در بازارهای کشور بودیم. برخی کارشناسان می‌گویند؛ این افزایش قیمت ناشی از انتشار واردات خودرو بوده و دسته‌ای دیگر علت این اتفاق را برخی خبرها و سیگنال‌ها از مذاکرات برجامی می‌دانند. اما من معتقدم هر دو موضوع بر بازار خودرو اثر گذاشتند.»

با ‌توجه به حضور موثر شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازان در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، آیا همکاری خودروسازان ایرانی با همتایان روسی می‌تواند از فشار تحریم‌ها برای دو کشور بکاهد؟
ایران و روسیه اهداف مشترک سیاسی دارند و می‌تواند با همکاری چین و ترکیه خود را از حلقه تنگ تحریم‌های غرب برهانند. اگر طبق اهداف تعیین‌شده طرفین، سرمایه‌گذاری بر روی پلت‌فرم مشترک انجام شود؛ بسیاری از تهدیدات به فرصت بدل خواهد شد. روسیه نباید تنها هدف خودروسازان ایرانی باشد و به‌واسطه این حضور در بازارهای خودرو این کشور باید بازار کشورهای اورآسیایی نیز بررسی و امکان‌سنجی شود. چند سال گذشته همین تحریم‌ها درخصوص کشور قطر به وجود آمد و در آن زمان فرصت سوزی‌هایی شد. فارغ از هر جهت‌گیری باید با حفظ منافع ملی با صنایع خودرو و قطعه‌سازی روسیه همکاری شود.



منبع