مصرف استاندارد
گروه خودروسازی سایپا این خودرو را نخستینبار در سال ۱۳۹۷ رونمایی کرد که بهمعنای واقعی کلمه یک خودرو جدید بود. برخلاف بسیاری از محصولات سایپا که مشخصات فنی نزدیک بهخودرو پراید داشتند، شاهین یک خودرو با نوآوریهای جدید بهشمار میرود.
در کنار این موضوع باید بهشتاب مناسب خودرو اشاره کنیم که تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت میتواند بهراحتی در جاده حرکت کند. فرمان جدیدی که روی شاهین نصب شده، بهدلیل برخورداری از دکمههای کنترلی نقش جدی در راحتتر شدن سواری این خودرو ایفا کرده است.
سیستمهای سوخترسانی شاهین بر مبنای جدیدترین استاندارد بینالمللی یعنی یورو ۵ طراحی شدهاند که در نوع خود یکی از مهمترین مزایای شاهین بهشمار میرود. میزان مصرف سوخت این خودرو بهرغم بهرهگیری از سیستم توربوشارژ نیز در ۱۰۰ کیلومتر تقریبا ۶.۸ لیتر است.
برخی از مهمترین تجهیزات جانبی و امکاناتی که روی این خودرو نصب است، عبارتاند از دو ایربگ برای سرنشینان جلو، سانروف، سنسور عقب، سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک، استارت دکمهای، دوربین دید عقب خودرو، سیستم ترمز ضد قفل و اضطراری، چراغهای مهشکن جلو و عقب، سیستم مالتیمدیای هفت اینچی، سیستم ضدسرقت همراه با هشداردهنده، دکمههای کنترلی روی فرمان، چراغهای اتوماتیک، آینههای برقی، صندلی با روکش چرم، سیستم پایش وضعیت باد تایرها، سیستم GPS، صندلی عقب مجهز بهنگهدارنده کودک و… .
سواری و شتاب
ایمنی بالا
سایپا در طراحی خارجی این خودرو بهخوبی توانسته است با بهرهگیری از خطوط شکسته و منحنی، طرح جذابی را بهنمایش بگذارد. مزیت دیگر شاهین، طراحی داخلی این خودرو است. طراحی داخلی سایپا شاهین نیز در زمان رونمایی توسط کارشناسان زیبا، جدید و غیرتقلیدی ارزیابی شد.
منبع
پس از ایمنی بالا، بدون شک مهمترین مزایای شاهین را میتوان در امکانات رفاهی و آپشنهای آن خلاصه کرد. سایپا برخی از مهمترین دستاوردهای خود را در زمینه تجهیزات جانبی خودرو روی شاهین پیاده کرده است.
با توجه بهنوع آلیاژ استفادهشده در ورقهای این خودرو، نقاط جوش شاهین متفاوت از سایر محصولات تولیدی در خودروسازان کشور است. علاوهبر این، زمان تولید بدنه و اتاق هر دستگاه شاهین از مرحله پرسکاری تا اتصال اجزا توسط رباتها و نیروی انسانی، بهدلیل ساختار متفاوت این خودرو، بیشتر از سایر محصولات داخلی است؛ بنابراین در امر کیفی نیز سازه شاهین بالاتر از رقبا قرار میگیرد.
شاهین علاوهبر پاس کردن تستهای اروپایی ایمنی ECE، در زمینه ایمنی عابرین پیاده که استانداردی بهروز در جهان محسوب میشود، با طراحی خاص درِ موتور و سپر، کمترین صدمه را بهعابران پیاده در صورت تصادف وارد میکند.
شاهین پیش از آغاز فاز تولید آزمایشی برای تستهای ایمنی و کسب تمام استانداردهای ECE اروپا مورد آزمایش قرار گرفت. سایپا برای شفافسازی نتایج این آزمایشها، برای نخستینبار ویدئو برخی تستهای ECE شاهین را منتشر کرد که بیانگر اطمینان بالا از ایمنی این خودرو بود.
حضور ورقهای جدید برای تولید بدنه و سازه شاسی سبب شده است فرآیند پرسکاری و اتصال اجزای بدنه در شاهین نسبت بهسایر محصولات تولیدی بهبود پیدا کند.
امکانات خوب
از دیگر مزایای شاهین، سواری راحت آن است. کسانی که تاکنون پشت فرمان این خودرو نشستهاند، اذعان میکنند که راننده کنترل بیشتری روی خودرو حتی در سرعتهای بالا دارد و رانندگی با آن نسبتا راحتتر است. سواری راحت خودرو در شهرهای شلوغ یک مزیت بزرگ برای رانندگان بهشمار میرود که روزانه ساعات زیادی را پشت فرمان سپری میکنند.
شاهین خودرویی با طول ۴۴۴۶ میلیمتر، عرض ۱۷۷۱ میلیمتر، ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتر و وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم است که از یک موتور بهبودیافته و ارتقایافته ام ۱۵ چهار سلیندر توربوشارژ بهره میبرد. این موتور ۱.۵ لیتری ۱۱۰ اسببخار قدرت (در ۵۰۰۰ دور در دقیقه) و ۱۷۸ نیوتونمتر گشتاور (در ۲۵۰۰ دور در دقیقه) دارد. حجم باک شاهین ۴۷ لیتر است و در نسخه پایه از گیربکس ۵ دنده دستی بهره میبرد.
هر خودرو جدید ایرانی که پیشتر روانه بازار شده، انبوهی از انتقادات نسبت بهطراحی ظاهری خود را روانه شرکت سازندهاش کرده است. اما بهجرأت میتوان گفت شاهین یکی از خودروهایی است که اکثر قریب بهاتفاق کارشناسان درباره طراحی ظاهری زیبای آن سخن بهمیان آوردهاند.
شاهین در یک نگاه کلی
طراحی بدنه و کابین
بنا بر گفته مهندسان گروه خودروسازی سایپا، این خودرو درحالی وارد خطتولید شده که ورق مورد استفاده برای بدنه آن تاکنون در صنعتخودرو کشور مرسوم نبوده است.