به گزارش «اخبار خودرو»،همزمان با هفته وحدت و با امضای تفاهمنامههای همکاری مشترک بین شرکتهای زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایرانخودرو، گام بزرگ دو خودروساز بزرگ کشور در راستای تحقق اهداف اتحاد استراتژیک برداشته شد. در این مراسم، شش تفاهمنامه همکاری بین شرکتهای زیرمجموعه سایپا و ایرانخودرو به امضای مدیران عامل این شرکتها رسید و در حضور مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو مبادله شد. در این راستا، شرکت پلاسکوکار سایپا با مهرکام پارس ایرانخودرو، شرکت پلاسکوکار سایپا با شرکت درخشانساز ایرانخودرو، شرکت مالیبل سایپا با شرکت ریختهگری چدن ایرانخودرو، شرکت مالیبل سایپا با شرکت ریختهگری آلومینیوم ایرانخودرو، شرکت لیزینگ رایانسایپا با شرکت حمایت گستر ایرانخودرو و شرکت سایپاآذین با شرکت مهرکام پارس ایرانخودرو نیز تفاهمنامههای همکاری را امضا و مبادله کردند. در این مراسم، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن گرامیداشت هفته وحدت، گفت: «از اینکه این مراسم در هفته وحدت اتفاق افتاد بسیار خوشایند است و امیدواریم سالانه در هفته وحدت، دو خودروساز بزرگ بهواسطه نتایج خوب همکاریهای مشترک جشن بگیرند.» محمدعلی تیموری افزود: «خداوند متعال در قرآن کریم میفرمایند که دست خدا با جماعت است، وحدت یعنی همین اتفاقی که امروز با همکاری دو خودروساز بزرگ شکل گرفته است.» او تصریح کرد: «در دنیای امروز همین وحدت مورد تاکید قرآن کریم، به نام کار گروهی مطرح و نامگذاری شده که شامل کارگروهی در درون سازمانها و یا بین سازمانهاست و خوشبختانه این نگرش در دولت مردمی از روز نخست شکل گرفته و این سیاست توسط وزیر صمت بهعنوان راهبرد اصلی از ابتدا پیگیری و دنبال میشود.»
اهداف اصلی توسعه همکاریهای سایپا و ایرانخودرو
اهداف اصلی توسعه همکاریهای سایپا و ایرانخودرو شامل تولید اقتصادی محصولات و قطعات از طریق پوشش ظرفیت مازاد شرکتها، توسعه هستههای اکتساب فناوری در زنجیره ساخت، تامین قطعات، تجهیزات و خدمات در صنعت خودرو، مدیریت و بهرهبرداری بهینه استفاده از منابع با هدف کاهش هزینههای تمامشده، ارتقای فناوریهای عملیاتی تولید و به اشتراک گذاشتن تجارب و ظرفیتهای مهندسی و افزایش عمق ساخت داخل محصولات و قطعات با هدف افزایش کیفیت و کاهش ارزبری عنوان شده است. رویکرد تعاملی مدیران عامل دو خودروساز بزرگ مبنی بر ترسیم نقشه راه برای همکاریهای مشترک، باعث شده است تا عواملی مانند استفاده از ظرفیتهای دو خودروساز، کاهش قیمت تمامشده بر مبنای ارتقای کیفیت محصولات و قطعات، تکمیل زنجیره تامین و تولید و همگامسازی با تکنولوژیهای پیشرفته مورد تاکید محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و مهدی خطیبی؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو قرار گیرد.
اتحاد؛ مسیر برونرفت از مشکلات و کمبودهای موجود
خطیبی اتحاد در اهداف و برنامههای توسعه را مسیر برونرفت از مشکلات و کمبودهای موجود دانست و گفت: «در زمینه قوای محرکه، لجستیک، دفاتر خارج کشور، خدمات پس از فروش اقدامات مهمی شکل گرفته و این موضوع نشان از شکل گیری فرهنگ مشارکت در خودروسازان کشور است.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه در شرایط توسعه فضای رقابتی در صنعت خودرو جهان، دو خودروساز بزرگ کشور بدون اتحاد استراتژیک و ایجاد زمینههای همکاری مشترک نخواهند توانست بقای خود در بازارهای داخلی و منطقهای را تضمین کنند، تصریح کرد: «ایرانخودرو و سایپا بهعنوان سرمایههای ملی متعلق به مردم هستند و اهداف و استراتژیهای مشترکی را دنبال میکنند.» او با تاکید بر پرهیز از رقابت منفی میان دو خودروساز گفت: «با اصلاح این تفکر مسیرهای روشنی پیشرو خواهیم داشت و در این گام بزرگ نیز شرکتهای زیرمجموعه دو خودروساز با نزدیک شدن به یکدیگر میتوانند آغازگر همکاریهای هماهنگ و مهندسیشده در حوزه توسعه محصول باشند و بهطور حتم در آینده نزدیک اثرات مثبت آن نیز نمایان خواهد شد.»
امضای شش تفاهمنامه برای همکاری سایپا با ایرانخودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در نشست امضای شش تفاهمنامه همکاری با سایپا که به میزبانی شرکت گسترش سرمایهگذاری ایرانخودرو برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن هفته وحدت، تقارن زمانی امضای این تفاهمنامه با هفته وحدت را مبارک و خجسته ارزیابی کرد و گفت: «در شرایط فعلی، شکلگیری این اتحاد بین دو خودروساز یک گام بزرگ در راستای سیاستهای کلان اقتصادی کشور به شمار میرود و به عبارتی سرآغاز تحول در حوزه کیفیت، کاهش قیمت تمامشده و تنوع محصول در صنعت خودرو خواهد بود.» مهدی خطیبی اتحاد استراتژیک ایرانخودرو و سایپا که هدف و آرزوی دیرین صنعت خودرو کشور بود را ریلگذاری صحیح در مسیر توسعه این صنعت توصیف کرد و گفت: «باید با برنامهریزی درست هر روز بر استحکام و کیفیت این اتحاد بیفزاییم و با چابکسازی بسیاری از ساختارهای صنعت خودرو همگام با خودروسازان بزرگ دنیا حرکت کنیم.» وی با بیان اینکه شکلگیری این اتحاد استراتژیک طی سالهای گذشته بهعنوان حلقه مفقوده در صنعت خودرو بلاتکلیف بوده است، افزود: «به ثمر نشستن پروژه اتحاد دو خودروساز و انعقاد تفاهمنامه همکاری در هفته وحدت را به فال نیک میگیریم و امیدواریم بتوانیم نتایج موثری برای افزایش رضایتمندی مشتریان کسب کنیم.»
تکمیل و تجاریسازی بیش از 160هزار خودرو ناقص
تیموری همچنین اظهار داشت: «در راستای سیاست وزارت صمت دو خودروساز از ابتدا بهصورت متحد با هم حرکت کردند و این اتحاد نتایج خوبی را به ارمغان آورده است و یکی از نتایج خوب این وحدت در چند ماه اخیر این بوده که میزان هجمهها به دو خودروساز کاهش اساسی داشته و آرامش در دو مجموعه حکمفرما شده است.» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: «آنچه باعث این آرامش در صنعت خودرو شده؛ حاصل عواملی نظیر، سیاستگذاری بسیار حرفهای وزارت صمت و تلاشهای شبانهروزی همه کارکنان و مدیران دو خودروساز داخلی است.» وی ادامه داد: «دو خودروساز درحالحاضر خودرو ناقص در کف پارکینگها ندارند و نهتنها خودرو ناقص تولید نمیشود، بلکه شاهد عبور مستقیم صددرصدی محصولات در سایپا و ایرانخودرو هستیم، درحالیکه در ابتدای فعالیتمان در سایپا و ایرانخودرو، بیش از 160هزار خودرو ناقص وجود داشت و شورای پولواعتبار هم کمکی به خودروسازان نکرد، ولی امروز وضعیت نقدینگی سایپا و ایرانخودرو نسبتا مناسب است.» تیموری یادآور شد: «در روزهای نخست آغاز به کارم در سایپا، مقام معظم رهبری فرمودند؛ مردم از کیفیت خودروها گلایهمندند. این فرمایش نشان داد؛ ما صنعت خودرو را در چه شرایطی تحویل گرفتیم.»
کاهش بیش از 300درصدی مراجعه مردم به نمایندگیها
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بیان کرد: «امروز بیش از 300درصد مراجعه مردم به نمایندگیها کاهش یافته است، چراکه با عبور مستقیم محصولات، خودروها با کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار میگیرد. همچنین اتحاد بین دو خودروساز موجب افزایش کیفیت در تامین و تولید قطعات و محصولات میشود.» تیموری تاکید کرد: «آرزوی ما این است که خودرویی تولید کنیم تا پنج سال به نمایندگی مراجعه نکند و این اتفاق باعث میشود تا صادرات ما کاملا اقتصادی باشد.»