اوراق سلف موازی صرفهجویی انرژی؛شاهبیت نوسازی و کاهش مصرف
آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز گفت: «باید نحوه طرح موضوع نوسازی ناوگان حملونقل زمینی را اصلاح کنیم. برای همین ابتدا باید کمیتهای تشکیل دهیم؛ در این کمیته همه ذینفعان نهایی صرفهجویی و بهینهسازی انرژی و نماینده دولت و بخش خصوصی حضور داشته باشند. البته از آنجایی که انحصار انرژی دست دولت است، درنهایت دولت باید متولی باشد.» وی گفت: «باید به این نکته توجه شود که اوراق سلف موازی صرفهجویی انرژی شاهبیت کار است.» رئیس کمیسیون انرژی تاکید کرد: «باید طرح نوسازی ناوگان حملونقل زمینی درست نوشته شود. باید این طرح در کمیتهای که دبیرخانه آن در اتاق ایران باشد، تشکیل شود. ما میتوانیم در این مسیر از ظرفیت ماده 12 و ماده 3 قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار استفاده کنیم.»
به گزارش «اخبار خودرو»،لجستیک بهویژه در بخش جادهای خود، موضوعی است که این روزها پیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. گرچه ناوگان خودروهای تجاری در دهههای گذشته هم با فرسودگی همراه بوده اما عدم سرمایهگذاری دولت در این ناوگان به منظوری نوسازی و احیای خودروها باعث شده است خروج فرسودهها از ناوگان باری و مسافری به عنوان بخشی حیاتی از صنعت لجستیک کشور به یک الزام تبدیل شود. در همین راستا، نشست مشترکی بین کمیسیون انرژی و کمیسیون حملونقل لجستیک اتاق ایران برگزار شد.
در این نشست نوسازی ناوگان حملونقل زمینی و امکان استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ و اوراق سلف موازی صرفهجویی انرژی بررسی شد.
عمل نکردن دولت به تعهدات؛ مشکلی در مسیر نوسازی ناوگان
در این نشست رئیس کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق ایران اظهار کرد که یکی از مشکلات بحث نوسازی ناوگان، عمل نکردن دولت و وزارت نفت به تعهدات خود است. علی حسینی افزود: «تخصیص سهمیه سوخت به بخش تجاری، صنعتی و کشاورزی از موضوعاتی است که باید بهطور دقیق مورد بررسی قرار گیرد برای اینکه ابعاد بهینهسازی آن مشخص شود تا از مسیر درستی مشکلات این بخش مهم اقتصادی برطرف شود.» حسینی ادامه داد: «در نشست قبلی مصوبه سال 1393 مبنیبر نوسازی 6 هزار کامیون را بررسی کردیم و آسیبشناسی و در آن نشست عنوان شد یکی از شرکتها 100میلیون دلار از وزارت نفت طلبکار است که اگر عدم اجرای تعهد رخ دهد، داشتن ناوگان فرسوده یکی از عوارض این رویههاست. یکی از اولویتهای ما نوسازی ناوگان حملونقل زمینی است که امیدواریم از این مسیر این اولویت هموار شود.»
بهینهسازی؛ حلقه مفقوده اجرای مصوبات نوسازی
مشاور کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق ایران هم در این نشست با اشاره به مشکلات حملونقل جادهای و جلوگیری وزارت صنعت از واردات کامیونهای باکیفیت گفت: «کامیونها در ایران از نظر کیفیت و قیمت با کامیونهای هیچکدام از کشورهای همسایه نمیتواند رقابت کند.» محمود سالمی افزود: «سیستم حملونقل در ایران نیاز به نوسازی ناوگان دارد و سن بالای ناوگان به کشور خسارت بالا وارد خواهد کرد.» سالمی ادامه داد: «در نشست قبلی مصوبه سال 1393 بررسی شد؛ حلقه مفقوده این عدم اجرای مصوبه سازمان بهینهسازی است. باید این مصوبه طبق زمان بهروز شود.»
استفاده از ظرفیت اتاق ایران در مسیر نوسازی
همچنین نماینده سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: «ما باید از پتانسیل و ظرفیت اتاق ایران در مسیر نوسازی ناوگان حملونقل زمینی استفاده کنیم. باید اول مشخص شود کدام ناوگان مشکل دارد و باید نوسازی از همان مسیر شروع شود. باید سراغ سازمان بهینهسازی رفت. خیلی از مسائل حقوقی قابلحل است ولی بهدلیل بیان ناقص، به بنبست میخورد. بیشترین مصرف نفت و گازوئیل و انرژی ما مشخص است که در کدام بخش اتفاق میافتد و باید از این اطلاعات استفاده کنیم.»