علیرضا قربانینژاد، فعال و کارشناس حوزه خودرو در این خصوص میگوید: «بهرغم تلاشهای صورتگرفته در بستر قطعهسازی در صنعت خودرو بیشاز 1200 بنگاه قطعهسازی در یک رقابت غیر همتراز قرار گرفتهاند و درنتیجه این اقدام چینیها باید انتظار داشت این صنعت نابود شود.»
نسبت به آینده صنعت خودرو نگرانیهایی وجود دارد، نظر شما درخصوص حضور همتایان چینی در صنعت مونتاژ و بازار خودرو چیست؟
متاسفانه وضعیت خودروسازی ایران فاجعهبار است، برای اینکه فعالان صنعت خودرو بتوانند در یک رقابت سالم در عرصه بینالمللی حضور داشته باشند باید این صنعت به افراد دارای اهلیت و دلسوز سپرده شود.
پس از اعمال تحریمهای هدفمند صنعت خودرو عقلانیت در حکمرانی صنعت خودرو کمرنگ شده است و بهرهگیری از تجربه بخش خصوصی نیز نادیده گرفته میشود ضمن اینکه متولیان گوش خود را نسبت به اظهارنظرهای متخصصان و صاحبان تجربه بستهاند اما حال انتظار دارند همه چیز در مسیر درست
پیش برود.
آیا دولت با خصوصیسازی بنگاههای بزرگ خودروسازی میتواند فضای این صنعت را به سمت رقابت با خودروسازان جهانی سوق دهد؟
متاسفانه ما با ظلم دیگری نیز در صنعت خودرو روبهرو هستیم چراکه سهام زیانده فعلی را نمیتوان فروخت، حال آنکه بخش زیادی از مردم این سهام را در اختیار دارند، هرچند معتقدم برای پرداختن به این موضوع بهتر است نخست تکلیف مدیریت این دو بنگاه را مشخص کنیم تا هرچه زودتر از وضعیت زیانده خارج شوند و بعد به فکر فروش سهام تودلی باشیم. قیمت آب، برق، گاز و مالیات چند برابر شده است اما در مقابل به خودروساز اعلام میشود باید با قیمت گذشته محصول نهایی خود را بفروشد در واقع در بهترین شکل باید بگوییم با تولید در حال دشمنی هستیم. به شخصه معتقدم دستهای پنهانی در کار است تا خودروسازی ایران ورشکست و در نهایت به چینیها سپرده شود.