قانون حمایت از تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور که بهتولیدکنندگان بیشتر توجه دارد، باید توسط کدام نهاد تصویب و اجرایی شود؟
با پیگیریهای صورتگرفته این قانون اکنون در دست شهرداری تهران است و در حال حاضر نمیدانم که شهرداری این درخواست را بهسازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کرده است یا خیر؟
این درخواست یک روند طولانی دارد و ما حدود دو تا سه سال است که روی این موضوع کار میکنیم. ما با متولیان شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، پیشنویس آن را آماده کردیم و جلسات متعدد با وزارت نفت داشتیم و درنهایت تاییدیه وزارت نفت را نیز گرفتیم. پس از تاییدیه وزارت نفت آن را بهشرکت بهینهسازی مصرف سوخت ارسال کردیم و دوباره این درخواست بهسازمان برنامه و بودجه کشور فرستاده شد.
ظاهرا این سازمان به آن نقدهایی داشت که قرار شد بهشورایعالی هماهنگی اقتصادی کشور ارجاع داده شود که باید در این سازمان مصوب شود. در ادامه این درخواست بهوزارت کشور بازگشت داده شد و ماهها در این وزارتخانه ماند. اما آخرین خبری که از این درخواست دارم این است که روی آن کار کردهاند و برای سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شده که البته این خبر غیررسمی و تایید نشده است. امیدواریم و انتظار داریم که متولیان امر در سازمان برنامه و بودجه کشور تحرک و پویایی بیشتری داشته باشند.
زیرا این درخواست اگر نهایی شود و برای شورایعالی هماهنگی اقتصادی کشور ارسال شود، کمک بزرگی بهناوگان حملونقل عمومی کشور میشود. یکی از نکات مثبت این درخواست استفاده از اتوبوسهای برقی است که درعرصه حملونقل کشور تاثیر بهسزایی دارد.
بر اساس آخرین اطلاعات بنده مصوبهای که قرار بود برای اتوبوس برقی باشد، برای موتورسیکلت برقی نیز دیده شده است و در مفاد این مصوبه با تغییرات بسیاری مواجهیم و آنطور که بهبنده گزارش دادهاند گفته شده در این مصوبه برای موتورسیکلت برقی نیز جایگاهی دیده شده است.
باتوجه بهاینکه شعار سال 1401 تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین است و در این شعار بهدانشبنیانها توجه شده است، در این عرصه (تولید موتورسیکلت برقی و باتریهای لیتیومی و جایگاههای سوآپ) چقدر از شرکتهای دانشبنیان حمایت شده و درمجموع وزارت صمت از شرکتهای دانشبنیان تا چهاندازه حمایت کرده است؟
سوال خوبی را مطرح کردید. در حوزه موتورسیکلت برقی حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جموری تنها مربوط بهسال جاری نیست؛ بلکه از سالهای گذشته چندین شرکت دانشبنیان را از بدو تاسیس حمایت کرده تا بهشرکت دانشبنیان بدل شوند و حتی تسهیلاتی برای محصولاتی که تولید کردهاند درنظر گرفتیم و همچنین درقالب توسعه حمایتی از اقلام ماژولها مانند ساخت موتورهای الکتریکی، ساخت پیشرانها، ساخت یونیتها و طراحی و ساخت موتورسیکلتهای برقی نیز حمایت کردهایم. بنابراین معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری سعی کرده با وجود بودجه و اعتبارات محدودی که دارد، از پروژه فناورانه حوزه موتورسیکلتهای برقی حمایت کند. البته این حمایتها همچنان هم وجود دارد و نمونهاش را هم مطرح کردم و مربوط بهبرنامهریزی میشود که در آن با همکاری شرکت مپنا، شاهد توسعه ایستگاههای سوآپ باتری باشیم. اما نکته مهم اینجاست که متولی اصلی این طرح وزارت صمت است و بهنظر میرسد متولیان و مسئولان در وزارت صمت، نگاه خیلی ویژهتری بهفناوریهای پیشرفته در صنعتخودرو و موتورسیکلت و همچنین حملونقل باید داشته باشند. اما آنها تولیگری یا بهاصطلاح صاحب کار بودن خود کار را بهطور دقیق و جدی پیگیری نمیکنند و نمیتوان انتظار داشت سایر اجزای زیستبوم بهتنهایی بتوانند موضوع را بهنتیجه برسانند. لازم بهذکر است این زنجیرهای است که باید چرخدندههای آن در کنار هم خوب کار کنند و اگر یکی از چرخدندهها، حتی خیلی خوب هم بهگردش درآید، درنهایت ممکن است تبدیل بههرزگرد شود. زیرا باید تمام زنجیره بهدرستی و با هم کار کنند. بر این اساس انتظار میرود دوستان در وزارت صمت درحمایت از تولید انبوه موتورسیکلتهای برقی و اعطای مجوزها و همچنین دروضع قوانین و دستورالعملهای مناسب برای توسعه این موضوع، گامهای موثرتری بردارند. از طرفی آنها میتوانند موتورسیکلتسازها را بهسمت تولیدات برقی سوق دهند و در اجرایی شدن قانون هوای پاک بسیار موثر باشند. اگر اینچنین باشد بهزودی شاهد تحول در صنعتخودرو و اساسا تحول در حملونقل عمومی خواهیم بود و حداقل شاهد استفاده از فناوریهای پاک و نوین و برقیسازی صنعتخودرو و حملونقل عمومی هستیم.
بهعنوان سوال پایانی پیشبینی شما از پیشرفت در این عرصه طی پنج سال آینده چیست و اینکه پیشنهاد شما بهوزارت صمت و تولیدکنندگان موتورسیکلت چیست؟
قطعا پیشبینی بنده پیشرفت فناوری خواهد بود. چراکه حرکت بیشتر محققین، دانشمندان و نخبگان جوان کشورمان به این سمت است. اما اگر بهمعنای واقعی در راستای تدابیر مقاممعظمرهبری گام برداریم و ارزشها و استعدادهای درخشان را در کشورمان حفظ کنیم، باید مدلهای کارآمدی را ارائه دهیم.
جوانان نخبه بهامید و هدفی در کشور میتوانند حضور داشته باشند و اگر ما نتوانیم هدفمند حرکت کنیم و الگوی مشخصی برای اجرای مناسب این طرحها ارائه ندهیم، قطعا نمیتوانیم جوانان نخبه را حفظ کنیم. چراکه شرکتهای بزرگ نوابغ ما را شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار میکنند تا درنهایت شاهد خروج نخبگان از کشور باشیم. بر این اساس نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار مهم است. ناگفته نماند که در کنار وزارت صمت، نهادهای دیگری نیز حضور دارند؛ مانند مجلسشورایاسلامی، وزارت کشور و مجموعههای قانونگذار در این حوزه که میتوانند نقش بسیار موثر و مفیدی داشته باشند.
از طرفی باید قانونی داشته باشیم که از تیراژ و تعداد موتورسیکلتهای بنزینی بهنفع برقیها کاسته شود و شاهد کاهش تولید موتورسیکلت بنزینی و درمقابل افزایش تولید موتورسیکلت برقی باشیم.
این موضوع بهاین معنا نیست که بهیکباره چنین اتفاقی رخ دهد و ما هم دنبال این مساله نیستیم که در کوتاهمدت این اتفاق رخ دهد؛ چرا که متوقف کردن ناگهانی تولید موتورسیکلت بنزینی و جایگزینی موتور برقی، یک اشتباه بزرگ است.
بر این اساس پیشنهاد بنده این است که یک مسیر پنجساله تدوین شود که این روند بهچنین سمت و سویی برود. فراموش نکنید که نقش وزارت صمت در این عرصه بسیار پررنگ و مهم است و ما امیدواریم که متولیان این وزارتخانه در کنار مسائل جاری، مشکلات مربوط بهصنایع خودرو و موتورسیکلت را نیز حل و فصل کنند.