آخرین وضعیت قیمتها در بازار خودرو
چه زمانی عرضه افزایش مییابد؟
از سویی دیگر فعالان بازار خودرو معتقدند که عمده دلیل اثرپذیری قیمت خودرو از قیمت دلار مربوط به کم بودن عرضه میشود؛ در واقع به دلیل پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین تشنگی گپهای قیمتی عجیب و غریبی را بین قیمتهای کارخانه و بازار ایجاد و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایهای کرده است؛ از این رو چون خودرو یک کالای سرمایهای شده است، نسبت به اتفاقات پیرامون به ویژه قیمت دلار واکنش سریع نشان میدهد.
این وضعیت در حالی رقم خورده که وزارت صمت با راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به دنبال ساماندهی ثبت نام کنندگان برای شرکت در قرعه کشیها بود اما میبینیم که باز هم ۶.۵ میلیون نفر برای دریافت تنها ۳۹ هزار دستگاه خودرو در قرعه کشی ثبت نام کردهاند.
البته باز هم باید اشاره شود که یکی دیگر از شعارهای وزارت صمت برای ساماندهی بازار خودرو، افزایش عرضه بود که مشاهدات نشان میدهد هنوز این وعده محقق نشده است.
همچنین به گفته موتمنی تقریباً به نیاز ۴۵ درصد بازار پاسخی داده نشده است؛ در حال حاضر یک تقاضای انباشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاهی در بازار خودرو داریم، بنابراین تا زمانی که به صورت عملی به این تقاضا پاسخ داده نشود نمیتوان انتظار داشت که سیاستهای روی کاغذ، بتواند بازار را سامان دهد.
به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از مهر،چندی پیش و در پی لغو فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و فروش بدون قرعه کشی از سوی شرکت سایپا، شرکت ایران خودرو هفته گذشته به تنهایی اقدام به برگزاری قرعه کشی با عرضه ۳۹ هزار دستگاه خودرو کرد.
بر این اساس، وضعیت قیمتها در بازار آزاد و کاهش قدرت خرید مردم را از جمله دلایل اصلی بروز این اتفاق میتوان برشمرد؛ چرا که به عنوان نمونه همین خودروی پژو پارس سال که بیشترین تقاضای خرید را داشته در کارخانه حدود ۱۶۶ میلیون تومان است اما در بازار ۳۳۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه مشکلات بازار خودرو برای امروز و دیروز نیست بلکه از سال ۹۷ که عرضه نزولی شد، فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار نجومی شد، به مهر میگوید: وقتی کالای مصرفی تبدیل به کالای سرمایهای شود با کوچکترین نوسانی چه در بخش ارز و چه در بخش اخبار مواجه شود، دچار تلاطم قیمتی میشود.
در این بین در مورد اینکه چرا بازار خودرو به این حال و روز افتاده است باید اشاره کرد که قیمت دلار به عنوان اهرم اصلی در تعیین قیمت خودرو محسوب میشود و نمیتوان تأثیر قیمت دلار در نوسانات قیمت خودرو را نادیده گرفت.
همچنین باید اشاره شود که با توجه به کاهش ارزش پول ملی، خودرو تبدیل به یک محصول سرمایهای شده و اغلب ثبت نام کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود از طریق تبدیل پول به کالا هستند.
در جدول زیر قیمت خودروهای پرتیراژ عمدتاً مدل ۱۴۰۱ از یک تا ۱۵ آبان ماه آمده است.
خودرو | یک آبان ۱۴۰۱ | ۱۵ آبان ۱۴۰۱ |
سمند LX | ۳۱۸ میلیون تومان | ۳۲۲ میلیون تومان |
پژو پارس LX | ۳۹۴ میلیون تومان | ۴۱۰ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۳۰۹ میلیون تومان | ۳۱۳ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (۹۹) | ۳۷۴ میلیون تومان | ۳۷۵ میلیون تومان |
پژو ۲۰۷ دندهای | ۴۱۷ میلیون تومان | ۴۳۰ میلیون تومان |
رانا پلاس | ۳۲۰ میلیون تومان | ۳۲۵ میلیون تومان |
دنا | ۴۰۸ میلیون تومان | ۴۱۰ میلیون تومان |
دنا پلاس توربو دندهای | ۴۷۰ میلیون تومان | ۴۷۵ میلیون تومان |
هایما S۷ توربوپلاس | ۹۶۵ میلیون تومان | یک میلیارد تومان |
هایما S۵ اتوماتیک | ۸۳۵ میلیون تومان | ۸۹۵ میلیون تومان |
تارا | ۴۴۰ میلیون تومان | ۴۴۸ میلیون تومان |
سورن پلاس | ۳۴۵ میلیون تومان | ۳۵۴ میلیون تومان |
سایپا ۱۱۱ | ۲۰۴ میلیون تومان | ۲۰۴ میلیون تومان |
سایپا ۱۳۱ | ۱۸۴ میلیون تومان | ۱۸۴ میلیون تومان |
ساینا | ۲۰۵ میلیون تومان | ۲۰۹ میلیون تومان |
تیبا | ۲۰۱ میلیون تومان | ۲۰۱ میلیون تومان |
تیبا ۲ | ۲۰۳ میلیون تومان | ۲۰۸ میلیون تومان |
کویک دندهای | ۲۰۸ میلیون تومان | ۲۱۲ میلیون تومان |
کوییک اتوماتیک پلای | ۳۰۳ میلیون تومان | ۳۰۳ میلیون تومان |
شاهین | ۳۶۰ میلیون تومان | ۳۶۰ میلیون تومان |