پیشرانه‌هایی که پشت رینگ نصب می‌شوند



خودروسازی آلمانی ب‌ام‌و هم‌اکنون درحال آزمایش و وارسی فناوری تازه برای قرار دادن الکتروموتور محرک درون چرخ‌های خودرو برقی است. این تکنولوژی شامل روتور دوگانه‌ای می‌شود که می‌تواند گستره مسافت قابل‌پیمایش خودرو را بهبود ببخشد.

باوارایی‌ها قصد دارند در ماه‌های آینده به فازهای بعدی توسعه این محصول آینده‌نگرانه برسند اما هنوز با آن فاصله زیادی دارند. مسئولیت ساخت این موتورهای کوچک برعهده شرکت فناوری «دیپ درایو» واقع‌در مونیخ گذاشته شده است.

مهندسان مجموعه یادشده برای دستیابی به هدف خود، اجزای دو موتور برقی را در ابعاد مونتاژ کرده و با روش خاص خود، آن‌ها را به یک پیشرانه برقی کوچک تبدیل کردند. تفاوت اصلی اختراع دیپ‌درایو، چرخش هم‌زمان هر دو روتور درون الکتوموتور است؛ درحالی‌که در پیشرانه‌های برقی متداول تنها یک روتور دروان می‌کند. نتیجه کار هم راندمان بهتر موتور برقی شده است.

دیپ‌درایو با طراحی کوچک این پیشرانه موفق شده تا با یک تیر، دو نشان را هدف بگیرد؛ چراکه موتورهای کوچک و بهینه این شرکت درون چرخ‌های یک ب‌ام‌و جای می‌گیرند؛ بنابراین این شرکت می‌تواند درون هر چرخ سدان i5 یک موتور برقی قرار دهد و کارهای تازه‌ای با آن انجام دهد.

اما مساله به این سادگی‌ها نیست و هر دو شرکت باید به‌صورت تنگاتنگ همکاری کنند تا فناوری به مرحله تولید انبوه و کیفیت لازم برای بهره‌وری در خودروهای ب‌ام‌و برسد.

تست‌های شبیه‌سازی شده اولیه نشان می‌دهند این فناوری هم تطبیق‌پذیری بالایی دارد و هم می‌تواند قدرت مدنظر ب‌ام‌و را تامین کند. با تجهیز خودروهای آینده ب‌ام‌و به موتورهای برقی دیپ‌درایو درون چرخ، ب‌ام‌و می‌تواند از محصولاتی تازه و آینده‌نگرانه پرده‌برداری کند که برگ برنده‌ای بی‌مانند دارند.



منبع