سایپا در طراحی ساینا کوشید از جهات دیگری نیز پیشگام باشد و با بررسی جوانب مختلف سعی کرد عوامل ارگونومیکی را خیلی بیشتر از گذشته در نظر بگیرد. بر همین اساس صندلی های این خودرو بر اساس استاندارد خاص و ارگونومیک ساخته شده است. همچنین دسترسی آسان به تجهیزات داخلی از دیگر مواردی بوده که در طراحی این خودرو مد نظر قرار گرفته است. بدین ترتیب، ساینا توانست از جنبههای ظاهری، فنی و ایمنی در سطح کلاس خود، خواستهها و انتظارات مشتریان را در رنج قیمتی پایین برآورده کند.
* استاندارد محافظت از عابر پیاده در شاهین
بهویژه آنکه از بدو عرضه ساینا، امکاناتی که تا پیش از آن در محصولات ارزان داخلی مرسوم نبود، مانند سنسور پارک دندهعقب، سیستم تهویه مطبوع نیمهاتوماتیک با صفحه نمایش دیجیتال (MFD)، نمایشگر دمای محیط، ایزوفیکس (سامانه نگهدارنده صندلی کودک)، قفل مرکزی روی داشبورد (مسترلاک)، ایموبلایزر، شیشههای تمامبرقی، آینه برقی، قفل کودک درها، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیعکننده نیروی ترمز (EBD)، پشت سری وسط صندلی عقب، کاور موتور، هشدار صوتی روشنماندن چراغهای خودرو پس از خاموشکردن خودرو و خارج کردن سوییچ، باز شدن اتوماتیک درها هنگام تصادف و… برای این خودرو لحاظ شده بود. حالا نیز که سخنگوی وزارت صمت خبر از توقف تولید ساینا معمولی داده، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تداوم تولید محصول ساینا اس را که خودرویی بهروزتر و دارای امکانات بیشتر است، در دو مدل بنزینی و دوگانهسوز تضمین کرده است.
یکی از استانداردهای ایمنی که سایپا در طراحی این خودرو نیز مد نظر داشته، استاندارد عابرپیاده است. برای مثال ارتفاع لبه پایینی سپر جلو بهشکلی در نظر گرفته شده است که بهمچ پای عابر برخورد نکند. ارتفاع پلاک نیز بهشکلی تنظیم شده که برخوردی با زانو نداشته باشد. ارتفاع و نرمی جلوپنجره نیز بهنحوی است که منجر به شکست لگن عابر پیاده نشود. محدوده روی درپوش موتور نیز که محل ضربه سر است، کاملا منعطف طراحی شده است. فاصله ۱۰ سانتیمتری موتور تا کاپوت نیز رعایت شده است تا برخورد سر عابر با کاپوت، برخورد با جسم سخت نباشد و سبب جراحت و آسیب جدی نشود. درمجموع نیز محفظه موتور با اصلاحات بسیار زیاد برای پاس کردن تست تصادف یورو انکپ با کسب حداقل سهستاره طراحی شده است. گفتنی است؛ در سال ۱۳۹۹ فلیپ موناز از کارشناسان موسسه جاتو (مرکز تحقیقاتی و آیندهنگاری در بحث مهندسی، بازاریابی و توسعه صنعتخودرو و مشاور رسمی گروه PSA، گروه دایملر، گروه FCA و…) در استوریهای صفحه اینستاگرامی خود، بهترین خودرو ایرانی در بحث طراحی را «سایپا شاهین» معرفی کرد.