خط تولید این موتور مدتهاست که بدون استفاده مانده است، چراکه شرکتهای خارجی کار را رها کرده و رفته بودند. اما درحالحاضر به کمک مهندسان داخلی نرمافزارهای مربوطه نوشته شده است و بهمن امسال دوباره راهاندازی میشود و ظرفیت تولید از یکهزار و 700 موتور در روز به ۲هزار و 500 موتور میرسدملاقات با M16 در نمایشگاه قطعات
بنا بر شنیدهها، گروه خودروسازی سایپا قصد دارد تا اولین موتور ۱۶ سوپاپ ساخت مگاموتور را روی محصول با پلتفرمی مشابه با رنو تندر ۹۰ نصب کند. سخن از تست این موتور روی نسخه دنده دستی شاهین و آریا نیز به میان آمده است. پروژه موتور ۱۶ سوپاپ با نام M16 در حال اجرا است. در طراحی و ساخت این پیشرانه از موتورهای اروپایی ایده گرفته و الگوبرداری شده است. اما با توجه به استانداردهای روز، تغییراتی در آن پیشرانه لحاظ شده و قطعات آن بومیسازی شده است.
گفته میشود این پیشرانه براساس استاندارد آلایندگی یورو۵ طراحی و تولید شده و احتمالا در سال آینده بر روی نسخههایی از سایپا شاهین، آریا و سدان پی90 نیز نصب خواهد شد.
در آبانماه سال گذشته، در غرقه شرکت مگاموتور در شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو، مجموعه قطعات یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی قرار داشت که با توجه به گفتههای مسئولین غرفه این شرکت؛ قطعات مذکور متعلق به قوای محرکه جدید سایپا بود. به احتمال قوی این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر از حداکثر قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسببخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۰ نیوتنمتر بهره خواهد برد.
پیشرانه EC5 قرار بود به همراه نسخههای پایه سیتروئن سی3 در بازار کشورمان عرضه شود که متاسفانه بازگشت تحریمها علیه صنعت خودرو مانع رخ دادن این اتفاق شد. اما به نظر میرسد قرار گرفتن پروژه تولید نسخه پایه سیتروئن سی3 در حالت تعلیق سبب شده است که شرکت مگاموتور به عنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا اقدام به بومیسازی این پیشرانه کند.