اما یک اصل کلی نیز همچنان درخصوص خودروسازان چینی – حتی آنها که به زبان طراحی کاملا مستقلی رسیدهاند – پابرجاست و آن گنجاندن علامتها و نشانههایی از خودروهای روز دنیا در طراحی مدلهای چینی است؛ یعنی خصوصیتهایی که مورد پسند و استقبال مشتریان در بازار جهانی خودرو قرار گرفته و طرفدار پیدا کردهاند. این اصل را در طراحی خودرو «ریرا» نیز میتوان مشاهده کرد و مدیران ایرانخودرو نیز در زمان بازدید نمایندگان رسانههای تخصصی صنعت خودرو از محصول اذعان داشتند که برخورداری از عناصر طراحی سال 2022 یکی از معیارهای طراحان این خودرو بوده است.
در پایان به این نکته نیز باید اشاره کرد که «ریرا» با در نظر گرفتن همین شرایط، درمجموع تعریف صحیحی از جسارت در مقوله طراحی داشته و بهرغم روزآمدی آن، برخلاف بعضی محصولات قبلی؛ در طراحی هیچیک از قسمتهای این خودرو شاهد افراط و تفریط در ابعاد جلوپنجره، سپرها و چراغهای جلو و عقب، رینگها، گلگیرها، صندوق و… نبوده و درمجموع با قطعات و تزئینات اگزجره، نامتوازن و ناهماهنگ مواجه نیستیم. امید آنکه این حرکت، سرآغاز فصلی نو برای طراحی در صنعت خودرو ایران باشد که در گذشته نیز نمونههای موفقی همچون سمند و شاهین را تجربه کرده است.
منبع
رونمایی از خودرو «ریرا» با طراحی متفاوت نسبت به دیگر محصولات داخلی نشان داد؛ مقوله طراحی خودرو در ایران در مرحله پوستاندازی و پیگیری و پیروی از دانش روز دنیا است. اگر در این خصوص، برخی خودروسازان نوپای چینی را در نظر بگیریم که با گذشت تنها 2 دهه از فعالیت خود، سودای رقابت با بزرگان صنعت خودرو جهان را دارند؛ آموزههایی برای کوتاهکردن فاصله خود با قافله خودروسازی دنیا ازجمله در مقوله طراحی دستگیرمان خواهد شد.
به گزارش «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری «دنیای خودرو» در اینباره نوشت:
زمانی طراحی خودروهای چینی در عبارت «کپیکاری» خلاصه میشد و چیزی به نام «زبان طراحی» در محصولات چینی معنا نداشت، اما رفتهرفته هر یک از خودروسازان چینی سیر طراحی ویژه خود را پیدا کردند؛ هرچند که هرکدامشان در مکتب طراحی یکی از خودروسازان مطرح و برجسته جهانی اعم از اروپایی، آمریکایی و آسیایی قرار دارند. بهعنوان مثال؛ چانگان در خودروهای شاسیبلند خود پیرو زبان طراحی بامو است، اما اِلمانهای مخصوص بهخود را نیز دارد.
اما نکته جالب توجه و امیدوارکننده این بود که «ریرا» یا همان محصول پروژه K125 با طراحی قبلی خود (که سبکی شبیه به سبک طراحی فعلی خودرو «تارا» داشت) به مرحله نمونهسازی نیز رسیده بود، اما پیش از قالبسازی بدنه، ریدیزاین و بازطراحی شده است. بنا بر اعلام ایرانخودرو، 50 دستگاه از همین پروتوتایپ جدید برای انجام تستهای تصادف در حال صنعتیسازی است. بدینترتیب خوشبختانه طراحی این خودرو دیگر مانند برخی محصولات قبلی، تداعی اتودهای دستی یا رندرهای گرافیکی را نمیکند. از سوی دیگر، با توجه به طولانی بودن فرایندهای طراحی، ساخت، نمونهسازی، تجاریسازی و تولید انبوه در ایران که باعث از بین رفتن طراوات طراحی اولیه در زمان عرضه محصول است، جا دارد طراحی اولیه محصولات جدید هرچه بهروزتر و پیشروتر باشد.