به گزارش «اخبار خودرو»،امروز در شرایطی قرار داریم که بهواسطه افزایش فعالیت تایرسازان داخلی هیچ خودرویی در کشور پنچر نمیماند، اما آمارها نشان میدهند بهواسطه شیوه قیمتگذاری، این بخش از صنایع در حال ورود به فاز زیانده و کاهش حجم تولید شده، این درحالیاست که حتی شرایط فعلی هم درصورت حمایت میتواند منجر به صادرات محصولات شود. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر گفت: «اگر به تولیدکنندگان صنعت تایر تسهیلات ارائه شود، میتوانند هم به مازاد تولید برسند و هم راه صادرات را در پیش بگیرند.» مصطفی تنها در گفتوگو با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما افزود: «در تولید تایر تمامسیمی اگر به تولیدکنندگان تسهیلات ارائه شود، نهتنها میتوانیم خودکفا شویم بلکه میتوانیم راه صادرات را نیز در پیش بگیریم. از ۵مصرفکننده عمده تایر در خاورمیانه، ۴ کشور در اطراف ما هستند بنابراین اگر مسئولان مساعدت کنند تا طرحهای پیشبینیشده برای رسیدن به خودکفایی اجرایی شوند میتوانیم هم تایر مورد نیاز کشور را تامین کنیم و هم ارزآوری برای کشور داشته باشیم.» سخنگوی انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر اضافه کرد: «در لاستیک رادیال تمامسیمی، نخهای استخوانبندی از بافت سیمی تشکیل شدهاند و مانند زرهای در زیر تایر قرار دارند. در تایر سواری فقط در قسمت بیرونی تایر این زره وجود دارد که به آن کمربندسیمی گفته میشود. اما در تایر سیمی، چون در سراسر تایر وجود دارد به آن تمام سیمی میگویند.» تنها ادامه داد: «اکنون در کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار مصرف لاستیک میشود که ۴۵۰هزار حلقه را یک شرکت تولید و به بازار عرضه میکند؛ یک کارخانه دیگر هم حدود ۲۰ هزار حلقه تولید کرده که منتظر دریافت مجوزهاست تا بتواند آنها را روانه بازار کند.» وی با بیان اینکه طرح متعدد تولید تایر تمامسیمی برای تولیدکنندگان تایر تعریف شده است و برخی تولیدکنندگان نیز پیشرفت قابلتوجهی داشته اند، ادامه داد: «برخی تولیدکنندگان ساختمان موردنیاز تایر را ساخته و مجوزهای مربوطه را هم گرفتهاند، اما برخی در نقدینگی مشکل دارند. اجرای یک طرح به ۱۵۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد تا بتوان ماشینآلات را خریداری کرد، اما با ارز ۲۵هزارتومانی این کار مشکل است بنابراین باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود.»سخنگوی انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر گفت: «با قیمتگذاری در صنعت تایر، هیچ کدام از طرحها توجیه اقتصادی نخواهد داشت. یکی از شرایط بانکها این است امکانسنجی میکنند آیا وامگیرنده قادر به پرداخت قسط در موعد مقرر است یا خیر اما وقتی کارخانه نشان میدهد سودی نکرده و زیان هم داشته است، طبیعتا بانکها وام هم نمیدهند، یعنی تسهیلات لازم برای اجرای طرحها در دسترس نیست.» تنها ادامه داد: «مقامات دولتی میگویند از صندوق ذخیره ارزی وام بگیرید این درحالی است که بزرگترین کارخانههای تایر مربوط به نهادها یا بانکهای مختلف هستند. صندوق توسعه ملی طبق اساسنامه تسهیلات نمیدهد و فقط در کلام است که مسئولان میگویند از صندوق توسعه ملی وام بگیرید.»