همچنین موتمنی درباره اختلاف قیمت موجود بین خودروهای چینی بازار نیز گفت: «وقتی خودروهای ارزان قیمت بازار مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس اختلاف قیمت زیادی با بهای کارخانه پیدا کنند، قطعا این موضوع روی خودروهای چینی نیز تاثیرگذار است. این درحالی است که تمام خریداران خودروهای چینی مونتاژی می دانند که این خودروها به دلیل نبود قطعات و مشکلات تولید، کمبود عرضه دارند و اگر مشکلی در زمینه عرضه این خودروها وجود نداشت، قیمت برخی خودروهای چینی در بازار فعلی به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نمی رسید. شرکت های مونتاژکننده خودرو در بازار کشور یاد گرفته اند بازار را مدیریت کنند و با عرضه قطره چکانی، خودروهای شان را خوب می فروشند.»
بر اساس آخرین آمار به دست آمده از دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو تا ساعت ۷ صبح روز گذشته حدود ۵ میلیون و ۲۷۵ هزار نفر در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کردند. این درحالی است که آمار به دست آمده از این ثبت نام نشان می دهد رکورد ثبت نام خودرو در این سامانه شکسته شده است.
آماری که نشان می دهد بیش از ۳ میلیون نفر از نخستین مرحله فروش یکپارچه خودرو بیشتر ثبت نام کردند. درحال حاضر می توان گفت یکی از مهم ترین دلایل تعداد بالای ثبت نام خودرو در این سامانه اختلاف قیمت خودروهای عرضه شده توسط شرکت های خودروسازی و بازار است.
در دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو، متقاضیان خرید خودرو امکان ثبت نام در طرح فروش فوق العاده ۹۰ روزه ایران خودرو، طرح پیش فروش یک ساله ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ۹۰ روزه سایپا، طرح پیش فروش یک ساله سایپا، طرح پیش فروش مشارکتی سایپا، طرح فروش فوق العاده ۹۰ روزه لاماری ایما، طرح فروش فوق العاده ۹۰ روزه دایون، طرح فروش فوری نقدی ۳۰ روزه دایون، طرح فروش فوق العاده ۶۰ روزه FMC T۵، طرح پیش فروش ۱۲۰ روزه FMC SX۵، طرح فروش فوق فوری دو ماهه دیگنیتی و طرح فروش فوق فوری دو ماهه فیدلیتی را داشتند.
چندی پیش بود که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو به اختلاف قیمت بالای برخی خودروها از کارخانه تا بازار اشاره کرد و مهم ترین دلیل این اختلاف قیمت را ناشی از عرضه کم و عدم توانایی خودروسازان در تامین نیاز بازار خودرو دانست.
موتمنی عنوان کرده بود: «با توجه به این که عرضه خودرو همچنان متناسب با تقاضای بازار نیست، اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه در برخی مدل ها بسیار بالاست و برای تنظیم بازار خودرو باید خودروهای اقتصادی و با کیفیت وارد شود؛ زیرا واردات خودروهای گران قیمت تاثیری در تنظیم بازار نخواهد داشت.»
خودروهایی که در سامانه یکپارچه فروش حضور نداشتند
نوع خودرو | قیمت کارخانه (تومان) | قیمت بازار(تومان) | اختلاف قیمت کارخانه و بازار |
ام وی ام X۲۲ PRO اکسلنت | ۶۴۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ |
ام وی ام X۳۳ S اسپرت فیس جدید - CVT | ۷۲۴,۳۲۰,۰۰۰ | ۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۴,۳۲۰,۰۰۰ |
ام وی ام X۵۵ اکسلنت | ۹۳۳,۰۶۰,۰۰۰ | ۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۳,۰۶۰,۰۰۰ |
چری تیگو ۷ IE | ۱,۰۵۱,۲۹۸,۰۰۰ | ۱,۰۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۸,۷۰۲,۰۰۰ |
فونیکس تیگو ۷ پرو\u200f، اکسلنت | ۱,۲۵۶,۷۲۰,۰۰۰ | ۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۲۳,۲۸۰,۰۰۰ |
فونیکس تیگو ۸ پرو پرمیوم | ۱,۷۹۴,۷۳۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۵,۲۷۰,۰۰۰ |
جک J۴ اتوماتیک | ۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
جک S۵ اتوماتیک | ۹۳۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ |
جک S۵ اتوماتیک نیوفیس | ۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
خودروهایی که در سامانه یکپارچه فروش خودرو حضور داشتند
نوع خودرو | قیمت کارخانه (تومان) | قیمت بازار(تومان) | اختلاف قیمت کارخانه و بازار |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۱۵۰,۱۷۵,۴۰۰ | ۳۰۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۵۰,۸۲۴,۶۰۰ |
پژو پارس سال | ۱۶۵,۶۹۴,۱۰۰ | ۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۵۲,۳۰۵,۹۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتومات سقف قرمز MC با موتور TU۵P | ۳۱۸,۶۰۸,۰۰۰ | - | - |
تارا اتومات | ۴۱۵,۷۸۶,۴۰۰ | ۵۹۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۷۹,۲۱۳,۶۰۰ |
دنا پلاس توربو شارژ اتومات | ۳۹۸,۲۲۹,۵۰۰ | ۵۰۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۷,۷۷۰,۵۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما | ۱۸۱,۳۶۱,۰۰۰ | - | - |
پژو ۲۰۷ دنده دستی پانوراما | ۲۳۶,۳۴۴,۰۰۰ | ۴۰۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۷۲,۶۵۶,۰۰۰ |
پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU۷P | ۲۱۱,۳۸۰,۰۰۰ | ۴۲۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۱۴,۶۲۰,۰۰۰ |
پژو پارس سال سفارشی با موتور XU۷P | ۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس | ۲۴۲,۵۲۴,۰۰۰ | ۳۴۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۴,۴۷۶,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو شارژ دنده دستی | ۳۴۵,۸۵۵,۰۰۰ | ۴۹۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۴۸,۱۴۵,۰۰۰ |
کوییک معمولی | ۱۶۸,۰۷۴,۰۰۰ | ۲۱۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۷,۹۲۶,۰۰۰ |
کوییک R | ۱۷۸,۰۲۰,۰۰۰ | ۲۲۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۴,۹۸۰,۰۰۰ |
کوییک S | ۱۸۴,۶۶۲,۰۰۰ | ۲۳۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۳,۳۳۸,۰۰۰ |
ساینا S | ۱۶۹,۸۳۱,۰۰۰ | ۲۱۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۶,۱۶۹,۰۰۰ |
دیگنیتی | ۹۳۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
فیدلیتی پنج نفره | ۸۴۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۴۶,۰۰۰,۰۰۰ |
فیدلیتی هفت نفره | ۸۵۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۸۱,۰۰۰,۰۰۰ |
FMC SX۵ | ۸۴۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۰۱,۰۰۰,۰۰۰ |
FMC T۵ | ۱,۰۴۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۳۱,۰۰۰,۰۰۰ |
لاماری ایما | ۱,۰۷۹,۰۰۰,۰۰۰ | - | - |
دایون Y۵ | ۱,۱۴۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۸۱,۰۰۰,۰۰۰ |