نسل جدید موتور EF7 با تیراژ انبوه روی خط تولید می‌رود



به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل شرکت تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) ضمن تشریح سه گام توسعه‌ای در مسیر پوست‌اندازی موتور محصولات ایران‌خودرو، از آغاز تولید انبوه نسل نوین موتور EF7 تا پایان سال خبر داد. مهدی رجبعلی با بیان این‌که در نقشه راه مصوبه هیات‌مدیره ایران‌خودرو سه گام توسعه‌ای در مسیر پوست‌اندازی موتور محصولات این خودروساز تعریف شده است، گفت: «یکی از گام‌های توسعه‌ای کاهش و به‌صفر رساندن شمارگان تولید موتورهای پرمصرف و افزایش شمارگان تولید موتورهای کم‌مصرف است.» وی افزایش دوبرابری ظرفیت موتور EF7 را رویکرد مبتنی بر تحقق این هدف دانست و گفت: «در چند ماهه اخیر به‌ظرفیت تولید دوبرابر این محصول دست یافتیم.»

ارتقای موتورهای فعلی
رجبعلی دومین گام توسعه‌ای در حوزه موتور محصولات ایران‌خودرو را ارتقای موتورهای فعلی دانست و گفت: «درحال‌حاضر نسل جدید موتور TU و XU7 در مدار تولید قرار گرفته است و تا پایان سال نیز نسل جدید EF7 به‌خط تولید خواهد رسید.» وی مصرف سوخت، آلایندگی و ارتقای کیفیت را سه شاخص و دلیل اصلی ارتقا و بهبود موتورها دانست و طراحی و توسعه موتور سه‌استوانه را از اقدامات و پروژه‌های راهبردی و مهم ایران‌خودرو و سومین گام توسعه‌ای برشمرد و گفت: «هیبرید و برقی‌سازی این موتورها نیز در دستور کار قرار دارد.» مدیرعامل ایپکو تصریح کرد: «ظرف سه‌سال آینده، نسل قوای محرکه ایران‌خودرو در سه گام پوست‌اندازی خواهد کرد و کاملا جدید و به‌روز خواهد شد.» وی درباره تغییرات ایجادشده در موتورها گفت: «از منظر فنی راندمان موتورها باید افزایش یابد و این راندمان شامل ارتقای احتراق و بهبود اصطکاک موتور است که از فناوری‌های جدید از جمله دو CVVT و توربو با کنترل‌کننده برقی استفاده شده که راندمان بالاتر و احساس لذت رانندگی بیش‌تری را برای راننده ایجاد خواهد کرد.»

اجرا و راه‌اندازی «سیستم ترنم تولید در موتورسازی 3»
به‌موازات اجرای این برنامه‌ها، با همت اداره اتوماسیون صنعتی در معاونت خدمات فنی ایران‌خودرو و با همکاری معاونت تولید قطعات و مجموعه‌ها و معاونت مهندسی سازمان و سیستم‌ها و معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول، سیستم ترنم تولید در موتورسازی سه طراحی، اجرا و راه‌اندازی شد. معاون خدمات فنی ایران‌خودرو دراین‌باره گفت: «بروز خطا و ایرادات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، قدیمی بودن سیستم عامل و بانک اطلاعاتی و ریسک تواقفات خط تولید در سیستم قبلی سبب شد طراحی و اجرای سیستم ترنم در دستور کار قرار گیرد.» یونس مهدوی ادامه داد: «سیستم نرم‌افزاری قبلی تحت‌عنوان ملودی به‌دلیل عدم‌پشتیبانی نرم‌افزاری توسط سازنده خارجی، ریسک بالای توقف و همچنین عدم قابلیت گزارش‌دهی، قابلیت پاسخ‌گویی به‌نیاز خط‌تولید موتورسازی را نداشت و بر همین اساس، نرم‌افزار ترنم تولید براساس نیازهای فعلی واحدهای بهره‌بردار، طراحی و راه‌اندازی شد.»
وی تصریح کرد: «با توجه به اهمیت و نیاز شرکت به‌اجرا و توسعه پیاده‌سازی نرم‌افزارهای صنعتی مانیتورینگ و ردیابی، با توانمندی و خودباوری ایجادشده، نخستین نرم‌افزار ردیابی و کنترل تولید با صددرصد توان کارشناسان داخلی مجموعه، طراحی و راه‌اندازی شد.» معاون خدمات فنی ایران‌خودرو با اشاره به‌قابلیت‌ها و اهمیت اجرای این پروژه گفت: «با طراحی و اجرای این نرم‌افزار درخط تولید، شاهد حذف محدودیت‌های موجود در سیستم و ریسک‌های توقف تولید خواهیم بود.» مهدوی درخصوص دیگر مزایای ترنم تولید گفت: «با اجرای این سیستم، رفع توقف تولید، توسعه دانش فنی، پیاده‌سازی سیستم ضد خطا برای جلوگیری از سریال‌های تکراری برای موتور و امکان گزارش‌گیری لحظه‌ای فراهم شده است.»
معاون خدمات فنی ایران‌خودرو با بیان این‌که روند توسعه این نرم‌افزار ادامه خواهد داشت، افزود: «اتصال به‌شبکه سازمان و انتقال اطلاعات به‌سرورهای شرکت و توسعه قابلیت‌های ردیابی، افزایش قابلیت تولید موتور به‌شکل برنامه‌ریزی مرکزی و تحلیل اطلاعات فرآیند تولید، از برنامه توسعه و ارتقای سیستم ترنم خواهد بود.»



منبع