نبود رقابت و ایجاد رانت؛ دو عامل شکست طرح‌های نوسازی ناوگان تجاری



محمدرضا صباغیان‌بافقی اظهار کرد: «نبود رقابت در صنعت خودروهای تجاری موجب ایجاد رانت برای عـــــده‌ای خاص شده و طرح‌های نوسازی را با شکست مواجه کرده است.»
وی در ادامه با اشاره بر عوامل موثر بر شکست طرح واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی افــــــــزود: «دلالان با کنترل میزان و نحوه ورود کامیــــــون‌های کارکرده اروپایی زمینـــــــــه‌ساز افزایش قیمت کامیون شدند و متاسفانه وزارت راه نظارتی بر این موضوع ندارد.»

نماینده مردم ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «مادامی که اختلاف قیمت کامیون و کشنده در داخل و خارج متفاوت باشد، دلالان با هدف دستیابی به ســـــود کلان اجازه کار در مسیر خود را نمی‌دهند.»

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی شوراها در مجلس شورای اسلامی آزادسازی واقعی واردات خودروهای سنگین و خصوصی‌سازی صنعت خودرو را تنها راه نوسازی ناوگان تجاری کشور عنوان و بیان کرد: «آزادسازی واردات اگرچه ممکن است در ابتدا حجم تولیدات داخل را کاهش دهد و موجب بیکاری نیروی کار داخل شود، اما زمینه ایجاد رقابت میان تجاری‌سازان کشور و از بین رفتن رانت را فراهم می‌کند. ضمن اینکه صنعت خودرو باید به بخش خصوصی نه بخش خصولتی واگذار شود.»



منبع