به گزارش «اخبار خودرو»، برندهای کیا و هیوندای که هر دو تحتمالکیت گروه خودروسازی کرهای هیوندایموتور قرار دارند، سالها بازار خودروهای وارداتی کشورمان را قبضه کردند و توانستند بهمحبوبترین برندهای بازار بدل شوند. کیا یا هیوندای معمولا هر مدلی را که بهبازار ایران میفرستادند، مورد استقبال قرار میگرفت و در کلاس خود جزو خوشفروشها بود. البته در این میان بودند مدلهایی که با کمترین استقبال مواجه میشدند و با ناکامی بازار را ترک میگفتند. البته در اکثر مواقع دلیل عدماستقبال از برخی مدلهای هیوندای و کیا، کلاس خودروییشان بود که با مزاج ایرانیها سازگار نبود. بهعنوان مثال هیوندای i40SW یکی از ناکامترین مدلهای هیوندای در ایران بود و علت اصلی آن را باید قرار گرفتن در کلاس استیشنها دانست. امروز قصد داریم یکی از پرفروشترین مدلهای این دو برند کرهای را در برابر یکی از مدلهای نا موفق آنها قرار دهیم و ارزش خریدشان را در بازه قیمتی مشترک بررسی کنیم. کیا سول 2013 بهعنوان یکی از مدلهای ناکام که این روزها بهیک خودرو نایاب در بازار دستدومها بدل شده در برابر مدل پرفروش هیوندای توسان 2011 قرار میگیرد که این روزها میتوان هر دوی آنها را در محدوده بالای یکمیلیاردتومان خریداری کرد. بهنظر شما ارزش خرید کدامیک بیشتر است؟
محصولاتی برای قرن 21
اوایل قرن 21 با افزایش محبوبیت کراساوورها یا همان شاسیبلندهای شهری در جهان، هیوندای در سال 2004 خودرو جدید خود را در کلاس کراساوورهای سایز کامپکت معرفی کرد. این کراساوور توسان نام داشت و البته با نام JM و بعدها با نام iX35 نیز شناخته شد. توسان بعد از تجربه 18 سال تولید بیوقفه اکنون بهیکی از مهمترین و پرفروشترین محصولات هیوندای بدل شده است. نسل دوم از این کراساوور در سال 2009 با چهرهای جدید معرفی شد که توسان مورد نظر ما در این نوشتار نیز از همین نسل است.
6 سال بعد که تولید نسل دوم توسان متوقف شد، همزمان شاهد آغاز عرضه نسل سوم بودیم که از نظر موتور و گیربکس بهمراتب متنوعتر از گذشته ظاهر شده بود. 2 سال پیش، جدیدترین نسل توسان هم بهعنوان نسل چهارم با اضافه شدن مدلهای هیبرید و پلاگین-هیبرید از راه رسید. در طول 2 دهه گذشته شاهد حضور نسلهای اول تا سوم هیوندای توسان در بازار خودرو کشورمان بودیم. این کراساوور همیشه پای ثابت بازار ایران بود؛ اما بهدلیل بسته شدن واردات خودرو در سال 2018 عرضه آن نیز همچون دیگر خودروهای وارداتی متوقف شد. ماجرای حضور کیا سول در ایران کاملا متفاوت با توسان است.
سول برای نخستینبار در سال 2008 بهویترین کیا اضافه شد. با وجود اینکه سول در کلاس کراساوورهای سایز کوچک دستهبندی میشود اما بسیاری معتقدند که این خودرو تلفیقی از کراساوورها و خودروهای چندمنظوره یا همان MPV است. عرضه نسل اول سول تا سال 2013 ادامه داشت و در آخرین سال عرضهاش هم وارد بازار کشور شد که با بیمهری ایرانیها مواجه شد. پس از آن نسل دوم روی کار آمد و از سال 2013 تا 2019 در بازار جهانی حضور داشت. سال 2015 سول برای دومینبار و بهعنوان نسل جدید بهبازار ایران بازگشت و این بار نیز با یک شکست سنگین مواجه و یک سال بعد عرضهاش در کشور متوقف شد. از سال 2019 تاکنون جدیدترین نسل سول در بازار جهانی عرضه میشود و کیا از سال 2014 تاکنون نسخه الکتریکی سول را با پسوند EV براساس نسلهای دوم و سوم تولید و بهفروش میرساند.
تفاوت زیادی میان امکانات توسان و سول وجود ندارد. سطح امکانات هر دو کراساوور متوسط بوده و سول کمی امکانات جدیدتری را از خود بهنمایش میگذارد. این کراساوور عجیب و غریب کیا دارای امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، حالت رانندگی اکو، مدیریت پایداری خودرو، سنسورهای جلو و عقب، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، دیلایت، اتولایت، چراغ مهشکن جلو، چراغجلو هالوژن، نورپردازی اسپیکرهای جلو، فرمان مجهز بهنیروی کمکی برقی با تنظیم موقعیت چهار حالته، روکش چرم، دکمههای کنترلی و حساس بهسرعت، سیستم صوتی با 7 اسپیکر و هندزفری، دوربین عقب، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، MP3، iPod و AUX، بلوتوث، نمایشگر دندهعقب در آینه، مجموع ایربگها 6 عدد، پشتسری فعال، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی راننده 6 حالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکشصندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف، شیشهدودی عقب، شیشهبالابر آنتیترپ و … است. هیوندای توسان هم با آپشنهایی مانند کروزکنترل، حالت رانندگی اکو، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، اتولایت، چراغهای مهشکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن، تنظیم برقی ارتفاع نور، فرمان مجهز بهنیروی کمکی برقی با تنظیم موقعیت 4 حالته، روکش چرم، دکمههای کنترلی و حساس بهسرعت، سیستم صوتی با 7 اسپیکر 360 واتی و آمپلیفایر، دوربین عقب، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، MP3، iPod و AUX، نمایشگر دندهعقب در آینه، نمایشگر صفحهکیلومتر، مجموع ایربگها 2 عدد، پشتسری فعال، سیستم تهویهدستی صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیم دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، شیشهدودی عقب، شیشهبالابر آنتیترپ راننده و … در کشورمان عرضه شده است.
امکانات