به گزارش «اخبار خودرو»،برکسی پوشیده نیست که بهترین منطقه برای رقابت در بین خودروهای چندمنظوره یا MPV یا همان خودروهای هفتنفره خانوادگی بازار کشورهای اروپایی است که هنوز ترجیحاتی نسبت بهتعویض استیشنواگنهای خود بهنمونههای جدیدتر دارند؛ درحالی که در سایر نقاط دنیا روند انتقال بهسمت خودروهای شاسیبلند با حجم گستردهتری انجام شده است. بههمین خاطر نیز شاهد عرضه خودروهای این سگمنت توسط خودروسازان اروپایی هستیم که عمدهسود خود را از محصولات مرتفع کسب میکنند؛ اما وفاداری بهکلاس خودروهای خانوادگی هفتنفره( MPV ) سبب حفظ جایگاه آنها نزد مشتری اروپایی و صدالبته از دست ندادن پایگاه محلی فعالیتهایشان است. اگرچه نمیتوان کتمان کرد که بیشترین و بهترین خلاقیتها برای استفاده از تمام ظرفیت این سگمنت را هم در بازار اروپا شاهد هستیم که البته اخیرا غیر از خودروسازان این منطقه، محصولات صادراتی از آسیا نیز نشان دادهاند که خلاقیتهای قابل توجهی را برای عرضه بهمشتریان اروپایی ارائه میدهند. جالب اینجاست که مشتری اروپایی نیز همواره از این خلاقیتها پشتیبانی کرده و تجربه تاریخی ثابت کرده که حتی اگر برندی آسیایی خلاقیتی کاربردی در این کلاس ارائه کند یا ارزش افزودهای علاوهبر اجرای تمام و کمال نیازهای مصرفکننده ارائه کند، موفقیت آن با وجود رقبای محلی سرسخت نیز تضمین شده است. البته این سگمنت پیچیدگیهای خاص خود را دارد و شاید تنوع خودروهای چندمنظوره برای مشتری ایرانی ناآشنا باشد. جالب است بدانید بهطور کلی خودروهای MPV در اروپا را میتوان بهنمونههای متوسط یا میانسایز، انواع بزرگتر یا خودروهای خانوادگی هفتنفره فولسایز و فراتر از آنها، ونهای سواری تقسیم کرد که بهنوعی در کلاس خودروهای چندمنظوره قرار میگیرند و در شرایط خاصی میتوان آنها را در آمار این سگمنت قرار داد. در ادامه با برترینهای هر دسته طی نیمه نخست سال جاری میلادی، سهماهه نخست و آمار کلی سال ۲۰۲۱ آشنا خواهیم شد.
خودرو FMC M4 یک سروگردن بالاتر از رقبای اروپایی
نتایج بررسی چندمنظورههای متوسط در نیمه نخست ۲۰۲۲ جالب است. سگمنت MPV متوسط در نیمه اول سال 2022 بهطور کلی با کاهش فروش 36 درصدی نسبت بهسال گذشته بهحجم کمتر از 116 هزار دستگاه رسیده است که البته این روال جدیدی نیست و از یک دهه گذشته این سگمنت سهم کمتری از بازار پیدا میکند. این در حالی است که میزان فروش برخی از این خودروهای چندمنظوره روند صعودی نیز داشتهاند که اتفاقا محصول جدید فرداموتور یعنی FMC M4 از لحاظ قدرت موتور و میزان بزرگی خودرو تقریبا یک سروگردن بالاتر از رقبای اروپایی قرار میگیرد. در سهماهه دوم ۲۰۲۰ فروش چندمنظورههای سایز متوسط 43 درصد در اروپا کاهش یافت و از آنجایی که بخش سنتی MPV تنها به 6 بازیکن اصلی در این منطقه کاهش یافته و مدلهای مبتنی بر ون درحال جایگزینی با نمونههای برگرفته از سواریها هستند، لازم است که بهتفاوت این دو دستهبندی توجه داشته باشیم. با این حال خودروهای خانوادگی هفتنفره سنتی سهم 55.8 درصدی از ترکیب این کلاس را بهخود اختصاص میدهند که براساس آمار، فروش آنها تاکنون 29 درصد کاهش یافته است. درحالی که مدلهای مبتنی بر ون افت بیشتری داشته و 42 درصد کاهش را تجربه کردهاند. این شرایط را میتوان نتیجه تصمیم گروه استلانتیس S برای توقف فروش نمونههای سواری درونسوز بهنفع نسخههای برقی دانست. در میان MPV های سنتی برندهای لوکس کنترل بیشتری روی بازار دارند و سهم خود را با 11 درصد بهبود به 52.4 درصد از کل بازار ارتقا دادهاند. فولکسواگن کدی «Caddy» با وجود افت 20 درصدی فروش، کماکان پرفروشترین خودرو کلاس جدید ترکیبی است. محصولی که مهمترین علت کاهش استقبال به آن را میتوان توان محدود ۱۴۸ اسببخاری پیشرانه 2 لیتری آن دانست. این درحالی است که خودرو FMC M4 بهعنوان محصول جدید شرکت خودروسازی فردا که در کشور خودمان مونتاژ میشود، از پیشرانه 5/1 لیتری و توانی نزدیک به ۲۰۰ اسببخار را برخوردار است و گشتاور آن نیز بهرقم ۳۰۰ نیوتونمتر نزدیک شده است. البته فولکسواگن کدی از برادرانش همچون فولکسواگن توران فاصله گرفته که بیش از نیمی از فروش خود را از دست دادهاند و پس از مرسدسبنز کلاس B (با افت 23 درصدی در فروش) و بامو i3 (با حفظ بازار در سال گذشته) بهرتبه چهارم سقوط کرده است. رنو سنیک بیش از یکسوم تحویلهای خود را از دست داده؛ درحالی که دیگر گزینه فرانسوی یعنی سیتروئن C4 اسپیستورر کاهش فروش ۱۸ درصدی داشته است. بهترین عملکرد در بین خودروهای خانوادگی هفتنفره سنتی را میتوان در بامو سری ۲ اکتیوتورر مشاهده کرد که ۴۱ درصد رشد فروش را تجربه کرده است. این امر بهلطف نسل جدید این خودرو بهدست آمده و نشانه خوبی است از عدمموفقیت نسخه 7 نفره سری 2 گرندتورر که نیمی از فروش خود را از دست داده و در رتبه 12 قرار دارد؛ چراکه نسل جدید آن هنوز در آستانه معرفی است. محصول رومانیایی داچیا لودجی (Lodgy) یکسوم از فروش خود را از دست داده و بهنصف آمار خود طی سهماه دوم سال رسیده است. درحالی که محصول آسیایی تویوتا پروآیس سیتی ورسو (Proace City Verso) در آستانه تبدیل شدن بهپرفروشترین خودرو حاصل از همکاری تویوتا و استلانتیس است. زیرا تویوتا همچنان نسخههای بنزینی و دیزلی ون خود را برخلاف استلانتیس میفروشد. از بین برندهای استلانتیس پژو ریفتر ۶۵ درصد، سیتروئن برلینگو ۷۶ درصد و اوپل-واکسهال کمبو ۶۵ درصد افت فروش را تجربه کردهاند. افزایش اقبال بهسری ۲ اکتیوتورر نشان از زنده بودن این سگمنت در اروپا دارد. خودرویی که البته نسبت بهمحصول فردا موتور فواصل عرضی کمتری در اختیار سرنشینان قرار میدهد؛ به این ترتیب که محصول باواریایی در نسل جدید خود فاصله عرض ۱۸۰۰ میلیمتری را ارائه میکند و محصول مونتاژی در کشورمان ۲۰۰ میلیمتر عریضتر بوده و همچنین در زمینه ارتفاع نیز با ارتفاع ۱۷۱۵ در شرایط بسیار بهتری نسبت به بامو قرار دارد که درمجموع ۱۵۵۵ میلیمتر از سطح زمین ارتفاع گرفته است.
آمار فروش فولسایزهای MPV طی 6 ماه گذشته
فروش خودروهای خانوادگی هفتنفره بزرگ از بازار اروپا در نیمه اول سال 2022 با افت 6 درصدی عملکرد بهتری نسبت بهسایر سگمنتهای مشابه داشته است. البته درنظر داشته باشید که مدلهای مبتنی بر ون 76.9 درصد از این سگمنت را در اختیار دارند و بهدلیل کاهش فروش 4 درصدی آمار فروش چندمنظوره سنتی را که ۱۱ درصد کاهش یافته است، تا حد زیادی بهبود بخشیدهاند. فولکسواگن ترانسپورتر در نسخههای کاراول و کالیفرنیا همچون نمونههای حاضر در سگمنت ون مجموعا پیشتاز این سگمنت بهحساب میآیند. تی ۷ و درواقع نسل هفتم از ترانسپورتر با وجود ارتقا نسبت بهنسلهای قبلی اما هنوز از وزن بالایی برخوردار است که سبب شده نسبت بهخودرویی همچون FMC M4 کشش ضعیفتری داشته باشد. همچون M4 این خودرو هم با پیشرانه 5/1 لیتری توربو عرضه میشود؛ اما بهخاطر ارائه گیربکس دو کلاچه اتوماتیک و توان ۱۹۵ اسببخاری، محصول فردا موتور چابکی بیشتری نسبت بهبرترین گزینه این فهرست دارد. شتاب زیر ۱۰ ثانیهای این محصول را میتوان بهترین نشانه برای چابکی این خودرو 7 نفره دانست. درحالی که در مورد فضای داخلی نیز محصول فردا موتور حرفهای زیادی برای گفتن دارد. ترنسپورتر تی ۷ با افت فروش 6 درصدی نسبت بهسال گذشته و 22.5 درصد از سهم بازارش نشان داده که باید با آپشنهای بیشتری وارد بازار میشد. برادرش فولکسواگن مولتی ون در نسل جدید خود که بر اساس پلتفرم MQB عرضه شده و بیشتر یک خودرو خانوادگی هفتنفره سنتی بهحساب میآید، نسبت بهنسل قبلی خود که مبتنی بر ون بود، فاصله بیشتری با ترانسپورتر دارد. این خودرو با رشد فروش 32 درصدی نسبت بهنسخه قبلی حالا 12.5 درصد از سهم کلاس را بهخود اختصاص داده و پرفروشترین MPV سنتی برای پیمودن مسافتهای طولانی بهحساب میآید. با توجه بهشباهت ابعادی این خودرو با محصول فرداموتور موفقیت و رشد فروش فولکسواگن مولتیمن نشان میدهد که FMC M4 در سگمنت صحیحی قرار دارد و از ابعاد بهینهای برخوردار است. البته مولتیون تنها 7 دستگاه در آمار تحویل از مرسدسبنز کلاس V جلوتر است و اگر نسخه تمامالکتریکی EQV و نسخه اقتصادی ویتو تورر را اضافه کنیم، مرسدسبنز با 20.4 درصد سهم در جایگاه دوم قرار میگیرد. فورد تورنئو کاستوم نیز با کاهش فروش 13 درصدی فاصله چندانی ندارد. بهلطف اعمال بهروزرسانی در رنو این خودرو با 52 درصد افزایش فروش بهجایگاه هفتم رسیده است و مانند سگمنتهای کوچکتر، تویوتا از محصولات ارائهشده توسط پلتفرم مشترکشان با استلانتیس بهتر عمل میکند؛ زیرا این برند ژاپنی بهارائه نسخههای بنزینی و دیزلی پروآیس Verso با موفقیت ادامه میدهد؛ درحالی که استلانتیس بهاستراتژی برقیسازی در ونهای مسافربری خود روی آورده است. پروآیس با 51 درصد افزایش فروش بهرتبه 6 رسیده؛ درحالی که واکسهال-اوپل زافریا لایف در رتبه 8 جایگاه سال گذشته خود را حفظ کرده است. سیتروئن اسپیستوئرر با 26 درصد کاهش فروش بهرتبه 10رسیده و پژو تراولر با افت 46 درصدی بهرتبه 13 رسیده است و فیات اولسیس تازهوارد در رتبه 13 قرار دارد. فولکسواگن شاران در رتبه بعدی است.