از این رو میتوان گفت علت اصلی توقف صادرات بنزین و حتی برداشت از ذخایر در برخی روزهای سالجاری، افزایش تردد و حمل و نقل جادهای بود. اما کارشناسان یک علت دیگر را نیز در این امر دخیل میدانند و آن، افزایش قاچاق بنزین در سالجاری است. سال ۱۳۹۹ میزان صادرات بنزین در برخی روزهای سال به ۴۵ میلیون لیتر نیز رسید.
یک مقام آگاه در وزارت نفت در این باره به روزنامه «ایران» توضیح داد: «چند هفته است که میزان تقاضای داخلی بنزین اندکی کمتر از تولید شده و این فرصت را فراهم کرده است که بخشی از تولیدات پالایشگاهی کشور را ذخیره کنیم. انتظار داشتیم با عبور از فصل سفر میزان مصرف به کمتر از ۹۰میلیون لیتر در روز برسد. ولی از ۹۸ میلیون لیتر کمتر نشد. درحالی که تولید بنزین در حدود ۱۰۰ تا ۱۰۲ میلیون لیتر است. از این رو احتمال میدهیم میزان قابلتوجهی از بنزین تولیدی کشور در حال قاچاق به کشورهای دیگر باشد.»
به طوری که حتی قاچاق نفت گاز (گازوئیل) نیز به حداقل رسید. اما اکنون با افزایش فاصله قیمت بنزین در ایران و کشورهای همجوار این براساس گمانهزنیها بخش قابلتوجهی از بنزین تولیدی کشور قاچاق میشود.
به گزارش روزنامه ایران، در ماههای اخیر میزان مصرف بنزین کشور به بالاترین رقم تاریخی خود رسیده است. به این ترتیب که در تابستان امسال روزانه بیشاز ۱۰۲میلیونلیتر بنزین در کشور عرضه میشد و این میزان عرضه رقم قابلتوجه و برابر با مصرف چند کشور همجوار، نیاز جمعیتی و تعداد خودروهای فعال ناوگان حملونقل ایران بود.
این مقام آگاه با اشاره به فاصله حداقل ۵۰ سنتی قیمت هر لیتر بنزین در ایران و کشورهای همسایه گفت: «تا پیش از این سوخت محبوب قاچاقچیان نفت گاز بود اما حالا با توجه به فاصله قیمت بنزین در ایران و همسایگان، قاچاقچیان ریسک قاچاق بنزین را هم به جان خریدهاند و بنزین را به کشورهای همسایه ازجمله پاکستان و افغانستان قاچاق میکنند.»