رحمت اله نوروزی در ادامه بیان کرد: «در مجلس یازدهم بودجه های خوبی به هلال احمر تخصیص یافت اما متاسفانه این ردیف ها در اختیار آنها قرار نگرفته و هلال احمر نتوانسته است آمبولانس، خودروهای امداد و نجات و بالگرد و سایر امکانات لجستیکی خود را به روز کند.»
همچنین رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره وضعیت ناوگان زمینی امداد و نجات گفت: «درحال حاضر حدود ۴۲۰۰ خودرو امدادی سبک، نیمه سنگین و سنگین شامل آمبولانس، خودرو نجات، تریلر، کامیون، کامیونت، موتورسیکلت، اتوبوس آمبولانس و ... برای ارائه خدمات امدادی در جمعیت هلال احمر وجود دارد. این در حالی است که از این تعداد خودرو، بیش از ۱۶۰۰ دستگاه خودرو مستهلک و فرسوده بوده و برای استفاده در عملیات امداد و نجات مناسب نیست.»
نایب رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت نامناسب هلال احمر در حوزه دسترسی به امکانات لجستیکی گفت: «باید به هلال احمر برای تامین امکانات لجستیگی کمک شود. در دوره نهم در مجلس کمک زیادی به هلال احمر کردیم.»
مجبور به واردات خودروهای خارجی امدادی هستیم
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: «برای برطرف شدن این کمبود و با در نظر گرفتن نوسانات موجود، در برهه کنونی به بیش از ۱۶هزار و ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین آن حمایت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را می طلبد.»
درحال حاضر حدود ۴۲۰۰خودرو امدادی در هلال احمر وجود دارد
نایب رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس افزود: «به این لحاظ که حوادث زیادی در کشور داریم و هلال احمر تاثیر زیادی در امدادرسانی دارد، باید از این جمعیت حمایت شود تا بتواند هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه به خوبی امدادرسانی کند.» وی در ادامه بیان کرد: «هلال احمر در سیل، زلزله، آتش سوزی و اتفاقات درحال امدادرسانی است اما نباید با این امکانات محدود، خدمات رسانی انجام دهد.»
صابریان ادامه داد: «اداره کل پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر می تواند در کنار دفتر تحقیقات پلیس، آمار و اطلاعاتی را که از وضعیت ترافیک جاده ها، حجم و شکل تصادفات و عملیات های جست وجو و نجات جاده ای در حوادث رانندگی به دست می آید؛ در کنار هم قرار داده و با تجزیه و تحلیل این آمارها در پیشگیری از وقوع حوادث و پاسخ سریع و مناسب به تصادفات جاده ای نقش موثری ایفا کنند.»
هلال احمر سال هاست وظیفه پاسخ به تصادفات جاده ای را برعهده دارد و پایگاه های امداد و نجات جاده ای سازمان امداد و نجات این جمعیت، به صورت شبانه روزی و در چند شیفت متشکل از تیم های عملیاتی، جان مصدومان در حوادث ترافیکی را نجات می دهند. از طرفی پلیس راهور نیز در جاده های کشور درحال فعالیت است و جمع شدن تجربه های این دو نهاد و تحلیل آنها می تواند گام موثری در دو بخش پیشگیری از تصادفات رانندگی و پاسخ سریع و مناسب هنگام وقوع حوادث ترافیکی باشد.
وی بیان کرد: «به دلیل حساسیتی که ماموریت \u200d های امداد و نجات دارد، به دنبال آن هستیم ناوگان امدادرسانی هلال احمر نیز نوسازی شود. البته تامین اعتبار انجام شده و مذاکرات لازم نیز برای ورود خودروهای خارجی صورت گرفته است.»
وی با بیان اینکه به طور معمول تولید داخل پاسخگوی نیازهای خودروهای امدادرسان نیست، گفت: «به همین دلیل مجبور به واردات خودروهای خارجی امدادی ازجمله آمبولانس هستیم، در این زمینه هدف گذاری و تامین اعتبار صورت گرفته و رایزنی های لازم نیز در دست اقدام است.»