درخصوص قیمت این محصول نیز مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو گفته است: «بخشبندی قیمتی این محصول که مانند کراساوور ریرا در کلاس و تراز جهانی قرار دارد، از ۱۸۰ تا ۳۰۰میلیون تومان خواهد بود.»
گمانههایی نیز درخصوص بهکارگیری امکاناتی مشابه امکانات خودرو تارا برای آن وجود دارد. اما آنطور که معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایرانخودرو گفته است: «این خودرو نیز بر پایه پلتفرم P۲۰۰ است. ضمن اینکه با افزایش تیراژ این خودرو و رسیدن به تیراژ مطلوب برخی محصولات ۲۰۶ که دیگر توانایی پاس کردن برخی استانداردها ازجمله عابرپیاده را ندارند، از مدار خارج میشوند.»
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در جریان این بازدید گفت: «با تولید این محصول، صنعت خودرو کشور وارد مرحلهای جدید از نوع و سبک طراحی خودرو خواهد شد که قطعا امید به آینده صنعت خودرو در حوزه طراحی متبلور خواهد شد.»
همچنین تجهیز به موتورهای بهروز و کممصرف سری TU ازجمله ویژگیهای این محصول است که در گام نخست با گیربکس دستی و اتوماتیک و در مرحله بعد با موتور سهاستوانه IK۳ تولید و عرضه خواهد شد.
استانداردها، امکانات و ویژگی ها
رضاییمنش ادامه داد: «براساس برنامهها، با استفاده از ظرفیتهای موجود در ایرانخودرو و با تغییراتی که در حوزههای جیگ و فیکسچر و اتوماسیون خط انجام خواهد شد، این خودرو در مهرماه ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد.»
بنا بر اعلام ایرانخودرو، با تجهیز خطوط تولید و ایجاد آمادگی در شبکه تامین، این محصول جدید داخلی با استایلی متمایز و طیف رنگی متعدد از اواخر نیمهنخست سال آینده وارد بازار خواهد شد.
درحالیکه برخی منابع پلتفرم پروژه تیاف۲۱ را مشابه پلتفرم رنو کپچر (پلتفرم CMF-A) گروه رنو خواندهاند، برخی دیگر از مشابهت محصول این پروژه با خودروهایی نظیر هیوندای آی۱۰، میتسوبیشی میراژ و رنو کویید سخن گفتهاند.
در جریان یکی از بازدیدهای امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایرانخودرو، پروژه تیاف۲۱ این شرکت به وزیر معرفی شد که مورد استقبال وی قرار گرفت. در این بازدید، مدل مفهومی این پروژه با مقیاس ساخته شده، به رؤیت سیدرضا فاطمیامین رسید که با استقبال وی مواجه شد.
وی ادامه داد: «اجرای این پروژه توسط تیم معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایرانخودرو با سرعت در حال انجام است و طرح برنامه صنعتیسازی آن در حوزههای بدنه، رنگ و مونتاژ نیز بر اساس مصوبه در مسیر اجرا قرار گرفته که در نوع خود بیسابقه است.»
پاسخگویی به نیاز مشتریان و تنوعبخشی به سبد محصولات ایرانخودرو از اهداف تولید این محصول است و پیشبینی میشود سهم ۱۵درصدی از تولیدات این شرکت را به خود اختصاص دهد. در این پروژه طبق دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، بهرهمندی از توان شرکتهای دانشبنیان برای سرعتبخشی به فعالیتها تکلیف شده است.
محسن رضاییمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو نیز درخصوص پروژه جدید ایرانخودرو گفت: «محصول پروژه تیاف۲۱ در کلاس B و با عمق داخلیسازی بالا، در مهرماه سال آینده و طبق برنامه مصوب، در دوره زمانی حدود ۱۸ماهه از زمان آغاز پروژه روانه بازار خواهد شد. یعنی تکوین این محصول از زمان استارت پروژه تا زمان SOP، مطابق با برنامههای ابلاغی مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو باید در ۱۸ماه به سرانجام برسد.»
وی افزود: «در همین راستا، طراحی دیتیلدیزاین تا آخر تیرماه به اتمام رسیده است. برای موضوعات صنعتیسازی هم با توجه به Fase Out شدن برخی محصولات قدیمی سناریوهایی داریم.»
خودرو تیاف۲۱ دارای استانداردهای ۸۵گانه مصوب و روز و دارای استحکام و ایمنی بالا بوده و منطبق با طرح ارتقای کیفیت از مرحله طراحی، پس از طی کردن تمام مراحل و گذر از دروازههای تکوین محصول، قابلیت تولید و عرضه خواهد داشت.
این خودرو قابلیت اجرای استانداردهایی مانند استاندارد تصادف با عابرپیاده، سیستم ایمنی اخطار فشار باد تایر، راهنمایی راننده در تعویض دنده، سیستم پایداری الکترونیکی و کاهش مصرف سوخت را دارد و پوششدهنده تمامی استانداردهای خودروسازان معتبر جهانی است. بنابراین گزارش، زیرساخت تجهیزاتی برخی آزمونهای ذکرشده برای نخستینبار در کشور تامین و انجام شده است.
بهگفته مهدی خطیبی، زمان طراحی تا تولید این خودرو در مجموع ۱۸ماه تعیین شده که اتفاقی بینظیر در صنعت خودرو داخلی بوده و از این منظر نیز کاملا قابل رقابت با صنایع خودروسازی دنیاست.
رضاییمنش افزود: «ورود به این کلاس براساس مطالعات سازمان استراتژی و نیازسنجی و پاسخ به نیازهای بازار صورت گرفته است.»