وی افزود: «پس از اینکه ۵۰درصد از خودروها از فرآیند قرعهکشی خارج شدند، بدون تردید فروش قسطی تاثیر خود را در بازار میگذارد و باعث متعادل شدن آن خواهد شد.»
از حذف قرعهکشی تا فروش اقساطی
غلبه بر مشکلات پیش روی صنعت خودرو
در این طرح فروش اقساطی، متقاضیان قادر خواهند بود خودرو سایپا شاهین را با پیشپرداخت ۱۷۲میلیون و ۳۷۳هزار و ۵۰۰ تومان ثبتنام کنند. برای تسویه حساب نیز تسهیلات ۱۰۰میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۴ماهه و یا ۷۰میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۲ماهه در نظر گرفته شده است. تسهیلات ۱۰۰میلیون تومانی در قالب ۶ فقره چک ۴ماهه و تسهیلات ۷۰میلیون تومانی در قالب ۳ فقره چک ۴ماهه قابل بازپرداخت هستند. نرخ سود اما برای هر دو، ۲۱درصد اعلام شده و موعد تحویل خودروهای ثبتنامی نیز دی و بهمن ۱۴۰۱ خواهد بود.
خروج یکشبه شرکای خارجی از کشورمان و عدم پایبندی آنها به تعهداتشان، نه تنها خودروسازان داخلی را در اجرای تعهد زمانی به خریداران دچار مشکل کرد، بلکه با خروج و حذف برخی از محصولات از خط تولید، به نارضایتی بسیاری از مشتریان انجامید. اما این تحریمهای درعینحال موجب شد تا متخصصان داخلی با تکیه به منابع داخلی، توسعه تکنولوژی و همگام شدن با فناوریهای روز دنیا به سمت خودکفایی در تولید رفته و با کمک شرکتهای دانشبنیان به دنبال خلق، تولید و جایگزینی محصول بروند. این مهم در سایپا با طراحی، تولید و عرضه خودرو شاهین و طراحی و ساخت خودروهایی مانند آریا، سهند و اطلس متبلور شد.
مدیر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه افزایش تولید باعث شد سایپا بهصورت کامل از فرآیند قرعهکشی حذف شود، ادامه داد: «تولید خودروهای کامل در کشور طی ۶ ماه نخست سال جاری ۲۸۸ درصد افزایش داشته است. چراکه جریان تولید در خودروسازان تثبیت و نظمی در حوزه تامین فراهم شده است و دیگر شاهد تولید خودروهای ناقص نیستیم و خودروهایی که به پارکینگ میرفتند، صفر شدهاند.»
در همین راستا، مدیر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با استقبال از طرح پیشفروش اقساطی شاهین گفت: «سال آینده زمینههای فروش لیزینگی اکثر تولیدات ۲ خودروساز داخلی فراهم خواهد شد.»
در واقع اگرچه کمبود تراشه در سطح جهانی، کل خودروسازان دنیا را دچار کاهش در تولید و افزایش قیمت محصولات کرد، اما این مشکلات در کشور با اعمال تحریمها، بسیار بیشتر از مشکلات دیگر خودروسازان بود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره گفت: «حذف قرعهکشی، تسهیل فروش و تحویل بهموقع خودرو از سوی خودروسازی سایپا گام بسیار مثبتی در راستای جلب نظر مشتریان است و میتواند اعتماد و رضایت عمومی به این خودروسازی را بیشتر کند.»
سایپا بهرغم شرایط سخت تحریمها و پاندمی کرونا در ۹ماه اخیر، تحولاتی مثبت و قابلتوجه را پشت سر گذاشته است. افزایش کیفیت محصولات، تمرکز بر تحقیق و توسعه، طراحی پیشرانه جدید، افزایش و رشد ۴۰درصدی تولید در ۹ماه اخیر و تاکید بر تولید محصول اقتصادی قابلدسترس برای عموم مردم، ازجمله اقداماتی بوده است که در دوره مدیریت محمدعلی تیموری در سایپا اجرا شده و اکنون به تکمیل تمامی خودروهای ناقص، پایان تعهدات معوق این خودروساز به مشتریانش، عبور مستقیم صد درصدی محصولات و تولید کامل محصولات از مردادماه ۱۴۰۱ انجامیده است.