حال با گذشت ۱۸۰ روز از این خبر مجدد به سراغ این مقام مسئول رفتیم تا آخرین وضعیت اجرا شدن این قانون را بررسی کنیم. سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در این باره به خبرنگار مهر گفت: طرح پلاک سوم در سال ۸۴ به تصویب هیئت وزیران رسیده است و باید از آن سال تاکنون مقدمات اجرایی شدن این طرح انجام میشد.
رئیس پلیس راهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یعنی پلاک فیزیکی که فعلاً بر روی خودرو نصب شده دیگر با خرید و فروش خودرو تغییری نمیکند، گفت: بله دیگر پلاک تغییر نمیکند، در واقع پلاک فیزیکی که بر روی خودرو نصب است با خود خودرو جا به جا میشود.
به گزارش «اخبار خودرو»،برابر ماده ۱۳ آئین نامه راهور مصوب ۱۳۸۴ باید به همراه یک زوج پلاک، پلاک سومِ وسیله نقلیه نیز به صورت برچسب از سوی راهنمایی و رانندگی یا اشخاص مورد تأیید راهنمایی و رانندگی صادر و بر روی شیشه جلو یا عقب وسیله نقلیه نصب شود. این برچسب دارای اطلاعات شماره پلاک، تاریخ سپری شدن اعتبار پلاک، کد واحد شماره گذاری و شماره است.
اطلاعات به صورت RFID در اختیار پلیس قرار میگیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند که این مزیت در شناسایی خودروهای سرقتی بسیار کارآمد است چرا که اصالت خودرو باید در سرقتها ثابت شود در حالی که در شرایط کنونی ملاک اصالت خودروها پلاک خودرو است در صورتی که با اجرایی شدن قانون پلاک سوم سایر مشخصات خودرو در دست افزارهای پلیس نشان داده میشود و پلیس میتواند سرقتی بودن خودرو را احراز کند.
اجرای طرح نصب پلاک سوم پس از ۱۷ سال
وی گفت: در پایان باید بگویند برای تراشهها و QRکدها و دست افزارهای اجرایی شدن طرح پلاک سوم هیچ مشکلی نداریم و فقط باید نرمافزارهای مربوط به خواندن یعنی در واقع همان «ریدر» نوشته و آماده شود.
دانش بنیانها میتوانند تولید پلاک سوم را بومی کنند
پلاک سوم با هر بار تمدید اعتبار پلاک، نقل و انتقال مالکیت و تعویض قطعات اصلی و رنگ وسیله نقلیه با اطلاعات جدید تولید و جایگزین پلاک سوم پیشین خواهد شد. پلاک سوم در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آئینه باید نصب شود که این چیپ اطلاعات VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (۳۰ تا ۹۰ کیلوبایت) در آن چیپ گنجانده میشود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی شاهد اجرا شدن طرح پلاک سوم در کشور هستیم، گفت: بنا داریم ۲۲ بهمن این کار را در کشور اجرا کنیم و به صورت پایلوت هم از شهر تهران کار را شروع میکنیم.
وی با بیان اینکه برای فک و نصب پلاک فیزیکی مبلغ زیادی از سرمایه ملی به هدر میرود، گفت: با اجرای قانون پلاک سوم دیگر نیازی نیست تا پلاکهای فیزیکی را فک و نصب کنیم و وابستگی ارزی آن هم قطع میشود چراکه برای تولید پلاکهای فیزیکی نیاز به وارد کردن قطعهای داشتیم که برای کشور وابستگی ارزی ایجاد میکرد.
بر اساس این گزارش، قانون نصب پلاک سوم سالهاست که تصویب شده اما اجرا نشده است. این قانون به منظور سهولت بیشتر در تشخیص خودروهای سرقتی و دریافت سریع اطلاعات بیشتر درباره هر خودرو به کمک پلیس راهور خواهد آمد. بر اساس اعلام کارشناسان، بومی کردن این پلاکها ورود شرکتهای دانش بنیان برای ساخت قسمتی از مدار را طلب میکند.